הרב ליאור
הרב ליאורצילום: אלירן אהרון

הרב דב ליאור, רבה של קרית ארבע לשעבר, מביע תמיכה בהגעת פעילי הימין לישיבה ברחלים במהלך השבת לאחר ששמעו שכוחות שב"כ נמצאים בישיבה.

הרב מסביר את עמדתו ההלכתית בעובדה שבעבר קטין שנחקר בשב"כ ניסה לשים יד בנפשו "לפי עניות דעתי, לפי מה שנמסר לי שאחד מהנערים לאחר שעבר את כל הסבל של המאסר ביקש לשלוח יד בנפשו, כלומר שהתנאים הם לא תנאים סבירים כמו שראוי במדינה דמוקרטית הבחורים שבאו לעודד ולחזק את רוחם של הנערים זה נחשב הצלה." אומר הרב ליאור.

"יש לנו כלל שאם לוקחים מישהו לשמד אז כתוב שמותר לחלל שבת בשבילו למרות שזה לא בעיה קיומית גופנית אלא נפשית. גם כאן, יש בעיה שהבחורים האלה עלולים לאבד את שפיות הדעת כמו שקרה, אז ודאי שיש עניין להציל אותם ולחזק אותם בנסיבות האלה." הוסיף הרב.

לעמדתו ההלכתית של הרב ליאור הצטרף גם הרב יהושע מרדכי שמידט, ראש ישיבת 'נחלת יוסף' בשבי שומרון, ורבנים נוספים אשר ביקשו שכעת שמם לא יפורסם.

עמדה הלכתית זו מחזקת את פסיקת הדמות התורנית ביצהר עימה התייעצו הפעילים בטרם נסעו בשבת. אחד מהפעילים סיפר כיצד קיבלו את ההחלטה על הנסיעה באותה שבת לרחלים:

"באותה שבת בבוקר הגיעו שמועות לבית הכנסת ביצהר, דרך כוחות ביטחון שהיו מעודכנים בנעשה בגיזרה בשבת מכוח תפקידם, כי לישיבה ברחלים הגיעו כוחות שב"כ תוך שהם מייחסים לתלמידי הישיבה תלונה של ערבי שטוען כי אשתו נהרגה מפגיעת אבן בליל שבת, מספר קילומטרים מהישיבה, בסמוך לצומת תפוח".

"כיוון שאנו מכירים את הנסיונות של השב"כ להעליל עלילות, ואף שמענו שהכוחות כבר נמצאים בישיבה, ומניסיון העבר שראינו שלוקחים נערים צעירים לבידוד בשב"כ לתקופות ארוכות, שם הם עוברים חקירות קשות מאד, חקירות אשר בעבר לצערנו הביאו את הנחקרים למצבים מאד בעייתים ואף למצבים נפשיים קשים של פיקוח נפש ממש, פנינו מיד לדמות תורנית בכירה ביישוב להיוועץ בה האם מותר לנסוע לישיבה על מנת לתת סיוע והכנה נפשית לתלמידים בטרם חס ושלום ייעצרו וימצאו עצמם בתוך מצב שכזה.

צריך לזכור שמדובר בנערים צעירים, שכניסה למצב כזה ללא הכנה, וללא ידיעה מה יכול לעבור עליהם שם בחדרי השב"כ היא סכנת נפשות אמיתית. סיפורו של הקטין שבמהלך חקירות דומא שהגיע למצב של חיתוך ורידיו בכדי להינצל מהחקירות עמדה לנגד עינינו" הסביר הפעיל.

"כמי שחלקם היו עצורים בשב"כ בעבר, גם תחת מניעת מפגש עם עו"ד אנחנו מכירים היטב מה ההרגשה ולאן זה יכול להגיע. הבנו שהכנה ותמיכה נכונה בנערים לקראת המצב הזה יכולה להציל נפשות כפשוטו. לאחר שקיבלנו היתר לבדוק באינטרנט שאכן המצב הוא כזה שהאשמה והחשש נופלים על הישיבה ברחלים, רק אז פנינו שוב לדמות התורנית שהתירה לנו את הנסיעה לצורך הצלת הנפשות. ב"ה באותה שבת אמנם הכוחות הגיעו לישיבה אך אף נער לא נעצר. אגב, כעת לאחר ששמענו כיצד חוקרים אותם ברור לנו שהשיקולים והפסיקה באותה שבת היו נכונים וצודקים".

נזכיר כי מעצרם של חמשת הנערים הוארך עד יום חמישי, שניים מהנערים עדיין מנועי מפגש עם עו"ד ומצבם אינו ידוע. משפחותיהם הביעו חשש למצבם הנפשי.