סגירת מעגל. הר הזיתים
סגירת מעגל. הר הזיתיםפלאש 90

ביומן ערוץ 7 הבאנו את סיפורה של משפחת ששון הסוגרת בימים אלה מעגל היסטורי-משפחתי בן 71 שנים עם איתורו של קבר הסבתא, לולו.

אליהו, הנכד בן ה-84 כיום, מספר על הסבתא שנפטרה כעשרה ימים לפני כ"ט בנובמבר ונקברה באין מפריע בהר הזיתים, כמקובל אז אצל יהודי ירושלים.

"לא הייתה מניעה לקיים את הקבורה", הוא אומר, אך ימים אחדים לאחר מכן התרחשו האירועים שמנעו מהמשפחה להגיע למקום קבורתה, טרם שהספיקו להניח על הקבר מצבה.

"שבוע לאחר מכן היה אירוע הכ"ט בנובמבר והערבים התחילו בירי ליהודים בשוליים של העיר העתיקה והר הזיתים. בתואנה של הגנה על היהודים הבריטים מנעו כניסה של יהודים להר הזיתים". המשפחה קיוותה בתום ימי השבעה שיתאפשר לה להגיע למקום הקבורה "אבל המציאות הייתה קשה".

"הזמן חלף והקשר עם העיר העתיקה הפך לקשה יותר. יהודים כמעט שלא הגיעו לשם. לא ניתן היה להציב מצבה. ב-15 במאי 48' הוקמה המדינה והמצב בירושלים היה חמור יותר כאשר נוצר נתק בין מזרח העיר שהיה במצור למערב העיר. נשארנו בלי שיכולנו לעשות את מה שרצינו, להניח מצבה על קבר הסבתא".

ממשיך ששון את סיפורה של משפחתו: "עד למלחמת ששת הימים רק חשבנו על כך ורק קיווינו שנזכה להגיע לשם. אחרי מלחמת ששת הימים אבא, יעקב ז"ל, בנה הגדול של הסבתא, הלך עם אחיו כדי להגיע לקבר ולהקים מצבה, אבל לא ניתן היה לגשת לאזור כי הירדנים פרצו כביש בתוך בית הקברות ואת כל מה שהפריע להם, אבנים, מצבות וקברים הם זרקו אל צידי הכביש. צידי הכביש היו מלאים בקברות שנשפכו. אי אפשר היה לגשת לאזור הקבר שלה כי הכול היה מכוסה במה שפונה מהכביש".

"כך זה נמשך כל השנים. מדי פעם הגענו להר הזיתים מתוך תקווה להגיע לקבר, אבל לא ניתן היה", אומר ששון ועובר לימינו אלה: "בזמן האחרון קיבלנו מסר מאתרא קדישא, ארגון שעושה שם עבודה יוצאת מהכלל, שניתן להגיע לאזור ולאתר את מקום הקבר. ידענו שהיא נקברה בסמוך לקברו של חמיה, רבי ששון. אחרי חקירה ודרישה ברישומים של החברא קדישה וחיפושים איפה קבורה הסבתא ללא מצבה, הצלחנו לאתר את המקום שבו היא קבורה בחלקת יוצאי בבל. מצאנו את הקבר שלה כשהוא חשוף ללא מצבה".

בימים אלה נערכת המשפחה להגיע למקום עם מצבה אותה יניחו על קברה של הסבתא המנוחה, 71 שנים לאחר שנקברה.