תנועת "בוחרים במשפחה"
תנועת "בוחרים במשפחה"צילום: ערוץ 7

לכבוד
פרופ' מרים פאוסט
אוניברסיטת בר אילן
השלום והברכה

הנדון: כנס בנושא ניאוף

בימים אלו התפרסמה מודעה על כנס בנושא הפוליאמוריה באוניברסיטה בה את משמשת כרקטורית.

בתקצירי ההרצאות מופיעה הפוליאמוריה כבריאה פסיכולוגית חדשה שנותנת פתרון של איחוי וריפוי ויכולה לספק הפתעה. ברצוננו להפנות את תשומת לבך לכך שהניאוף, ובשמו המכובס פוליאמוריה, הוא לא חדש בתולדות המין האנושי. כאשר התורה הכניסה את הצו "לא תנאף" בין "לא תרצח" ל"לא תגנוב", היא התכוונה לא רק לכי ינאף איש את אשת איש כמעשה בגידה, אלא גם לכי ינאף איש את אשת רעהו – כדרך בעלי הזימה המחליפים את נשותיהם ונשארים רֵעִים.

לא לחינם צו זה של "לא תנאף" עומד בכלל הצווים של "לא תרצח" ו"לא תגנוב", היות והוא התשתית לקיום החברה האנושית בכלל והחברה היהודית בפרט. על דרך משל, אם יתיר אדם לאכול מבשרו לאחר מותו, אנו מניחים שהאוניברסיטה לא תנהל דיון אקדמי על המתכונים האפשריים ועל ההשלכות הבריאותיות והדיאטטיות של אכילה זו, אלא תדחה בשאט נפש את עצם האפשרות לדון בכך.

האצטלה האקדמאית של דיון בדבר שהוא השחתת הנפש והרס וחורבן של התא המשפחתי, יסוד החברה האנושית, נותן גושפנקא ועידוד למה שחייב להישאר מחוץ לגדר של חברה מוסרית, אנושית ויהודית.

אנו פונים אליכם בבקשה לשקול מחדש את קיום הכנס, ולבדוק כיצד התפתחה לה מגמה מסוכנת זו של פירוק התא המשפחתי דווקא במוסדכם המכובד. מגמה זו היא רמיסה מוחלטת של הצו האלמותי "לא תנאף" המופיע בעשרת הדברות, שהם המגדלור המוסרי לנו ולכל העולם. אנו מצפים שאוניברסיטת בר-אילן תוציא בשורה לעולם גם בתחומים הרוחניים והמוסריים.

בברכה, הרב איתי אליצור, הרבנית גילה ברנר, הרב זאב שמע, הרבנית חוה מנסבך, דר' חנה קטן
מיכאל פואה והרבנית רות בנימין

תגובת הנהלת אוניברסיטת בר אילן: הכנס המקצועי, כפי שעולה משמו, עוסק בסוגיות טיפול ואינו מיועד לעודד את התופעה. מדובר בתופעה חברתית חדשה אשר מעוררת הדים ומעסיקה את אנשי המקצוע.

בית הספר לעבודה סוציאלית, הקשוב לשטח ואחד היחידים העוסק בהכשרת מטפלים מיניים מזה 12 שנה, סבר שיש צורך להתייחס לנושא. על אף היותו של נושא זה שנוי במחלוקת , מארגני הכנס סבורים שהוא דורש דיון מקצועי המבוסס על ידע ומחקר קליני.

האקדמיה במהותה עוסקת רבות בסוגיות חברתיות שנויות במחלוקת. אנו עושים את זה במגוון תחומים ואין בעצם הדיון נקיטת עמדה כל שהיא. כללי החופש האקדמי והאחריות שלנו כמוסד אוניברסיטאי מחייבים את החוקרים והמרצים שלנו להיות עם יד על הדופק ולשאול שאלות. גם אם התשובות יהיו מורכבות. מידת ההשפעה שלנו על החברה והעולם כולו מבוססת על יכולות אלה.

עם זאת אנו קשובים גם לאחרים מתוך רצון לנהל דיאלוג מכבד. לאחר פרסום תוכניית הכנס התקבל משוב לפיו תכני הכנס דורשים מבט נוסף.

בחנו מחדש בשיתוף עם מארגני הכנס את ניסוח התוכניה ועדכנו את הנוסחים ורשימת המרצים, במטרה לשקף את הפן המקצועי באופן מדוייק יותר. על מנת לוודא שיתקיים דיון מקצועי בלבד, ובשל רגישות הנושא ,מאושרת כניסה אך ורק לאנשים העוסקים בתחום, והינם מטפלים מיניים בהכשרתם ולא תותר כניסה לקהל הרחב. אנו מקדמים בברכה את המשוב. מצורפת הזמנה מעודכנת.