אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: Thinkstock

ד"ר חיים שקד, סגן נשיא לעניינים אקדמיים במכללת חמדת הדרום בנתיבות, מסביר בערוץ 7 לרגל יום המורה מדוע מעמדם של המורים בישראל הוא מהנמוכים במדינות ה-OECD.

"יחסית למדינות המפותחות, מעמד המורה בישראל הוא בין הנמוכים ביותר, זה קשור גם לשכר המורים וגם ליוקרה של המקצוע ובתפיסות של הציבור כלפי המורים. בישראל יש נטייה לומר שהמורים הם על הפנים אבל המורה של הילד שלי הוא מורה טוב, כי כשאתה מכיר את המורה אתה רואה את האיכות", אומר שקד.

לדבריו ישראל צריכה לעשות שינוי דרמטי כדי לשפר את מעמד המורים ואת מקצוע ההוראה, "יש כאן זילות כלפי המורים גם בגלל שכולם חושבים שהם מבינים בחינוך אז כל הורה מרגיש נוח להעביר ביקורת על המורים, על מקצועות שאתה לא מבין אתה לא תעז להעביר ביקורת וכאן כולם חושבים שהם מבינים בחינוך.

"ישראל צריכה ללמוד מפינלנד וממדינות אפילו במזרח אסיה, שם המורים מקבלים משכורות גבוהות ומי שמתקבל להוראה הם הטובים ביותר, שם גם מעמד המורה גבוה. בישראל משום מה כל המקצועות שקשורים לטיפול חברתי כמו חינוך, עבודה סוציאלית ופסיכולוגיה נמצאים ברמת השכר וביוקרה הנמוכים ביותר".

ד"ר שקד טוען כי אנשים טובים מגיעים למערכת החינוך אבל צריך לעשות יותר כדי לשמור עליהם, "בדרך כלל אנשים שבוחרים מקצוע מתעניינים דווקא במשכורות בשנים הראשונות. המורים מקבלים משכורות נמוכות ביותר בנשים הראשונות ואת אף אחד זה לא מעניין מה יהיה בעוד עשר שנים. אני מקווה שהאטרקטיביות והתגמול יעלו והמעמד ישתפר.

"יש גם היום יתר פעילות של הורים, פעם הנורמה הייתה שבתי הספר יודעים מה שהם עושים, היום זה הפוך. לשמחתנו אצלנו במכללת חמדת הדרום הובלנו תהליכים שהביאו למשיכת אנשים טובים יותר ואני מקווה שעלייה הרמה האנושית תביא לחיזוק מעמד המורים. צריכים גם לטפל באלימות שמופנית נגד מורים בבתי הספר, דברים שלא היו בעבר", מוסיף ד"ר שקד.