מעודד טרור והעולם שותק. עבאס
מעודד טרור והעולם שותק. עבאסצילום: STR פלאש 90

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם איתמר מרכוס, העומד בראש ארגון 'מבט לתקשורת הפלשתינית', על האופן שבו מתוארים הפיגועים הרצחניים בתקשורת הפלשתינית וברחוב הפלשתיני.

את דבריו פותח מרכוס בציטוט דבריו של עבאס זכי, חבר הועדה המרכזית של תנועת הפתח', תנועתו של אבו מאזן. בדבריו, המהווים בעיני מרכוס דוגמא להלכי הרוחות בהנהגה הפלשתינית, אומר זכי: "אנחנו עוקבים בגאווה אחרי האירועים בגדה. שלושה שהידים מול שלושה ישראלים זה דבר גדול".

"זו האווירה ברש"פ", אומר מרכוס. "הפייסבוק הרשמי של פתח' משבחים אותם עם תמונות גדולות של הרוצחים בחיוך גדול וכיתוב ש'אנחנו מתפללים למענם ולמען נשמתם' ומדובר ב'גיבורי מולדת' וביטויים נוספים. הם רואים את התקופה כנהדרת, תקופה שבה הצליחו לרצוח ולהפחיד יהודים".

בדבריו מדגיש מרכוס כי התבטאויות מסוג זה לא יכולות היו להיאמר בפומבי ללא הסכמתו של היו"ר, אבו מאזן. "הכול שם נשלט", אומר מרכוס ומזכיר את דבריו של מנהל הטלוויזיה הפלשתינית שסיפר על שיחות קבועות שהוא מקיים עם אבו מאזן על מנת לוודא שכל הדיווחים והתכניות מאושרות מקובלות ותואמות את עמדותיו שלך הראיס.

"אם היה מדובר בשבח אחד למחבל הייתי אומר שאולי זה מקרה, אבל זה חוזר על עצמו שוב ושוב. זו מדיניות של הפתח'", אומר מרכוס ומציין כי המקרים האחרונים אף חריפים יותר מבעבר: "בדרך כלל פתח' לא משבח את מעשה הרצח או את מספר ההרוגים אלא את בני האדם, את השהידים. רוב הפוסטים רק רואים בהם גיבורים בלי לציין מה הם עשו, כדי לא להיתפס כמשבחי טרור ורצח, אבל עבאס זכי מרשה לעצמו לומר דברים ברורים, ולכן כך הוא מתבטא".

לדבריו זכי מרשה לעצמו באופן קבוע להתבטא בחופשיות ולהביע את עמדת הרש"פ בפומבי כפי שבעבר הבהיר שהפלשתינים ובראשם אבו מאזן רוצים את כל פלשתין, אך מכיוון שהם אינם יכולים לבקש זאת כעת, הם נוקטים בדרך עקיפה מתוך ידיעה שאם ישראל תיסוג לגבולות 67' היא לא תוכל להתקיים.

באשר ליחסה של האוכלוסייה הפלשתינית למציאות המשתנה סביבם וללחץ הצבאי ביטחוני מצידה של ישראל, משוכנע מרכוס כי "ככל שיכבידו על האוכלוסייה היא תרצה להפסיק את זה. אם יהיה שבוע או שבועיים ללא עבודה הם ילחצו על המחבלים שלא לבצע טרור".

מוסיף מרכוס ומעיר כי "אבו מאזן זקוק תמיד לפיגועים אחרי שחמאס יוצא למבצע נגד ישראל. אחרי כל מבצע של חמאס נגד ישראל חמאס עלו בסקרים והפופולריות שלהם עלתה, וכך גם כעת בעקבות חודשים של מתיחות, ולכן עבאס יזם את זה. אנחנו רואים את התופעה הזו באופן עקבי".

ובאשר לחמאס? שם "מעודדים ומנסים לקחת קרדיט על המעשים ולתאר אותם כמעשים שלהם. לא נותנים שם קרדיט לפתח' אלא לכל היותר אומרים שטוב שפתח' הולך בעקבותינו ואנחנו אחים לנשק וכו'. השנאה בין חמאס לפתח' גדולה יותר מהשנאה לישראל כי הם רואים אחד בשני איום על השליטה".

לטעמו של מרכוס העובדה שהתבטאויות בכירי הפתח' לאחר הפיגועים הרצחניים אינם חלק בלתי נפרד מההסברה הישראלית של הימים האחרונים, היא כישלון גדול. "התגובות האירופיות תלויות במה שעושה משרד החוץ. בינתיים לא ראיתי תגובות אירופיות להתבטאויות ברש"פ, אבל כשאני מגיע לפרלמנטים האירופים עם מצגות של פוסטים של פתח' המשבח טרור הם בהלם כי הם לא יודעים על כל זה. זה מחדל של ההסברה הישראלית. מה שפתח' אומר בימים האחרונים היה צריך להיות אצל כל דיפלומט ואיש הסברה ישראלי. זה שזה לא קורה זה פספוס גדול".