אבי גבאי לציפי לבני: מפרק את המחנה הציוני

חבר הכנסת אייל בן ראובן, איש 'התנועה', מתייחס בראיון ליומן ערוץ 7 להחלטת אבי גבאי לפרק את שותפות 'המחנה הציוני', לדרך בה נקט גבאי כלפי ציפי לבני ולאופציות הניצבות בפני לבני ומפלגתה.

בראשית הדברים מבהיר חבר הכנסת בן ראובן כי גם לאחר נאומו של גבאי לא היה בהלם, כפי שאולי ניתן היה לשער מהאופן בו התקבלו הדברים. "הייתי במצבים הרבה יותר קשים", הוא מעיר.

לטעמו מדובר היה ב"מעשה לא ראוי. אני חושב שאבי גבאי השפיל את עצמו במעשה הזה. אני מודה שהשותפות לא הייתה שותפות מוצלחת ואני יכול לומר באופן אישי אני מרגיש הרבה יותר נוח היום מאשר שלשום. אני רץ עם ציפי לבני, שהיא בעיניי הדמות שמבחינה מדינית ביטחונית דמוקרטית וערכית דרכנו קרובות, ואני לא צריך להתפתל כי היא האפילה על אבי גבאי. היא פשוט האפילה עליו זו הסיבה למעשה שלו. היא מעליו בכמה מדרגות. אגב, אני מעריך את גבאי, אבל בתחומים האלה הוא נכנס לחשש ופחד ומה שהוא עשה אתמול זו תגובה פחדנית. כתנועה אנחנו הולכים כרגע באופן עצמאי. יש לנו את הכוח ורבים ממצביעי העבודה מיואשים מאבי ואנחנו נותנים להם אלטרנטיבה מאוד טובה".

לזאת מוסיף בן ראובן ומציין כי במפלגה "לא חוסמים את האפשרות לאיחודים במרכז שמאל, ונשמח לכל מי שמדינת ישראל חשובה לו יותר מהאגו".

על השותפות הלא מוצלחת בין גבאי ללבני אומר בן ראובן כי "זה בא לידי ביטוי בפרשנות של אבי לכל מילה שנאמרה. ציפי לבני אינה חייל בפלוגה שצריך לכוון אותו. היא חשבה שצריך להתאחד ואבי קיבל את זה כאמירה נגדו. היה מתח באוויר והוא היה מאוד מורגש בעיקר מהצד של אבי שכל הזמן היה במין מתח כזה".

"ניתן היה לשמוע את ההבדל גם אתמול. אבי מאוד אומר 'אני' 'אני' 'אני' ו'רק אני', וציפי אמרה המחנה הציוני אבל לפני הכול מדינת ישראל. זה הבדל גדול שהביא למתח רב ביניהם ולכן בסך הכול טוב שהתפרקה החבילה, חבל רק שבצורה הזו".

על טענתה של שלי יחימוביץ' ולפיה לבני לא קיבלה את מנהיגותו של אבי גבאי, אומר בן ראובן כי "בפוליטיקה צריך לשאול, בעיקר לפני בחירות, את השאלה איך מנצחים, ואם אבי הגיע למסקנה שציפי מפריעה לניצחון זכותו להגיד 'בוא ניפרד', אבל לא בדרך הפחדנית הזו ולא בצורה הזו".

"ביליתי עם ציפי הרבה שעות גם בחדרים סגורים, פעלנו לחיזוק המחנה הציוני בראשותו של אבי גבאי. לא פגענו במחנה הציוני, גם אם הציבור אומר הרבה זמן שאבי גבאי חלש. לא עשינו שום צעד משפיל. פעלנו להצלחת המחנה הציוני עם איחודים נוספים. לצערי הוא בחר בדרך מכוערת, ולדעתי גרם נזק לעצמו ולמפלגת העבודה שאני מאחל לה בהצלחה בהמשך הדרך".

באשר לעתיד המפלגה אומר בן ראובן: "נילחם כתנועה להביא להישג הגדול ביותר שאנחנו יכולים, ואנחנו יכולים לא מעט, ונמשיך להגיד 'המדינה' 'המדינה' 'המדינה' כדי להחליף את הממשלה הרעה הזו שלוקחת את ישראל לכיוונים מאוד לא טובים".

ומה באשר לאותו אולטימטום שהציבה לבני לגבאי לעיני התקשורת, אחת הסיבות שהביאו את גבאי להחלטתו? "אני לא בקיא ולא הייתי בשיחות ביניהם, אבל אני יכול לומר שציפי לבני על פי ההסכם היא מספר 2 ולכן היא שצריכה להיות יו"ר האופוזיציה ואבי הבין את זה". לזאת הוא מוסיף ומציין כי לעת הזו הוא אינו מעוניין להסתכל אחורה לחילופי האשמות הדדיות ולהתמקד בעתיד. "אני מסתכל קדימה, איך מנצחים בבחירות הבאות עם מחנה שמאל מרכז גדול ש'התנועה' מהווה בו גורם מרכזי. אני רוצה שלבני תהיה מספר אחד, אבל אם נחשוב שיהיה נכון יותר למדינה אני יכול לראות גם מישהו אחר בראש".

באשר לאפשרויות העומדות בפני לבני, הליכה לבד או חבירה למפלגה נוספת, אומר בן ראובן כי "לבני יכולה לעשות כל דבר על פי שיקול הדעת שלה ושלנו באשר למה שנכון למדינה, לכן אנחנו לא פוסלים שום דבר ולא אתייחס לשמות. אם יבואו פניות כאלה ואחרות זה יהיה יותר ממבורך להתאחד ולהתקדם בצורה נכונה לבחירות, כי אם כל אחד יילך לבד ברור שהתחושה תהיה שלא עשינו הכול".

על דבריה של שלי יחימוביץ' המטילה ספק ביכולתה של לבני לצלוח את אחוז החסימה אומר בן ראובן בביטול 'אז היא אומרת' ומוסיף כי אמנם יש ליחימוביץ' ניסיון אך יש לה גם אינטרס פוליטי. "אנחנו ידידים טובים ולא רוצה לתקוף אותה. אני מציע לה להתעסק כעת במפלגת עבודה ושתעזוב כעת את 'התנועה'. יש לי הרגשה שהיא תטעה בגדול".