מבצע מגן צפוני: אותרה המנהרה האחרונה

תושבי הצפון שמתגוררים סמוך לגבול ישראל-לבנון, קיבלו ברגשות מעורבים את ההודעה על סיום מבצע מגן צפוני להשמדת מנהרות הטרור של חיזבאללה.

מאיר ביטון ממושב אביבים סיפר לעיתון ישראל היום כי ''בחצי השנה האחרונה ראיתי וצילמתי חפירות של פיר בשטח לבנון. כששמעתי שהתחיל המבצע, שמחתי. אמרו שמצאו מנהרות במטולה, בזרעית, בשתולה - וחשבנו שיגיעו גם אלינו, אבל הם אפילו לא הגיעו לבדוק אם יש אצלנו מנהרה או לא.

''עכשיו זה באמת מפחיד. אם היו לפחות מחפשים, אז בזמן מלחמה הייתי נשאר בבית. אבל כשאני שומע שהם סיימו את המבצע, אני יודע שלא אשאר כאן שנייה אחת", הוא אומר.

גם תושבים בראש הנקרה סיפרו על רעשי חפירות שנשמעו בשנתיים האחרונות לפחות. "נערמו עדויות לא מועטות שכולן מתייחסות לאותה תקופה, לאותן שעות שבהן שמעו רעשי חפירות, ואותו אופי של רעשים. הבנתי שבאו נציגים מהצבא, אבל לא בוצעו קידוחי בדיקה לאישוש או שלילה של הימצאות מנהרה באזורנו", אמר גדי שבתאי, תושב ראש הנקרה.

"מאז הצטברו עדויות נוספות, והצבא היה אמור לבוא ולהיפגש עם התושבים בבית התרבות של הקיבוץ, אבל בכל פעם מועד הפגישה נדחה והיא לא התקיימה עד היום".

אורלי כהן, העובדת בחמ"ל של היישוב כפר יובל, אמרה אתמול "אני בטוחה שיש עוד מלא מנהרות שלא אותרו. לדעתי ההכרזה נועדה כדי לעשות 'וי' לפני הבחירות לכנסת. אנחנו יודעים שצה"ל חיפש כאן, אבל אף אחד לא הודיע לנו שמצאו מנהרה. תארי לך שאנחנו בחמ"ל של היישוב, לא יודעים אם מצאו אצלנו מנהרה או לא. אז להגיד שאנחנו רגועים? ממש לא".

מדובר צה"ל נמסר כי "כלל הפניות בנושא נבדקו לעומק וטופלו במלוא הרצינות בצה״ל. הבדיקות בוצעו באופן יסודי ומקצועי, במישור הגלוי והסמוי. נציין אף כי במידת הצורך מגיעים לשטח צוותים ייעודים. במסגרת פעילות הצוותים בנקודה, אכן נשמעו רעשים תת קרקעים, אך לאחר בירור התגלה כי רעשים אלו אינם רעשי חפירה תת קרקעים ונשללה המצאות מנהרות טרור.

צה״ל ימשיך לבדוק לעומק כל פנייה שתגיע, במקביל למאמץ הגנה נרחב בגבול לבנון תוך שילוב אמצעים וטכנולוגיות שונות והמשך בניית המכשול ההגנתי. כמו כן, ימשיכו כוחות צה״ל ומעבדת איתור התת-קרקע לפעול באופן קבוע לאורך גבול לבנון כנגד פעילות תת קרקעית".