צמחים
צמחיםצילום: רויטרס

המשרד להגנת הסביבה מתריע בפני הציבור על זיהוי מספר מוקדים במשתלות באזור ירושלים של נגיעות בנמלת האש הקטנה.

במהלך סיורים שערכו מפקחי המשרד להגנת הסביבה בחודש האחרון, התגלו מוקדים של נמלת האש בשתי משתלות באזור ירושלים: משתלת פולק בסמוך ליישוב מסילת ציון, ומשתלת "ירוק במדבר" שביישוב תקוע.

משום כך, יש חשש כי הנמלה נמצאת ביישובי האזור: במועצה האזורית גוש עציון, ביישובי המועצה האזורית מטה יהודה, ירושלים והסביבה. המשרד מדגיש כי זיהוי מוקדם של המוקדים וביצוע פעולות מניעה וזהירות עשויים למנוע המשך התפשטות הנמלה בסביבת השטח הנגוע.

המשתלות קיבלו הנחיות מהמשרד להגנת הסביבה על איסור מכירת צמחים מהאזורים הנגועים ונדרשו לטפל במפגעים עד להכחדת הנמלה משטחן, והמשרד עוקב אחר טיפול המשתלות בנושא באופן רציף.

המשרד להגנת הסביבה מבקש מהציבור שרכש עציצים ושתילים מן המשתלות המוזכרות בתקופה האחרונה לנקוט ערנות, לבדוק אם הם נגועים בנמלה, ולעדכן בהתאם את הרשות המקומית ואת המשרד להגנת הסביבה - על מנת לקבל הנחיות כיצד לטפל במפגע ולמנוע את התפשטותו. להודעה על איתור המפגע יש להתקשר למוקדי החירום של הרשויות המקומיות או למוקד החירום של המשרד להגנת הסביבה בטלפון *6911.

נמלת האש הקטנה מוגדרת בעולם כאחד מ-100 המינים הפולשים המסוכנים לסביבה. הנמלה אינה מעבירה מחלות, אולם היא מהווה מפגע תברואי, ועקיצותיה כואבות מאוד ויוצרות מעין כוויה.

תיאור הנמלה וההנחיות לטיפול במפגע מפורטים בקישור הבא באתר המשרד להגנת הסביבה.

רשימת תכשירי הדברה בציון מיוחד שהם מיועדים להדברת נמלת האש הקטנה נמצאת במערכת חיפוש תכשירי הדברה באתר המשרד להגנת הסביבה. המשותף לכל התכשירים הוא כי הם פיתיון רעיל שהנמלים אוספות לקן וכך נפגעת גם המלכה – לא רק הפועלות.

כטיפול ראשוני מומלץ להדביר את נמלת האש הקטנה בעזרת פיתיונות גרגריים מחוץ לבית בכל שטח הגינה והחצר. אם טיפול זה לא פתר את הבעיה, אפשר לפזר פיתיונות גרגריים או פיתיון ג'ל גם בתוך הבית, לפי ההנחיות. השימוש בחלק מהתכשירים מותר לקהל הרחב, אולם אפשר להזמין איש מקצוע - מדביר מוסמך בעל רישיון הדברה בתוקף מהמשרד להגנת הסביבה. במקרים של נגיעּות קשה מומלץ להזמין מדביר מוסמך שיעשה ניטור מקיף ויטפל בכל השטח.