הליכודיאדה
הליכודיאדהצילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

כדי לחוש מקרוב את פעימות הלב של הליכוד צריך להשתתף בליכודיאדה. חברי הכנסת ושרי המפלגה התייצבו שם בזה אחר זה לראות ולהיראות, לחבק ולהתחבק, לזכות ולקבל אהדה.

מאחר ומדובר בערב בחירות ורגע לפני הפריימריז קיבל האירוע משנה תוקף. לא מעט פנקסים נפתחו שם במהלך סוף השבוע המרתק.

כבר בכבישי הערבה ניתן היה לראות תמונותיו של אורן חזן בעל החיוך הנצחי. במתחם המלון ניצפו השחקנים הראשיים מסתובבים ומלקטים אהדה. המתמודד ניר ברקת, שבשנה שעברה זכה כמעט להתעלמות, הפעם רופד באהבה. יהודה גליק הפך לכוכב לרגע כשהציג את ארוסתו למשתתפים הנלהבים.

במסיבת העיתונאים המאולתרת זכו הנואמים למנה גדושה של תשומת לב. כל אחד מביניהם מכר ממרכולתו. השרות מירי רגב וגילה גמליאל התחרו על ליבם של הליכודניקים וירו צרורות על היריבים הפוליטיים. ישראל כץ הציג ממשנתו ויואב גלנט שזה עתה הצטרף רשמית למפלגה וזכה לקריאות של חיבה מהנוכחים.

מי שהיה מספיק הוגן כדי לומר האמת לפעילים הרבים שגדשו את האולם היה השר חיים כץ: הכל, כולל הכל, תלוי בכמות המתפקדים, אמר להם. היחיד שזכה לכתף קרה היה גלעד שרון שעדיין ממתין לאישור של נתניהו כדי להתמודד על משבצת מחוז הדרום מול אחיו של משה קצב.

בשל אילוצים משפטיים הפך הליכודיאדה המסורתי ל'לאומיאדה'. נפתלי בנט ואיילת שקד, חברי כנסת מהבית היהודי וממפלגת 'כולנו' ושאר חברי כנסת ממפלגות המזוהות כימין כיכבו בפרוספקטים הרשמיים. אולם הם היו שם לפרוטוקול בלבד. מעוז הליכוד אינו נכבש כל כך מהר.

האווירה עולצת. החגיגות בכל פינה. למרות רשימת המתמודדים המתארכת כל נער מלך. ההצלחה המסחררת של הליכוד בבחירות האחרונות העניקה אופטימיות ליותר מדי אנשים הבטוחים שהם הולכים להיכנס לכנסת הבאה. אם בעבר נהגו שני אנשים להתמודד על משבצת המחוזות או הצעירים בליכוד – היום יש ששה.

מנגד לא ניתן היה להעלים את הדאגה המרוחה על פני חברי הכנסת המכהנים. הם מכירים את המספרים טוב יותר מכל אחד אחר: שליש מהם יישאר מחוץ לבניין הכנסת בקדנציה הבאה. זו הסיבה שהם חורשים את הארץ לאורכה ולרוחבה בשבועות אלה. זו הסיבה שאיש מהם לא נעדר מהפסטיבל באילת.

אומרים שהדברים הגדולים נמצאים בפרטים הקטנים. על תחתיות הנייר המעטרות את צלחות האוכל בארוחות השבת התנוסס דיוקנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו תחת הכיתוב: לא רק שאין בשר, אין אפילו עצם. ועל משקל הפתגם הידוע שהפך לסיסמת הבחירות של בנימין נתניהו: לא היה כלום כי אין כלום. כי אם יש דבק שמחזיק את כולם ובעטיו הם שם הוא בנימין נתניהו. עם הקלף הזה הם מתכוונים לנצח בפריימריז הבאים.