טיפים לילדים עם בעיות קשב וריכוז

האם הילד שלכם מתקשה בלימודים? האם הוא לא מצליח לבצע משימה פשוטה לכאורה? האם יש לו בעיות סדר וארגון בחייו האישיים?

, ט"ז בטבת תשע"ט

בעיות קשב
בעיות קשב
צילום: יח"צ

יכול להיות שמדובר בילד בעל בעיות קשב וריכוז. אספנו עבורכם טיפים לילדים עם בעיות קשב וריכוז.

"הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות" היא תסמונת נוירולוגית והתפתחותית המתבטאת בקושי של הפרט בהקשבה ובריכוז, היפראקטיביות יתר והתנהגות אימפולסיביות. התופעה היא נפוצה מאוד והיא קיימת בקרב 10% מהאוכלוסייה. רבים מאלה שסובלים מבעיה זו אינם מאובחנים ולכן הם סובלים מהשלכות תופעה זו גם בחייהם הבוגרים.

באופן כללי, מחקרים מצביעים על כך שילדים עם בעיות קשב וריכוז תופסים את עצמם כמתוסכלים, בעלי ניכור, הערכה עצמית נמוכה, דימוי עצמי נמוך, חוסר בטחון עצמי, חוסר כבוד עצמי, חוסר הישגיות, וחוסר אמונה שמונעת מהם להכיר בעוצמות שלהם.

הטיפ הראשון הוא לאבחן את הילד. כך שאם אתם רואים את הילד מתקשה בלימודים, מתנהג בצורה לא אופיינית לבני גילו, מביע מצוקה, או בעל קשיים לבצע משימות קלות, הפנו אותו לרופא נוירולוג, פסיכולוג או פסיכיאטר, אשר יוכל לאבחן את הילד ולבדוק אם אכן הוא לוקה בהפרעה. אבחון הפרעת קשב וריכוז יכול להתבצע במגוון דרכים וביניהם מבחן מוקסו אשר נחשב כאחד המבחנים המדויקים ביותר שיעזרו לכם להתקדם לשלבים הבאים באבחון.

>> איך מזהים אם יש לילד בעיות קשב וריכוז?

הטיפ השני לאחר האבחון הוא ליצור סביבה תומכת עבור הילד, שתתרחש גם בכיתה וגם בבית. בשני המקרים נשים דגש על מתן חיזוקים, תוך כדי מתן דוגמה אישית לילד בכל הנוגע לפתיחות, התייעצות עם הילד לגבי דברים שמעסיקים אותו, בנוסף לכך יהיו גם שעות חינוך, שעות תגבור, ונורמליזציה של המצב שהוא נקלע אליו. יש לקחת בחשבון שדבר זה ייקח זמן, שכן סיטואציה זו היא לא קלה.

הטיפ השלישי הוא שימוש באסטרטגיות. כדי להתמודד עם הקושי הרגשי הכרוך באבחון הילד כבעל הפרעת קשב וריכוז, יש צורך בלתי נמנע להשלים עם המצב. ככל שהילד משלים עם הלקות שלו ורואה אותה כחלק מהאישיות שלו, כך הוא יטיב להתמודד עם הקשיים הרגשיים. בנוסף להשלמה, יש גם צורך בנחישות. ככל שהתלמיד נחוש יותר להתמודד עם הבעיה, כך הוא משלים יותר עם המצב ודבר זה יאפשר לו להתפנות רגשית ולבקש עזרה.

טיפ רביעי נוגע לקושי הקוגניטיבי. המונח הזה מתייחס לכלל הידע או המידע המצויים בידי האדם. האסטרטגיה שנוגעת לתחום הזה היא: פיצוי, עקיפה ותקיפת הבעיה. ילדים עוקפים את הבעיה בצורות שונות. לדוגמה: הם מבקשים מחבר שיקריא להם את החומר או שהם קוראים סיכומים של חברים במקום לקרוא את הספר עצמם. ילדים לפעמים תוקפים את הבעיה בכך שהם דורשים את ההתאמות המתאימות ומשקיעים את האנרגיה בדיוק בתחום שקשה להם, וכך הם מצליחים, ולפעמים אפילו מעלים את רף הציפייה מעצמם.

הטיפ החמישי הוא לשים את עצמינו בנעליו של הילד. לפעמים המצב הוא קשה, והרגשות מציפים את הילד ולפעמים צריך לדעת לתת לילד לחוות את המשבר. על הסביבה התומכת של הילד להבין את רגשותיו, להשלים שיהיו משברים ולהפנים שזה חלק מתהליך ההתמודדות. על המשפחה, החברים, המורים והצוות האקדמי לדעת לתמוך בילד, לעזור לו איפה שצריך, לדעת מתי ללחוץ, מתי לשחרר, ולעשות את המיטב גם בסביבה הביתית שלו וגם בסביבה הבית ספרית, תוך כדי עבודה משותפת עם הגורמים הרלוונטיים. ובעיקר להפוך את המצב לנורמלי עד כמה שניתן.

מורים יכולים להיעזר בקורסים וסדנאות למורים הניתנים על ידי מגוון ארגונים שמלמדים ומעלים את המודעות לנושא וכך יכולים לתרום לילדים עוד יותר. במיוחד, קורסים אלו יכולים לעזור לזהות לקויות למידה מוקדם ובכך למנוע תסכול רב שיכול להצטבר אצל הילד. זיהוי מוקדם של לקות הלמידה יכול למנוע תסכול ודימוי עצמי נמוך.

הטיפים ניתנו על ידי המרכז הארצי ללקויות למידה – מכון לאבחון לקויות למידה.