גלעד ארדן
גלעד ארדןצילום: חגי חסדאי כהן

הרשות להגנה על עדים ציינה היום (ראשון) עשור להקמתה במעמד השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, פרקליט המדינה שי ניצן, מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים משה (צ'יקו) אדרי ומנהל הרשות להגנה על עדים תנ"צ בדימוס אבי נוימן.

השר ארדן שנשא דברים באירוע התייחס לאירועי הפשיעה בחברה הערבית ואמר "מקרי האלימות והרצח בחברה הערבית מילאו לצערי בשבועות האחרונים את השיח הציבורי. אתגר הפשיעה בחברה הערבית הוא אדיר והוא יעמוד בלב עיסוקו של המפכ''ל החדש של המשטרה, ואני בטוח שהוא יקרין גם על אתגרי הרשות.

''ארגוני הפשיעה הפועלים בחברה הערבית ומטילים את אימתם חייבים להיות, והם יהיו, יעד מרכזי של משטרת ישראל", הדגיש השר לביטחון הפנים.

ארדן גם התייחס למאבק באלימות נגד נשים וציין כי "כבר בשיחתנו הראשונה בקשתי מראש הרשות, כאשר נכנס לתפקידו, להכין תכנית ניסיונית לשילוב נשים ברמת איום גבוהה בתוך הרשות. נכון, זו לא הייתה המשימה הראשונה והמרכזית שלשמה הוקמה הרשות אבל כולנו מבינים שמדובר במקרי רצח רבים, קשים וכואבים, ושלנו כמדינה יש חובה לתת כל מענה אפשרי להגנת אותן נשים הנמצאות בסכנת חיים".

"מבחינה מוסרית, חובתה של מדינה להגן על הנשים הללו עולה על חובתה להגן על עבריינים. מודלים כאלו קיימים בעולם ואנו נצא לדרך עם פרוייקט ניסיוני כבר בשנת 2019".

לבסוף הכריז השר ארדן על היעדים הבאים של הרשות, "היעד הבא הוא כאמור קליטת כלל העדים מאוימים ברמה הגבוהה ביותר (ולא רק עדי מדינה מאויימים כיום), ובהמשך גם שילוב של שוטרים, סוהרים, פרקליטים מאוימים וכלל העדים המאוימים".

הרשות להגנה על עדים מגנה על עדי מדינה שמאוימים על ידי גורמים עבריינים ועל בני משפחותיהם, לפני המשפט, במהלכו ואחריו. במסגרת פעילותה של הרשות, מספקת הרשות מענה מבצעי כולל להגנה על עדי מדינה המאוימים ברמת הסיכון הגבוהה ביותר ושלגביהם נדרשת הגנה מרבית, תוך שימוש במגוון של כלים ואמצעים להגנתו של העד המאוים ובני משפחתו, לרבות הכנת מקומות מסתור מאובטחים בארץ או בחוץ לארץ.