קיש ונתניהו
קיש ונתניהוצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, חברי הכנסת יואב קיש ובצלאל סמוטריץ' קוראים לחדול את המו"מ המתקיים מול משרד הביטחון במגמה להסדרת המאחז הפלשתיני הסמוך לחאן אל אחמאר. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם חבר הכנסת יואב קיש על המו"מ ופרטיו ועל ההתנגדות לו.

על פרטיו של המו"מ אומר חבר הכנסת קיש כי אינו מעורה בפרטים והוא עצמו אינו רלוונטי להם, אך הוא משוכנע שיש מקומות שאסור לדבר בהם על הסדרה, כך זה כאשר מדובר במקומות רגישים או במקומות, כמו המאחז הנוכחי, שמונעים סלילת כבישים ופיתוח ההתיישבות, "במקומות האלה אין מקום להסדרה ולשיח. זו בניה בלתי חוקית שלא ניתן להסדיר אותה ולכן כל מהלך לניסיונות הסדרה כאלה ואחרים הוא טעות בעיקרה".

חבר הכנסת קיש רואה בפיתוחם של המאחזים הפלשתיניים והבדואים בשטחי C חלק ממאבק מגמתי ומתמשך. "יש מאבק בכל יו"ש. יש תכנית סלאם פיאד שהיא המכוונת. לתפיסתם אזורי A ו-B כבר נתונים בידיים שלהם והם מפעילים מגנון משומן בכספים בינלאומיים כדי לקבוע עובדות בשטחי C ונגד המנגנון הזה אנחנו נלחמים כל הזמן".

תהינו באוזני חבר הכנסת קיש איך הוא מסביר את העובדה שהמגעים להסדרת המאחז התרחשו על פי הפרסומים בתקופה בה אביגדור ליברמן, שר הביטחון באותם ימים, קבל על כך שהממשלה לא מפנה את חאן אל אחמאר עצמו. "אין לי הסבר לכך", הוא אומר, "ולכן אני דורש עכשיו, כשליברמן לא במשרד, להפסיק את כל הדיונים, אם היו כאלה ולקדם את הפינוי".

וכעת, כשמשרד הביטחון עבר לידיו של ראש הממשלה אפשר לצפות לשינוי, או שאולי הפקידות היא אותה פקידות והשינוי בקודקוד לא בטוח שישפיע? "בנושא חאן אל אחמאר ראש הממשלה אמר בצורה הכי מפורשת שהמקום יפונה. אני מאמין שיהיו צעדים בשטח ויהיה שינוי מגמה. אמנם נכון שיש מקומות שצריך להכתיב מדיניות ולא תמיד הדברים מגיעים מתוך המשרד, אבל בסופו של דבר הקודקוד קובע".

ולאן ילכו המפונים במידה ואכן הפינוי יתרחש? "כל דבר לגופו. ספציפית לגבי חאן אל אחמאר יש שטח שהוסדר לקבלת המפונים וכבר יודעים איפה הדברים יקרו. כל מקום לגופו".

לקראת תום השיחה איתו ביקשנו מחבר הכנסת קיש פרטים אודות הצפוי בפרשת דינה זילבר ומכתבו שלו ליועמ"ש הכנסת ולפיו לא יקבל ממנו הנחיות המחייבות אותו לאפשר לזילבר לשאת דברים בדיוני הועדה בראשותו. לדבריו הפרשה עומדת במקום מאוד ברור, "אם היא תבוא לוועדה שלי היא לא תקבל זכות דיבור".

עוד נשאל קיש האם רלוונטי הקשר המקצועי והחברי בין בת זוגו של ינון לזילבר, ולדבריו הוא אינו מכיר את הפרטים על הקשר הזה ויש להעביר את השאלה ליועמ"ש הכנסת עצמו.