היועמ"ש:
ניתן להחיל חובת שקיפות גם על פרסומי תעמולה באינטרנט

על פי היועמ"ש, ניתן לקבוע שחובת השקיפות חלה גם לגבי פרסומים מסוימים ברשת האינטרנט שהם דומים לפרסומים שהחוק נועד לחול עליהם.

ערוץ 7 , ד' בשבט תשע"ט

פייסבוק FACEBOOK
פייסבוק FACEBOOK
צילום: ISTOCK

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיב לעתירה שהגיש עו"ד שחר בן-מאיר ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-21, בעניין חובת השקיפות בתעמולה באינטרנט.

היועץ המשפטי לממשלה סבור כי ניתן לקבוע שחובת השקיפות שבחוק תחול גם לגבי פרסומים מסוימים ברשת האינטרנט, שהם בעלי מאפיינים דומים לפרסומים שהחוק נועד לחול עליהם.

בעתירה התבקש יו"ר ועדת הבחירות, המשנה לנשיאת ביהמ"ש העליון השופט חנן מלצר, להוציא צווי מניעה לכל הסיעות המיוצגות בכנסת ולכן למועמדים חדשים, שיורו להם להימנע מפרסום הודעות שעולות כדי תעמולת בחירות באינטרנט, ברשתות החברתיות וכן באמצעי תקשורת נוספים, ללא זיהוי שם הסיעה או רשימת המועמדים שבשמה או מטעמה הוא מפורסם, כמתחייב לטענתו מכוח חוק הבחירות (דרכי תעמולה).

היועץ המשפטי לממשלה סבור, כי דרך המלך לקביעת תחולת דיני התעמולה על פרסומים באינטרנט ובמדיות נוספות היא ע"י תיקון החקיקה הקיימת בהסדר כולל שייתן משקל להיבטים המיוחדים של העולם הווירטואלי, שבמקרים רבים הם שונים מזה של העולם ה"פיזי" שאותו מסדיר החוק הקיים.

עם זאת, בנקודת הזמן הנוכחית ובשים לב להחלטות קודמות של יושבי ראש ועדת הבחירות, סבור היועץ המשפטי לממשלה כי ניתן – בדרך של פרשנות תכליתית זהירה ומדודה – לקבוע כי חובת השקיפות שבחוק תחול גם לגבי פרסומים מסוימים ברשת האינטרנט, אשר מאפייניהם שקולים לאלה של הפרסומים שאותם נועדו הסעיפים להסדיר מלכתחילה.

לשיטת היועץ המשפטי לממשלה מדובר במהלך פרשני שאינו מובן מאליו, הוא מצריך זהירות רבה ויש לעשותו עקב בצד אגודל, תוך בחינת נסיבותיו הפרטניות של כל פרסום והתאמתו לתכליות המגבלה האמורה. לכן, ספק אם יש מקום לקביעה קטגורית, כפי שמבקש העותר, שהמגבלות חלות לגבי כל תוכן תעמולתי שעשוי להימצא באינטרנט או במדיות נוספות.