משלטי הקמפיין
משלטי הקמפייןצילום: מפקדים למען בטחון ישראל

תחת הכותרת הגיע הזמן להתגרש מהפלשתינים יוצאת תנועת 'מפקדים למען ביטחון ישראל' בימים האחרונים בקמפיין הסברה להיפרדות מהפלשתינים. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אריה פלמן, בעבר מ"מ ראש השב"כ וחבר ועדת ההיגוי של התנועה.

לדבריו הדרישה המרכזית של תנועתו בקמפיין המדובר הוא הכרעת יעדה הלאומי של ישראל והבטחת עתידה כמדינה יהודית בטוחה ומשגשגת לאורך שנים, זאת מבלי להגיע לסיפוחם של שלושה מיליון פלשתינים מחד ושמירת דמותה הדמוקרטית של ישראל. "אם נמשיך לדשדש נגור במדינה דו לאומית אתנית ולא פוליטית כי הרי לא ניתן להם ייצוג ראוי בכנסת ולכן המדינה לא תהיה דמוקרטית". על מנת להגיע ליעד זה, מסביר פלמן יש לקדם היפרדות אזרחית מהפלשתינים מבלי להוציא את צה"ל מהשטח.

"הפעילות תיעשה בהיבט האזרחי, שיפור מצבם של הפלשתינים, חיזוק הרש"פ, אפשרות תנועה חופשית באזורים שבהם הם חיים עם מינימום חיכוך מול צה"ל. כדי לעשות את זה צריך לעצור כל פעילות שמשנה את המצב כמו בניה מחוץ לגושים, ומנגד לא לפנות כל ישוב כל עוד אין הסדר כלשהו. בכך נעצור את התהליך שאליו אנחנו נגררים".

כשהוא מתבקש להתייחס לאופן בו היה רוצה לראות את הפתרון המדיני בעתיד, אומר פלמן כי אכן חלומו האישי הוא קיומה של מדינה פלשתינית שתחיה לצד ישראל בשלום ובביטחון, אך בפועל הוא אינו רואה חזון שכזה מתממש בתקופה הקרובה. כשנשאל אם ניתן יהיה לסמוך על כך שחתימה מול פלג פלשתיני אחד לא תופר על ידי פלג אחר שיטול את השלטון לידיו, כפי שארע ברצועת עזה, אמר פלמן כי בשלב זה לא ניתן להעריך ולדעת מי יהיו הפלגים השונים באותה תקופה ומה תהיה המוטיבציה שלהם באותם ימים.

"אני לא יודע איך ייראה פתרון הקבע ולכן אנחנו זונחים את רעיון פתרון הקבע ויוצרים מציאות בשטח עד שתקום מנהיגות אחרת ויקום דור אחר", אומר פלמן הסבור כי בחברה הפלשתינית קיימת הבנה שמדינה פלשתינית לא ניתן יהיה להקים בכוח הזרוע על אף שיש בחברה זו בעלי מוטיבציה להלהיט את הגזרה. לתפיסתו אם תהיה תקווה ויהיה ברור שאופציית המו"מ אינה נסגרת בפני הפלשתינים הדבר יוביל להרגעת רוחות בטווח הרחוק שייבנה שלב אחר שלב.

האם גישה זו אינה תואמת את זו של נתניהו? פלמן מטיל ספק ברצינות כוונותיו של נתניהו ולדבריו, "לנתניהו יש את כל הכלים לגרום לכך שיאמינו שישראל באמת שוחרת שלום ורוצה להגיע למצב שבו נוכל לחיות אחד לצד השני, אבל מדינת ישראל לא אומרת שום דבר ברור. לא יתכן שנתניהו מדבר כך ובונה עוד שני ישובים".

"צריך להגדיר את מה שאנחנו רוצים. כיום אנחנו בסיפוח זוחל שסופו הוא סיפוח כל יו"ש אם נרצה בכך או אם לא נרצה בין אם ברצון ובין אם בעקבות אירוע ביטחוני שיביא אותנו לשלוט על השטח".

ואולי, שאלנו, המציאות מעט מורכבת מדי ונתניהו אינו רוצה לקחת סיכון של הקמת מדינה פלשתינית המסוגלת לטווח את נתב"ג וגוש דן ומנגד חושש מרעיון הסיפוח על משמעויותיו, ומשום כך הוא מעדיף לשמר את המציאות כפי שהיא? פלמן סבור שאם אכן זו מגמתו של נתניהו הרי שיוכל לקחת את תכניתה של תנועתו ובכך להקפיא את המצב.

כשהוא מפרט מעט יותר את תכניתה של תנועתו, מסביר פלמן, כי על פי תכנית זו ייווצרו בשלב ראשון שלושה גושים פלשתיניים עם יכולת תנועה ביניהם, כאשר הישובים נותרים במקומם. להערכתו גם הפלשתינים הפנימו שגושי ההתיישבות יישארו במקומם, ובמתווה שכזה ניתן לייצר מהלך ארוך שנים שבו שלב אחר שלב תיווצר מדינה פלשתינית מפורזת, שפירוזה נתון לפיקוח, וללא הצלחה בשלב אחד לא תהיה התקדמות לשלב הבא.

בדבריו מציין פלמן כי אחד מתנאי הסף לראשיתו של המהלך הוא הפסקת ההסתה במערכת החינוך הפלשתינית. כשהוא נשאל מדוע אם כן לא הפסיקה הסתה זו עד לרגע זה מאז ימי אוסלו, הוא משיב: "כי הם מטומטמים", לזאת הוא מוסיף ומביע תקווה שככל שהזמן יחלוף ודור חדש יקום גם ההסתה תיפסק.

באשר לאיום הביטחוני הצפוי להיווצר ממדינה פלשתינית על הרי שומרון ויהודה, מדינה החולשת על גוש דן, אומר פלמן כי "אם ישראל תאפשר למדינה פלשתינית לאיים זו תהיה עדות לכישלון טוטאלי של המהלך, כי המשמעות היא שנהגנו כמו בעזה, כשעשינו את כל הטעויות האפשרויות, בלי דירוג, בחיפזון ובלי שליטה. אולי הקמת מדינה פלשתינית תהיה לאורך 25 שנה עם תחנות בקרה".

פלמן מספר כי אנשי תנועתו הציגו את עיקריה של התכנית לראש הממשלה וזה הביע בה עניין ו"למד את הדברים בצורה רצינית", כלשונו.