גרינבלט
גרינבלטReuters

השליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, פרסם היום (חמישי) מאמר באתר 'The Hill' האמריקני, ובו תהה מדוע האו"ם נמנע מלגנות בפה מלא מעשי טרור נגד ישראלים.

"ב-6 בדצמבר האו"ם נמנע מלקבל החלטה המגנה את פעילות הטרור של חמאס. ב-9 בדצמבר שיבח חמאס פיגוע קשה בו נפצעה אשה הרה, שירה איש-רן ועוד שישה ישראלים, וכינה אותו 'הרואי'. ב-12 בדצמבר נפטר התינוק של שירה, עמיעד ישראל, כתוצאה מיילודו המוקדם לאחר הפיגוע", כותב גרינבלט.

יועצו של טראמפ משתמש במילים קשות ורומז כי האו"ם פוגע במלחמה בטרור. "העצרת הכללית של האו"ם טוענת כי היא מעוניינת בשלום בין ישראלים לפלסטינים, אך נראה שהיא חושבת שהיא יכולה להשיג זאת באמצעות הגנה על טרוריסטים. בהינתן הבחירה בין שלום לטרור, בחרה האסיפה הכללית להגן על הטרור".

גרינבלט תוהה מדוע בזירה הבינלאומית יש שתיקה כלפי מעשי הטרור של חמאס. "האו"ם גינה את ישראל - מדינה החברה בארגון - מאות פעמים. אבל הוא מעולם לא גינה את חמאס, ארגון הטרור השולט בעזה ומפחיד את אזרחי ישראל.

"רק לפני חודש ירה חמאס מעל ארבע מאות רקטות לעבר ישראל. מחבלים מטעמו שחררו מאות עפיפונים בוערים ועודדו הפגנות אלימות. מעשי אלימות אלו סיכנו את חייהם של מספר לא מבוטל של אזרחים וגרמו נזק של מיליוני דולרים. חמאס בהחלט ראוי לגינוי החזק ביותר".

הוא מזכיר את היוזמה האמריקנית לגינוי חמאס שהובאה לפתחה של העצרת הכללית. "ב-6 בדצמבר הגישה ארצות-הברית החלטה שנתנה לאו"ם הזדמנות לגנות את חמאס בגין מעשי הטרור שלו. במקום לברך על ההזדמנות להוקיע את הטרור כצעד חיוני לקראת השלום, תמכו בעלי בריתו של חמאס בארגון הטרור כדי להבטיח שהעצרת תשמור על קשר השתיקה שלה כלפי הטרור של חמאס".

השליח המיוחד מציין גם זווית חיובית. "החדשות הטובות הן, שלמרות שההחלטה לא עברה, היא קיבלה מספר שיא של קולות בעד גינוי החמאס. ביוני האחרון, אותה החלטה זכתה בתמיכה של 62 מדינות בעצרת הכללית והפעם קיבלה ההחלטה תמיכה של 87 מדינות, הרבה מעבר לציפיות שלנו. התקרבנו יותר מתמיד לנקיטת עמדה נגד החמאס ושינוי השיח באו"ם, שבמשך שנים טיפח הטיה אנטי-ישראלית".

הוא מוסיף כי למרות הפן החיובי, התוצאות מטרידות, כי הן סותרות ערכים שהאו"ם מתיימר לייצג. "העובדה שמדינות רבות נמנעו מלהצביע 'לא', על ידי השימוש בצורך ברוב של שני שלישים, רק מוסיפה לצביעות ולכישלון המוסרי של הארגון. אין מנוס מלומר שבסופו של דבר, העצרת הכללית של האו"ם החליטה להגן על הטרור, כשהיא דוחה את ההצעה האמריקנית".

לדעת גרינבלט, העולם כלל לא מבין נכון את המתרחש בזירה הישראלית-פלסטינית. "גם הפלסטינים בעזה נושאים את צלקות החיים תחת שלטון החמאס. חמאס מאיים בנשק על האוכלוסייה האזרחית, ומסיט משאבים אזרחיים לפיתוח הטרור. חמאס מסרב להניח את הנשק ובכך חוסם סיוע של מדינות רבות שמחכות להיכנס לעזה אחרי שהטרור ייפסק. אז אני שואל את המדינות שהתנגדו, האם 'תרומתו' הברורה של חמאס לסבלם של הפלסטינים גם אינה ראויה לגינוי?".

"אנו נמצאים בשלבים האחרונים של עבודה על תוכנית השלום שאנחנו מקווים שתביא לקץ הסכסוך הישראלי פלסטיני", הוא מוסיף, "ולשם גם האו"ם צריך לחתור. למרבה הצער, במקום לשפר את הסיכויים לשלום, ההצבעה על ההצעה האמריקנית, הפך את מטרת השלום לפחות אפשרית באופן משמעותי".

גרינבלט מסכם וכותב, "הצבעה זו מעצימה ארגוני טרור דוגמת חמאס ובעצם מבהירה להן כי לעולם הם לא יישאו באחריות למעשים הברבריים שלהם. זה גורם לישראל להרגיש מבודדת וחסרת ביטחון".