ריבלין
ריבליןצילום: מארק ניימן/לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס הבוקר (שלישי) בנאומו בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא לביקורת המוטחת בשב"כ בנוגע למעצר הנערים החשודים ברצח הפלסטינית עאישה ראבי.

"עלינו להישמר ממתקפה חסרת אחריות על האנשים שתפקידם לשמור ולהגן על בטחון ישראל מאיומים מבית ומחוץ", אמר הנשיא.

לדבריו, "זרועות המשפט והביטחון של המדינה הן לנו לגדר, לסכר. בימים אלה, עומד שב"כ בקו האש. אין דמוקרטיה ללא ביקורת. הביקורת, גם על המוסדות החיונים ביותר שלנו, ובראשה הביקורת השיפוטית, כפי שנשמעה בימים האחרונים, היא חומר החיטוי, תנאי יסוד".

ריבלין הוסיף, "אני מכיר את אנשי השירות ויודע כי שלום מדינת ישראל ואזרחיה, הוא הדבר היחידי העומד לנגד עיניהם וכי כך הם פועלים, בהובלתם המקצועית והמרשימה של נדב ארגמן ושל קודמיו", אמר. "אני מבקש מכאן לגבות את משרתי המדינה בזרועות הביטחון כולן ובשב"כ בפרט, שמצילים חיים יום ולילה שגם בזכותם אנחנו וילדינו יכולים לישון בשקט".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות שנאמה בטקס הדגישה בנאומה את סוגיית עצמאות השופטים.

"הסעיף השני מתוך כללי האתיקה שברצוני לקרוא בפניכם היום הוא סעיף 5(ג) לכללים המבטא אף הוא את אחד מעקרונות היסוד החשובים אשר מן הראוי שנשוב ונשנן לעצמנו השכם והערב. וכך קובע הסעיף: שופט לא יגור מפני איש, ולא יושפע במילוי תפקידו על ידי דעת קהל, חשש מפני ביקורת או רצון לשאת חן", ציטטה חיות ואמרה "זוהי, אם תרצו, כל תורת העצמאות ואי התלות השיפוטית כולה על רגל אחת".