אלקין מניח את אבן היסוד
אלקין מניח את אבן היסודצילום: יחצ

אבן היסוד לבית הכנסת "תפארת ישראל" ברובע היהודי בירושלים הונחה היום (שני) במעמד השר לירושלים ומורשת זאב אלקין, שר הבינוי יואב גלנט, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן וראש העיר ירושלים משה ליאון.

בית הכנסת ''תפארת ישראל'' הוקם על ידי חסידי רוז'ין שבקרב אנשי היישוב הישן ונהרס בידי הירדנים מיד לאחר כיבוש העיר העתיקה ב-1948.

לפני כארבע שנים החלו במקום עבודות חפירה ארכיאולוגיות שנעשו על ידי רשות העתיקות, בראשות הארכיאולוג אורן גוטפלד, במהלכן התגלו מגוון ממצאים ארכיאולוגיים ובהם משקולת מימי בית שני שהייתה שייכת, ככל הנראה, למשפחת הכהן הגדול המוזכרת בתלמוד קתרוס – ועליה חרוט שם המשפחה בכתב עברי "ברי קתרוס".

בשנה האחרונה ולאחר סיום החפירות הארכיאולוגיות, פונו על ידי החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי כ- 3,500 טון חומר ואבן באופן ידני בכדי לא לפגוע במקום, וכעת מתחילות עבודות הבניה.

כבר מחר יחלו עבודות השיקום והשחזור של בית הכנסת, שצפוי על פי התכנונים להתנשא לגובה של 25 מטר. העבודות צפויות להתפרס על פני 4 שנים. בשלב הראשון, עבודות הבינוי יתמקדו בשלוש קומות תת קרקעיות בגובה של עשרה מטרים מתחת לאדמה, כאשר המפלס התחתון ישמש לתצוגת העתיקות והמקוואות שהתגלו במקום, המפלס שני לחללים טכניים והשלישי לאולם כינוס. מעל שלושת המפלסים ישוחזר בית הכנסת תפארת ישראל שיתנשא, כאמור, לגובה של 25 מטר. העלות הכוללת של הפרויקט נאמדות בכ-50 מיליון ש''ח.

השר גלנט אמר בטקס "היום כאשר יכולת ההגנה העצמית של ישראל בידיה, אנו נשבעים שאירועים כמו החרבת בית הכנסת לא יחזרו. כיהודי גאה לא אוכל לאפשר מצב שבית כנסת מפואר בקרבת הר הבית ישאר בשמימונו במשך יותר מ-70 שנה".

השר אלקין אמר כי "בית הכנסת תפארת ישראל הוא סמל לכוח האחיזה שלנו בעיר העתיקה. כל סיפורו של בית הכנסת כבר משלב גיוס הכספים לבנייתו הוא סיפור של תעוזה יהודית. לא במקרה גם בית הכנסת הזה וגם בית כנסת החורבה שימשו כעמדות עבור לוחמים שהגנו על ירושלים במלחמת העצמאות, ושני בתי הכנסת האלה נחרבו על ידי הפורעים הערבים. כפי ששיקמנו את בית הכנסת החורבה נשקם גם את תפארת ישראל''.

סגן שר הבריאות ליצמן אמר כי "בנייתו המחודשת של בית הכנסת הגדול תפארת ישראל רוז’ין היא בשורה מרגשת לירושלים ולחסידות רוז’ין בפרט. ביקרתי היום אצל האדמו”ר מבאיאן שליט”א ממשיך שושלת בית רוז’ין, שבירך על המעמד החשוב ושיבח את המהלכים לבניית בית הכנסת מחדש. מברך את השר יואב גלנט על הזכות הגדולה שנפלה בחלקו בגאולת המקום וזהו המשך לפעילותו למען יישוב הארץ ובנייתה".

ראש העיר ירושלים ליאון אמר כי "הנחת אבן הפינה הזו, החלטת המדינה להשיב את 'תפארת ישראל' לתפארתו, היא הבעת כבוד, מחווה, לאהבת ציון במובנה הרחב יותר. כי בית הכנסת הזה הוא הסמל של הצד היותר דתי, אמוני, של חזרתנו לארצנו, מאשר הצד החלוצי והמעשי".

מוטי רינקוב, יו"ר הדירקטוריון בחברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בירושלים, אמר כי "שחזור ושיקום בית כנסת תפארת ישראל ברובע היהודי הינו אחד הפרויקטים היותר חשובים ומרגשים שנטלתי בהם חלק. בניית בית הכנסת מחדש היא למעשה כהרמת דגל ישראל ברובע היהודי, זוהי באמת עבודה בה מחזירים עטרה ליושנה, והחזרת התפארת לעם ישראל".