אמנם הקול קול יחזקאלי, ואף הידיים ידיו, אך המילים שיוצאות מפיו ורוקמות את שיחתנו, נשמעות באוזניי, לראשונה, כלקוחות מעולמות עליונים ועמוקים מהרגיל.

דמותו וקולו של צבי יחזקאלי, ראש הדסק לענייני ערבים של 'חדשות עשר', מזוהים בציבוריות הישראלית במשך שני העשורים האחרונים עם כל הקשור בעולם הערבי ומעלליו הבלתי פוסקים.

מסיבה זו, בין היתר, עוברות שניות ארוכות עד שהמתרחש לנגד אוזניי מתחבר ומתיישב על המוח והלב, אך בן רגע, מיד לאחר שזה קורה, הכל הופך נעים, מוכר, ונדמים הדברים בעיניי כאילו כך היו הם מאז ומעולם.

"הרבה זמן חשבתי לצאת בתוכנית שתתן ביטוי לתהליך שאני עובר בשנים האחרונות", משתף יחזקאלי בגילוי לב כבר בתחילת שיחתנו, שנערכת לכבוד עלייתה של התוכנית 'אהבת עולם' בערוץ הידברות, תוכנית בה משתף פעולה יחזקאלי עם הרב דניאל כהן, רב הישוב בת עין ויוצר מוכשר ומנחה סדנאות, ומשוחחים בכל פרק על נושא מסוים ומשלבים גם קטעי נגינה ושירה רלוונטיים.

"לא מעט אנשים חושבים שאם בן אדם חזר בתשובה אז הוא תמיד בקשר עמוק ונעים עם ה', והכל טוב בחייו", ממשיך יחזקאלי. "אבל יש דברים שאנשים סוחבים איתם, והופכים להיות מאוד לא פשוטים בחיים.

"אדם, למשל, יכול ללמוד הרבה תורה, לעשות מצוות, ולנסות להיות יהודי מתוק וכשר, אבל יחד עם זאת יכול להיות שהוא הרבה פעמים כועס בבית, שקשה לו עם אשתו, שקשה לו לגלות את האהבה שיש לו עם ה' לסובבים אותו, או שהוא יכול מאוד להתקשות בתפילה, התבודדות, ועוד.

"הרבה פעמים קל יותר לשכנע אדם לשמור שבת, מאשר לגרום לו באמת להקשיב לילדים שלו, או להיות בתשומת לב מלאה בבית. בשנים האחרונות גיליתי שהתורה מדריכה אותנו כיצד לנהוג בכל תחומי החיים, אבל פעמים רבות יותר קשה לנו ללמוד איך להיות אבא, בעל, מנהיג בבית, איך להתבודד כמו שצריך, מאשר איך לקיים מצוות 'קונבנציונאליות' יותר.

"אני חושב שהמכנה המשותף העיקרי לכל הדברים שדיברתי עליהם כעת, הוא האהבה. גילוי האהבה הפשוטה והעבודה הדרושה על מנת להשיגה. כך למעשה נולד הרעיון של התוכנית החדשה שב"ה זכינו ליצור - 'אהבת עולם'. הרעיון נולד מתוך הבנה שה' זה אהבה, שהתורה היא אהבה, ושאנחנו רק רוצים לגלות אותה בעולם. וזה תפקידנו.

"אני יודע שלרבים, נוכחות האהבה, בשלל המישורים של חייהם, מאוד חסרה. כי אם זה קורה לי, זה יכול לקרות גם לאחרים. אני גם יודע שזה מכאיב וקשה. כשעלו הרצון והצורך, הצענו את זה להידברות, והם אכן הפיקו את זה במקצועיות. בעניין הזה כדאי להזכיר לטובה במיוחד את בימאית התוכנית, רביטל בללי צימרינג, על עבודתה המקצועית והמסורה".

אחרי עשרים שנה

לצד דבריו של יחזקאלי אודות התובנות החדשות אותן למד, ואשר כעת משתדל הוא להעבירן לאחרים, אכן מרחפת באוויר שאלת עיסוקו, לראשונה באופן עמוק שכזה, בתכנים שאינם מזוהים עם עשייתו השגרתית בימים כתיקונם. "טלוויזיה היא כידוע לא דבר חדש עבורי. אני עוסק למעלה מ-20 שנה עוסק בתפקידי כעיתונאי המסקר עולמות אחרים, לעתים מאוד רחוקים. אני מנסה כבר לא מעט שנים להביא לציבור הישראלי את הדברים הכי מעניינים וחשובים שמתרחשים בעולם הערבי.

"אבל לפני תקופה קצרה יחסית, פתאום שמתי לב, שאולי דברים שנראים לגמרי טבעיים עבורי, יכולים להיות מאוד מיוחדים ומשמעותיים עבור אנשים אחרים. אני לא ממליץ לצרוך הרבה חדשות, אבל בשורה התחתונה – הרבה פעמים זה מה שקורה, וכתוצאה מכך יש המון אנשים שצפו בי במשך השנים, וראו על המסך סימנים לשינוי שעברתי בחיי. לאט לאט השתניתי מולם, והיום הם כבר רואים אותי עם כיפה וזקן.

"עבורי התהליך הזה מוכר, כי כמובן עברתי אותו מקרוב, והחיים הפרטיים שלי השתנו באופן משמעותי. כך למשל הילדים שלי לומדים כיום ברוך ה' בתלמוד תורה וזה נראה לי טבעי, אבל לאנשים שרואים את זה מהצד – זה לא תמיד פשוט וברור. למרות השינוי שהם רואים על המסך, הם גם רואים שאני ממשיך בתפקיד שלי, ופה מתחיל להיווצר אצלם רצון לדעת מה קרה לי.

"היה רגע שבו הבנתי שאני צריך לחשוף קצת יותר מהעולם שבו אני חי כיום. גם פשוט בשביל להסביר לסקרנים, ויותר חשוב מכך – בשביל מהות העניין. בשביל להפיץ את הדברים העמוקים והטובים הללו כמה שיותר. הבנתי שאני חייב לעשות תוכנית שתדבר על עבודת ה'. על איך להיות יהודי כשר. התכנית 'אהבת עולם' זו התוצאה. עבורי זה מאוד מרגש ומיוחד. אני למעלה מ-20 שנה בטלוויזיה, אבל מעולם לא נחשפתי באופן הזה".

התוכנית מכוונת בעיקר לבעלי תשובה, או לכל איש ואישה מישראל באשר הם?

"קודם כל, לדעתי כל עובד ה' הוא בעל תשובה. גם מי שגדל בבית דתי, וכל החיים שלו היה דתי, הוא במובן מסוים בעל תשובה. כי כל עובד ה' נדרש להשתפר, לעשות חשבון נפש, לחשוב 'פה לא הייתי בסדר עם זה', 'פה אני רוצה להתחיל מחדש', או במילים אחרות – לחזור בתשובה.

"לחזור בתשובה זה לא רק להתחיל לשמור שבת. לחזור בתשובה זו כל מחשבה הכי קטנה, שהיא בעצם גדולה, על איך אני משתפר בעבודת ה' שלי. אגב, המהלך של הריפוי הכי עוצמתי בחיים שלנו, היא החזרה בתשובה, ובעקבותיה מגיעה האהבה.

"מעבר לכך, רבי נחמן מלמד אותנו שהחזרה בתשובה אף פעם לא נגמרת. לדבריו, יש מושג שמאוד כדאי להכיר, והוא: 'תשובה על תשובה'. במילים פשוטות זה אומר שמחר אצטרך לעשות תשובה על התשובה שעשיתי היום.

"אני עכשיו עושה תשובה על משהו, אבל מחר או עוד כמה ימים אעשה תשובה על זה שלא עשיתי את תהליך התשובה מספיק טוב. מספיק ישר. מספיק נקי. וכך זה נמשך, עוד ועוד, בתהליך אין סופי.

"ויחד עם כל מה שאמרתי, אני מאמין שיש בתוכנית הזו ערך מוסף מיוחד לבעלי תשובה, במובן היותר מקובל של המילה. לבעלי תשובה יש בדרך כלל בתחילת דרכם אורות מאוד גבוהים, אבל כשהם נחלשים או נעלמים, נניח אחרי עשר שנים, מאוד חשוב להפנים את הכלים והתובנות שדיברנו עליהם בתוכנית.

"בהקשר הזה צריך לומר שאני חושב שאי אפשר באמת להפריד בין הדברים. כלומר - להפריד בין מצוות שבין אדם למקום לבין מצוות שבין אדם לחברו. ההנהגה שלך בבית היא אחר כך גם שיקוף של עבודת ה' שלך. אחד משפיע על השני, ומזין אותו. אבל משום מה על דברים כמו איך אדם מתנהג בביתו פחות מדברים".

התוכנית 'אהבת עולם' תשודר בערוץ הידברות ביום ד' בשעה 21:00, ובשידור חוזר במוצ"ש בשעה 23:00.

צבי יחזקאלי והרב דניאל כהן בתכניתם בערוץ הידברות
צבי יחזקאלי והרב דניאל כהן בתכניתם בערוץ הידברותצילום: ערוץ הידברות