ישיבת ההסדר "ניר" בקרית ארבע מעמיקה שורשים בעיר האבות למעלה מ-45 שנה, ומהווה סמל לשילוב בין תורה להתיישבות, בין חלוציות ללימוד ובין תורת ארץ ישראל המתחדשת להפרחת יהודה ושומרון.

בראשית שנות ה־70, עם תחילת ההתיישבות בקריית ארבע, ייסדו הרב אליעזר ולדמן והרב משה לוינגר זצ"ל את ישיבת ניר, המוסד התורני הראשון שקם בהר חברון, במטרה לשוב וליישב את יהודה ושומרון. לאחר מספר שנים הצטרף לראשות הישיבה הרב דוב ליאור.

לאורך השנים, לוקחים התלמידים חלק פעיל בחיזוק ההתיישבות בארץ ישראל. למעשה, מתוך הישיבה קם גרעין אלון מורה שפרץ את הדרך להתיישבות בשומרון. על ידי תלמידי ובוגרי הישיבה ובתמיכת ראשי הישיבה נוסדו ועלו לקרקע חלק ניכר מיישובי הר חברון - מעלה חבר, כרמל, מעון, סוסיא ובית חגי. רבים ממנהיגי ההתיישבות הם בוגרי הישיבה.

הרב אליעזר ולדמן, נשיא הישיבה כיום, זכה להיות מבין תלמידיו המובהקים של הרב צבי יהודה זצ''ל. משנת הגאולה של הרצי"ה משפיעה על תלמידי הישיבה להיות שותפים מובילים בהפצת תורה ובפיתוח מפעל ההתיישבות. הישיבה מהווה עד היום מרכז רוחני בקרית ארבע לכלל המגזרים, תוכנית לימוד בגמרא למצטיינים מכלל בתי הספר ופרויקט חונכות לקידום תלמידים.

"ישיבת קרית ארבע גידלה דורות לתפארת"אלירן אהרון

בשנה האחרונה הקימה הישיבה מכון להוצאת ספרים במגמה להפיץ את תורת רבני הישיבה ובימים אלו עמלים בישיבה על הוצאת שיחותיו של הרב ולדמן על פרשיות השבוע, וכן על סיפרו של הרב אבי סמוטריץ' העוסק בבניין אישיותו של בן תורה בדור הגאולה.

בשנה האחרונה הקימה הישיבה מדרשת שילוב לבנות שירות וסטודנטיות המעוניינות לשלב לימודי קודש ולינוק מהרוח המיוחדת של הישיבה. המדרשה מונה קרוב לארבעים תלמידות.

מידי שבת, תלמידי הישיבה נוהגים לרדת למערת המכפלה להתפלל ברוב עם, בכך הם מעצימים את הנוכחות היהודית במקום וקושרים קשר אמיץ בין הישיבה לחברון עיר האבות. מניין זה הפך למניין מרכזי במערה ומשתתפים בו מידי שבת עשרות מתפללים נוספים מלבד תלמידי הישיבה.

הישיבה מושכת אל שורותיה את מיטב בני הציונות הדתית, שמוצאים בישיבת ניר את הבית הרוחני הערכי והנכון לגדול בו, מבחינה תורנית, מבחינה אישיותית וגם מבחינת השילוב הנכון בין לימוד התורה ושירות משמעותי בצבא.

בשנים האחרונות חווה הישיבה צמיחה משמעותית ובית המדרש הגיע לתפוסה מלאה וצר מלהכיל את כל התלמידים.

עקב כך הוחלט "לעלות קומה", להרחיב את ספסלי בית המדרש. לשם כך נדרש שיפוץ נרחב ומקיף, בניית תשתיות חדשות, על מנת להיכנס לבית מדרש מחודש ומאיר פנים.

היום (רביעי) החל קמפיין גיוס התרומות של ישיבת ניר בקרית ארבע-חברון למשך 30 שעות שמטרתו לגייס מיליון שקלים שיהפכו לשלושה מיליון שקלים הודות לתורמים שהתחייבו לשלש כל שקל שיגוייס מהציבור הרחב.

המטרה היא להתחיל את השיפוצים כבר בחודש הקרוב על מנת לאפשר מקום בבית המדרש לקבוצה גדולה של בחורי הישיבה החוזרים משירותם הצבאי במסגרת ההסדר.

גיוס ההמונים נעשה בשיתוף תלמידי ובוגרי הישיבה. הרב נעם ולדמן, ראש הישיבה כיום, ובנו של הרב אליעזר ולדמן מייסד הישיבה אמר "קראנו למבצע זה 'עולים קומה' כיון שהוא מסמל את העליה הרוחנית אותה אנו חווים, ומשהתרבו התלמידים, הישיבה חייבת לשוב לבית המדרש הגדול שישופץ ויתאים להתפתחותנו ובכך להנכיח את קדושת התורה ברחבות, בקרית ארבע. היו שותפים עמנו בהגדלת לימוד התורה וישוב ארץ ישראל".