היועץ המשפטי צולם כשהוא מכה ילד יהודי. כוח TIPH בחברון
היועץ המשפטי צולם כשהוא מכה ילד יהודי. כוח TIPH בחברוןצילום: Najeh Hashlamoun, פלאש 90

בעוד כשבועיים תסתיים השנה האזרחית, והתחייבות נוספת של ראש הממשלה נתניהו תעמוד למבחן.

בשיחה עם תא הכתבים המדיניים לפני כמה שבועות, התחייב נתניהו כי עד סוף השנה יקבל החלטה אם להמשיך או להפסיק את פעילותו של כוח המשקיפים הבינלאומי בחברון, TIPH (Temporary International Presence in Hebron). נתניהו התחייב שעד סוף דצמבר תתקבל החלטה, חרף העובדה שהמועד שבו אמור להתחדש המנדט של הכוח הוא בתחילת חודש פברואר 2019.

מדובר בארגון שגורם בשנים האחרונות כאב ראש לרשויות המדינה, אך לא בטוח שהיה מטופל באותה צורה אלמלא נחשפה התנהלות קלוקלת שלו, ובמיוחד התנהלות חד צדדית נגד יהודים. זאת למרות ניסיונותיו ליצור לעצמו תדמית אובייקטיבית.

ל-TIPH יש מעמד ייחודי, למרות היותו ארגון לא ממשלתי שממומן מכספי שש מדינות: שבדיה, טורקיה, שוויץ, נורבגיה, דנמרק ואיטליה. בניגוד לארגונים לא ממשלתיים אחרים, המשקיפים של הארגון זוכים לעדכונים ולפגישות קבועות עם נציגי מערכת הביטחון, ויש להם גישה חופשית לכל מקום בחברון, הן בצידה היהודי והן בצידה הערבי.

נראה שב-TIPH ניצלו את המצב כדי לדבוק בנרטיב אחד. השבוע חשף העיתון 'ישראל היום' את דבר קיומו של ספר שמוכר הארגון לתיירים בחברון בתמורה לכמה עשרות שקלים. לידי 'בשבע' הגיע עותק של הספר המדובר, ונראה כי מעטה האובייקטיביות, שגם כך היה מוטל בספק, הולך ונקרע מעל פניו של כוח המשקיפים.

הקדמת הספר עוטה שוב את מסיכת האובייקטיביות, אבל היא יורדת ברגע שמתקדמים ב-120 העמודים. כך, תחת הכותרת "ממנדט בריטי לכיבוש ישראלי" נכתב שהמנדט הבריטי על ארץ ישראל נגמר בגלל "סדרת פעולות טרור ציוניות" – כך במקור. והנה הציטוט המלא: "ב-1948, השנה של הנכבה, יותר מ-850,000 פלשתינים עזבו את בתיהם בעקבות פעולות אלימות של כוחות ציוניים. כפרים פלשתיניים נהרסו והיום הם הפכו ליישובים ישראליים עם שמות דומים".

במקרה זה לא מדובר אפילו בכסות. זהו אימוץ הנרטיב הפלשתיני במלואו. ואיך מתוארות הפרעות והטבח בחברון בתרפ"ט? כך זה התרחש על פי TIPH: "באוגוסט 1829, 67 מהגרים יהודים בריטים נהרגו בחברון. המשפחות היהודיות המקומיות קיבלו הגנה מלאה משכנים וידידים ערבים".

ויש עוד. כשמתקדמים לשנים האחרונות מוגדרים בספר פיגועי הטרור נגד יהודים כך: "מאז אוקטובר 2015, בעקבות התקפות (אמיתיות או כאלה שנחשדות להיות התקפות) ואירועים אחרים, המצב בעיר החמיר. מאז ועד מאי 2016, נהרגו 22 פלשתינים וישראלי אחד". מיותר כמובן לציין שההרוגים הפלשתינים הם מחבלים שנוטרלו.

זו הפעם הראשונה שאנשי TIPH נתפסים עם גרסה ברורה וחד משמעית שמאמצת את הנרטיב הפלשתיני. בעבר הם הכחישו את הטענה להטיה, ובישראל נרשמה העלמת עין. עכשיו, כשבמשרד החוץ שוקלים ברצינות את סיום המנדט שלהם, אחרי 25 שנים, כל ראיה כזאת חשובה.

הדלפות מידע רגיש לפלשתינים

"הנוכחות הבינלאומית הזמנית בחברון", שמו המלא של ארגון TIPH בתרגום חופשי לעברית, הוא כוח בינלאומי הפועל בחברון משנת 1994, מאז הסכם חברון שעליו חתם ראש הממשלה אז והיום בנימין נתניהו. המנדט של הארגון גובש במשא ומתן בין ישראל, הפלשתינים ושלוש מדינות - איטליה, נורבגיה ודנמרק, שהתבקשו ליטול בו חלק ולממן את פעילותו. מאוחר יותר הצטרפו גם שוויץ, שבדיה וטורקיה. יותר מ-60 פקחים פועלים במסגרת כוח המשימה הזה, שאינו כפוף לשום גוף בינלאומי. את המנדט שלו יש צורך לחדש אחת לחצי שנה, ועד כה ישראל עשתה זאת באופן די אוטומטי.

משימתו העיקרית של TIPH הייתה להשקיף על מה שהוגדר "שלומם ורווחתם של הפלשתינים". הכוח מספק דו"חות על בסיס קבוע, שכולם נסתרים מעיני הציבור ומגיעים רק לבעלי תפקידים מסוימים בישראל וברשות הפלשתינית. אבל מכוח משקיפים, הפך TIPH למשהו גדול ומסוכן. מחלקת המחקר של מועצת יש"ע פרסמה לאחרונה דו"ח על פעילות הארגון, שבו נכתב כי "בפועל, TIPH נתפס לא פעם אחד כנוקט עמדה חד צדדית נגד מדינת ישראל ואף פועל בדרכים לא חוקיות כולל תקיפה אלימה כנגד ישראלים בחברון. רק בשבועות האחרונים נחשפנו לשני מקרים של התעמרות נציגי הארגון בתושבי חברון הישראלים וישנם עוד סיפורים רבים".

בדו"ח נאמר כי המשקיפים פועלים בשיתוף פעולה וביחסים קרובים עם ראש עיריית חברון תייסר אבו-סנינא, המחבל שביצע את הפיגוע הקשה בבית הדסה שבו נרצחו שישה תלמידי ישיבה, שלאחר בחירתו התגאה והתפאר בביצוע הרצח. בפברואר 2018 הודה אבו-סנינא לאנשי הארגון על "חיזוק הנוכחות הפלשתינית בכל נקודה בעיר חברון".

כך לדוגמה, דיווח הארגון באחד המסמכים הסודיים שהפיץ על מקרה שבו ראו אנשיו חייל ששיחק עם ילד יהודי בחברון. הם התלוננו על כך שצה"ל חורג מהניטרליות שלו, כי החיילים אינם משחקים באופן דומה עם ילדים פלשתיניים. דיווח זה הוביל למסקנות כמו "פגיעה בתחושת הביטחון הפלשתינית", כפי שהועבר לידי הגורמים הרלוונטיים בישראל.

במסמך שפרסמה מועצת יש"ע התגלה כי הכוח הרב-לאומי מדליף באופן תדיר מידע ישראלי לצד הפלשתיני. בעבר, כששימש דני איילון כסגן שר החוץ, הוא האשים את הכוח בדיווחים מרובים על התנכלויות לפלשתינים, אבל בהתעלמות מוחלטת מכל התגרות של ערביי חברון ביהודים. הוא סיפר עוד כי הכוח מגיש תלונות נגד חיילי צה"ל באופן בלתי מידתי.

בשנת 2011 נתפס אחד ממשקיפי הכוח כשהוא פועל באלימות נגד חייל שסירב לאפשר לו לעבור במחסום אל היישוב היהודי בעיצומה של השבת. במקרה זה לא ננקט צעד משמעותי. בשנת 2017 פנה אלעד פס, תושב חברון, למשטרת מחוז ש"י והגיש תלונה על ניקוב צמיגי רכבו. מחקירת התלונה עלה כי מי שניקב את הצמיגים הוא אחד מאנשי TIPH. בארגון הבינו שנתפסו על חם והזדרזו לשלוח את המשקיף בחזרה לארץ מוצאו, לפני שיבולע לו על ידי מערכת אכיפת החוק הישראלית. מכיוון שהאיש ברח מהארץ, ישראל לא נקטה צעדים נוספים.

היועץ המשפטי של ארגון TIPH נתפס ביולי השנה במהלך סיור עם ארגון 'שוברים שתיקה' כשהוא מכה ילד יהודי בפניו. הפעם אנשי הארגון לא הצליחו להבריח אותו. מדובר באדם שנהנה מחסינות דיפלומטית ועל כן טופל על ידי משרד החוץ. הוא סולק משטח ישראל ושוויץ נאלצה להתנצל על המקרה.

רק באחרונה פרסם הארגון דו"ח מסכם של עשרות שנות פעילות בחברון. המסמך כמובן לא הופץ החוצה, אבל חלקים ממנו הודלפו. אפשר לנחש כבר מה הוא כלל. "ישראל היא כובשת ומפרה באופן ברור ושיטתי זכויות אדם", קבע הארגון והוסיף כי "נוכחות המתנחלים בחברון מהווה הפרה של החוק הבינלאומי, שכן אין להם קשר לבעלים קודמים של השטחים שהיו בשימוש יהודים לפני 1929". תרפ"ט, זוכרים? מסתבר ש-TIPH עושה בפרעות שימוש תדיר לענייניו. הוא כולל עוד שורה של האשמות כלפי ישראל ונהי על מצבם של הפלשתינים.

בן גביר: רפיסות ממשלתית

עו"ד איתמר בן גביר, תושב חברון, שגם ייצג את התושב שפקח TIPH ניקב את צמיגי רכבו, מתקשה להבין את המציאות הנוכחית. "אחרי המקרה הזה ואחרי הסטירה לילד יהודי אני לא מבין איך אפשרו לארגון הזה להמשיך לפעול כאן. בנקודה הזאת הכול היה צריך להיגמר. בכל מדינה נורמלית בעולם, אחרי הסטירה לילד היו נוקטים הליכים משפטיים. הרפיסות של הממשלה והעודה שאחרי אירועים כאלה הם לא מסוגלים לגרש אותם מכאן, מעידה יותר על ממשלת ישראל מאשר על TIPH. הביזיון הגדול כאן הוא לא של TIPH, שידענו שהם שונאי ישראל ומוציאי דיבתנו, אלא של ממשלת ישראל. אם לממשלה לא אכפת מדם ומרכוש של אזרחים בחברון, אז מה לנו כי נלין על הגויים? הבעיה המרכזית היא החידלון של ממשלת ישראל ושל משרד החוץ שבראשו עומד נתניהו".

אנחנו רגע לפני החלטה אם להאריך להם את המנדט.

"בקואליציה של 61 אפשר לדפוק על השולחן ולגרש אותם. ככל שאנחנו מתקרבים לקראת הבחירות גדלים הסיכויים שזה יקרה, כי יש גבול לחידלון ולהפקרת המתיישבים. ראש הממשלה ביקר השבוע בגבעת אסף ודיבר על המחויבות למתיישבים ולביטחונם. זה מה שהוא אומר ,אבל בפרשת TIPH בחברון הוא נוהג הפוך ומפקיר אותנו".

עד כמה המשקיפים משפיעים על חיי היהודים בחברון?

"אנחנו רואים אותם כל יום. הם מצלמים אותנו ומנסים להקשות עלינו בכל דרך. הם נעמדים במחסומים, וכשזורקים אבנים לעבר חיילי צה"ל הם מפנים את המצלמות שלהם אך ורק לחיילים ולא לפורעים הערבים. רואים אותם ומרגישים אותם כל הזמן. הם מתנהגים כמו בעלי הבית בחברון, עושים מה שהם רוצים, נוהגים נגד חוקי התנועה ומתנהגים כאילו כאן זה המערב הפרוע".

לצד המתיישבים גם לפוליטיקאים יש עמדה ברורה. חברי שדולת ארץ ישראל בכנסת שיגרו בחודש האחרון מכתב לכל שרי הממשלה בדרישה להפסיק את פעילות משקיפי TIPH בחברון ולהביא לסיום המנדט הזמני שלהם באופן סופי.

לא מעט שרים התעלמו מהמכתב. אחד מאלו שלא התעלם הוא יו"ר הבית היהודי ושר החינוך נפתלי בנט. ״צריך לסלק את TIPH מחברון", מצהיר השר בשיחה עם 'בשבע'. לדבריו, "הארגון הוא חלק מכוחות רבים, בארץ ובעולם, אשר מנסים לפגוע במפעל הציוני החשוב של ההתיישבות ביהודה ושמרון ובמדינת ישראל כולה. חלקם אומרים זאת בגלוי ופועלים מעל לפני השטח, וחלקם פועלים במסווה של ארגוני זכויות אדם ניטרליים, אך למעשה מתדלקים במידע חלקי, מעוות ושקרי את מכונות התעמולה האנטישמית נגד ישראל".

"הפעילות שלהם פוגעת במעמדה של ישראל ומוציאה את דיבתנו בעולם. עלינו להסיר את המסיכה מעל פניהם ולמנוע מהם להמשיך בפעילות העוינת. הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון לא תקבל הטפות מוסר ממי שבוחר לעמוד לימין הרשות הפלשתינית שמעודדת הסתה לטרור", מסכם בנט.

בגלל שהדבר מטופל על ידי שר החוץ שהוא גם ראש הממשלה, פנינו לשמוע את דעתה של חברת מפלגתה וסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי. רק לפני שבועות אחדים היא סיירה בחברון ושמעה מראשי היישוב היהודי על העוינות של TIPH כלפי האוכלוסייה היהודית. גם היא פנתה לראש הממשלה בחודש שעבר בעקבות פניות מהיישוב היהודי בחברון, וביקשה ממנו לשקול שלא לחדש את המנדט של TIPH בחברון. היא שלחה מכתב לראש הממשלה ובו הסבירה כי כוחות TIPH הפכו לגורם עוין שפוגע בעבודת כוחות הביטחון, והגיע הזמן שלא לחדש את המנדט שלהם.

"המדינה מחדשת ל-TIPH מנדט מדי חצי שנה, ואנשיו שנמצאים בשטח כדי לשמור על הסדר חוטאים לתפקידם כאשר הם מייצגים רק את הצד הפלשתיני ופוגעים באזרחים היהודים", אומרת לנו חוטובלי. "לגוף הזה יש תרומה אחת, והיא הוצאת דיבת ישראל רעה בעולם. הם מתדרכים משלחות שמגיעות לאזור מחו"ל ונותנים תמונה מעוותת על ישראל. לכן פניתי לראש הממשלה, והמלצתי שלא לחדש את המנדט שלהם בחברון. הגיע הזמן שארגון זמני זה יסיים את תפקידו", היא מצהירה.

המתיישבים בחברון מצפים כעת לראות כיצד ינהג הפעם משרד החוץ. במשרד אמרו לנו כי נושא המשך המנדט של הארגון נבחן לעומק וברצינות לאור הפרטים שהתגלו על התנהלותו. יש בין הגורמים המקצועיים שם מי שחושבים שהגיע הזמן לסיים את הסיפור של TIPH. אחרים חוששים שבמקומו עלולים גופים כמו האיחוד האירופי או אחרים לשלוח לכאן כוח אחר, בעייתי יותר. מי שיכריע הוא ראש הממשלה, שמתיישבי חברון מבקשים ממנו לעשות צדק היסטורי ולא לחדש את המנדט לכוח המשקיפים שהגיע לחברון בגלל ההסכם שהוא עצמו חתם עליו.