עמית הלוי
עמית הלויצילום: עידו והב

אחרי שהעמיד מאות סטודנטים הפועלים בשדה הציבורי עמית הלוי מבקש להגיע אל משכן הכנסת. הלוי ייסד את המכללה למדינאות וניהל את מטה שרת התרבות והספורט מירי רגב.

אז למה לך פוליטיקה עכשיו?

בחיידק הפוליטי נדבקתי כבר מזמן. מגיל צעיר בערו בי הנושאים הלאומיים שעל סדר היום. אבל מהפיכת אוסלו והמהפכה החוקתית של שנות ה-90, הפילו לי את האסימון שחייבים להיות אנשים מסוג אחר ליד ההגה.

הייתי פעיל מאוד במחאות של אותן שנים, העם עם הגולן וההתנגדות להסכמי אוסלו אבל המחשבה שמנקרת לך כל הזמן היא, למה לעזאזל אנחנו מפגינים ולא תופסים את המושכות במדינה שלנו?! איך אחרי 15 שנות שלטון של הליכוד אוסלו יכול היה לקרות?

מאז שנות ה-90 עברו יותר מעשרים שנה. איפה היית?

לא הרגשתי שיש למחנה הלאומי אלטרנטיבה בשלה ומבוססת לניהול מדינה. לשמאל הייתה תפיסת עולם ותוכנית עבודה מגובשת- למחנה הלאומי לא. בזה עסקתי רוב הזמן במכללה למדינאות. בפיתוח מדיניות מתוך נקודת מבט ציונית ויהודית, לאתגרים שמדינת ישראל מתמודדת איתם.

בעבודה הממשלתית למדתי את כלי העבודה של המערכת הציבורית. עם שני הכלים הללו, השקפת עולם מגובשת וניסיון מערכתי, אני מרגיש שמה שיש לי להציע למרחב הציבורי הוא כיום איכותי הרבה יותר.

אז מהי באמת המשנה הערכית שלך?

בציבוריות הישראלית יש מגה-שאלות שמהן נגזרת המדיניות לימין ולשמאל. שאלת זהותה של המדינה היא המרכזית – כולם יאמרו יהודית ודמוקרטית אבל זה הפך כבר לקלישאה ריקה שמתפרשת לכל הכיוונים.

המחנה הלאומי דוגל במדינה יהודית ומפלגות המרכז-שמאל הולכות בצעדי ענק למדינת כל אזרחיה. ההתנגדות לחוק הלאום היא קו פרשת המים ולצערי הרב, העבירה מפלגות כמו יש עתיד ומפלגת העבודה, למחנה שלא משלים עם היותנו מדינה יהודית.

העמדות שלי בכל הסוגיות, כמו התנגדות נחרצת למדינה ערבית בשטח א"י, החלת הריבונות בשטחי יו"ש, היחס למסתננים, וגם שאלות כלכליות-חברתיות, נובעות מהגדרת זהותה של המדינה. זו לא סיסמה או דגל, זהו הבסיס לרוב השאלות שעל סדר היום.

אז למה בכלל ליכוד? הליכוד שאחראי לחורבן ימית, להתנתקות? לא כדאי מפלגה ימנית יותר?!

ברור לגמרי שיש לנו בליכוד לא מעט דברים שאנחנו צריכים להכות על חטא בגינם, אבל בדיוק בשביל זה צריך להצטרף למחנה הלאומי הזה ולפעול בו, בסופו של דבר, הציבור הרחב עם הזהות היהודית הטבעית נמצא בליכוד. מי שרוצה להיות שותף להנהגה של המחנה הלאומי חייב להיות בליכוד.

חוץ מזה, אני מקווה שתאמיני לי אם אומר לך שאני מעדיף מקום 35 בליכוד על מקום בחמישייה הראשונה בכל מפלגה אחרת. מי שמאוד איסטניסט ילך למפלגת נישה וישפיע שם. גם לזה יש ערך. מי שחותר להיות שותף להנהגת המדינה- רק בליכוד.

אגב אני לא הולך לבד. יש לי בליכוד קבוצה גדולה מאוד של מתפקדים וחברי מרכז, שהיו שותפים להחלטה והולכים איתי את הדרך הזאת.

אנחנו קבוצה מאוד ייחודית בנוף הליכודי, קבוצה של חיבורים; יש אצלנו מתנחלים ופריפריה חרדים וחילוניים, קבוצה גדולה מהעדה הדרוזית ורבים נוספים. כל הפסיפס הישראלי בלי יוצא מהכלל.

מקום 36, לא נראה כמקום ריאלי במיוחד

ראשית, אני מקווה שבפועל זה יהיה מקום גבוה יותר, אבל פוליטיקה היא לא רק הזדמנויות מיידיות. לפני שהחלטתי להתמודד קיבלתי הצעה להיות מנכ"ל באחד ממשרדי הממשלה. התלבטתי מאוד אבל בסופו של דבר בחרתי בדרך הזו וזוהי בהחלט דרך ארוכה, בדברים הגדולים בחיים הדרכים בדרך כלל ארוכות.

יש עוד מועמדים למחוז ירושלים, תן לי לסיום למה דווקא עמית הלוי?

הדבר הכי חשוב להצלחה של הליכוד זו רשימה איכותית. הבוחרים בליכוד חייבים לשים לנגד העיניים שלהם את האיכות של הרשימה כדי לתת לליכוד כח גם בבחירות וגם בפעילות אח"כ במהלך הקדנציה.

פוליטיקה זה מקצוע – ומקצוע מורכב מאד. אתה צריך לגבש מדיניות סדורה בסוגיה רבות, וגם לדעת איך המערכת עובדת כדי לייצר את המנגנון היעיל שיוכל לממש את המדיניות. אתה צריך להיות אומן בעבודה מול דרג מקצועי, לדעת לייצר קואליציות ולהניע מערכות כבדות ומרובות שחקנים.

אני איש מדיניות ציבורית ובתחומים רבים הצלחתי לקדם וליישם מדיניות לטובת האינטרס הלאומי שלנו. אני מקווה שחבריי לליכוד יתנו בי את האמון להמשיך ולפעול לטובת מדינת ישראל גם בעתיד.