שקד: הימין החדש - פלטפורמה להנהגה

שרת המשפטים אילת שקד ממפלגת "הימין החדש" הזהירה בצהריים (חמישי) מהשלכות "תכנית המאה" שצפוי להציג בקרוב נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

"הציבור רדום", טענה שקד בראיון במהלך כנס מנהלי מוסדות הציונות הדתית בים המלח. "צריך מפלגות ימין אידאולוגיות שיהיו משמעותיות לצד הליכוד כדי לעצור את התכנית. יש חשש שגנץ יכנס במקומנו לממשלה".

בנוגע למצב הבניה ביו"ש ובירושלים ציינה שקד כי הדבר תלוי במעמדה של מפלגת הימין החדש לאחר הבחירות. "יש בנייה לא מספקת. אנחנו מקווים לקבל מספר דו ספרתי של מנדטים ובנט רוצה לקבל את תיק הביטחון. אני מקווה שזה יביא לקידום הבנייה ביהודה ושומרון. זה יהיה טוב גם לבעיית הדיור וגם לבעיה הביטחונית. צריך ליצור רצף של בניה בין ראש העין לאריאל וצריך לזה אומץ".

שקד: לא אמרתי שלא היו שימוש ב'הגנת הצורך'

שקד הבהירה שאיננה חוששת ממצב שגנץ ינצח את הבחירות, אלא דווקא ממצב שבו נתניהו אמנם ירכיב את הממשלה אך גנץ יהפוך לשותף המרכזי בה, "גנץ לא יהיה ראש ממשלה אבל הוא יכול להיכנס ולהיות שותף משמעותי. מי שקובע את האופי של הממשלה הם גם חברי הקואליציה. אני מקווה שתהיה אחרי הבחירות ממשלת ימין בלי מפלגות שמאל".

בהמשך נשאלה שקד על תחושותיה אל מול הכעס בציבור הדתי עליה ועל בנט שעזבו את מפלגת הבית היהודי, "עם רגשות אי אפשר להתווכח. כשנכנסנו לבית היהודי קיבלו אותנו בזרועות פתוחות. אם מחליטים להיפרד זה החלטה קשה ועברו עליי שבועות לא קלים. אני קשורה לציונות הדתית ולא נפרדתי מהציונות הדתית. אני ממשיכה להתייעץ עם אותם אנשים. רצינו לפתוח לעוד ציבורים את המפלגה וזה לא צלח. אתם יכולים לכעוס אבל לא לשכוח את הדברים הטובים שעשינו ושעוד נעשה".

בתגובה לביקורת שמתחה עליה ועל בנט ח"כ לשעבר אורית סטרוק בנוגע לעמדותיהם בסוגיות דת ומדינה השיבה שקד, "היו בציבור שלא הצביעו לנו כי חשבו שהמפלגה לא דתית והצביעו לחרדים. לא עשינו טעות שהיינו בבית היהודי. הבאנו את המפלגה להישגים אדירים, גם לציונות הדתית. כשנכנסנו לפוליטיקה מדינה פלסטינית היתה דבר לגיטימי. אנחנו שינינו את השיח והזזנו ימינה את כל המערכת.

''היום שתי מפלגות נפרדות יגדילו את הימין. חובשי הכיפות הסרוגות הם אנשים עצמאיים וציבור מעורב. אנחנו מפלגה מעורבת וערכית. נמשיך להיאבק על ערכים שחשובים לנו כמו החלת החוק הישראלי על שטחי c ושינוי במערכת המשפט".

בתגובה לטענה לפיה מועד העזיבה שלה ושל בנט את הבית היהודי לא היה ראוי השיבה שקד, "המהלך נעשה מתוך חשיבה רציונלית שיותר נכון לפצל כוחות כדי לחזק את הימין. אני בטוחה שאחרי האיחוד בין פרץ לבצלאל המפלגה תתאושש. הימין החדש הוא גם בית לציבור הדתי לאומי".

שקד התבקשה להתייחס גם לעתירה לבג"ץ בנוגע לפתיחת עסקים בשבת במודיעין ואמרה "אני לא בקיאה בפרטים זה בידי שר הפנים. באופן עקרוני אני בעד אמנת גביזון-מדן. עסקים לא פתוחים בשבת".

בסיכום הקדנציה במשרד המשפטים אמרה שקד, "עשינו עבודה רצינית בבחירה של שופטים וגם פעלנו למנות שופטים עם תפיסת עולם שמרנית".

שקד הודתה בכישלון חקיקת פסקת ההתגברות והסבירה, "אי אפשר היה לעשות בקואליציה הקודמת שום שינוי בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו כי כחלון קיבל זכות וטו. לכן כרגע הכל תלוי במה שיקרה בקואליציה הבאה. אני מקווה שיהיה אפשר לשנות חוקי יסוד בקואליציה הבאה ולקדם את פסקת ההתגברות.

בתגובה לשאלה על העמדה שהציגה סביב חקירות דומא, השיבה שקד, "לא אמרתי שלא הופעל כח שלא לצורך. אני שוחחתי אז עם היועמ"ש ועם ראש השב"כ ואמרתי רק שהכל נעשה על פי חוק".

בתשובה לשאלה על חקירות ראש הממשלה הבהירה שקד שהנושא לא מצוי באחריותה, "אני סומכת על היועמ"ש, הוא אדם הגון וישר ואני מכבדת את ההחלטה שלו. גם אם תהילה החלטה על כתב אישום נגד נתניהו יש אחר כך עוד הליך ארוך של שימוע ואז נלמד את העובדות. היום אנחנו ניזונים רק מהדלפות".

שקד נשאלה גם על התארגנות מפלגתה לקראת הבחירות וציינה, "סיימנו לכתוב מצע חדש למפלגה - מצע של ימין כלכלי. לכל אורך הקדנציה עשינו פעילות חברתית אדירה אך לצערי בתקשורת מדברים רק על הנושא המדיני". על מיעוט הגברים במפלגה לעומת רוב נשי אמרה שקד, "אני מקווה שזה יהיה בסוף חצי חצי, גברים ונשים".

על השאלה האם היא רואה את עצמה כמועמדת בעתיד לראשות הממשלה השיבה, "אחרי עידן נתניהו בנט המתאים ביותר ואחר כך הכל פתוח. אנחנו בהחלט חושבים שהימין החדש הוא פלטפורמה להנהגת המדינה ולא שמה שהיה הוא שיהיה. תראו מה קרה בעבודה, היום היא המפלגה הכי קטנה בגוש השמאל. לכן מה שהיה הוא לא מה שיהיה".