תג מחיר מסגד אל מועייר
תג מחיר מסגד אל מועיירפלאש 90

שופטת בית המשפט החוזי מרכז, דנה מרשק מרום, התירה היום (שלישי) לפרסם את הכרעת הדין בעניינו של אחד הנאשמים בפרשת "גוש טלמונים", שהיה נער בן 17 בעת ביצוע חלק מהעבירות.

השופטת קבעה כי הנער ביצע את העבירות הבאות: חברות בארגון טרוריסטי, הצתה, תקיפה בנסיבות מחמירות ממניע גזעני, חבלה בכוונה מחמירה ועבירות נוספות. מנגד זוכה הנער מעבירה של החזקת נשק. מכיוון שמדובר בקטין נקבע כי ביצע את העבירות. שאלת הרשעתו תיקבע במסגרת גזר הדין.

על פי כתב האישום, במהלך השנים 2009-2013, בוצעו על-ידי פעילים יהודים, באזור בנימין, פעולות שכונו "תג מחיר" אשר אופיינו בנקיטת מעשים פליליים שונים, לצד הפצת תעמולה ופרסום המעשים בדרך פרובוקטיבית. הפעולות כללו הצתות רכוש השייך לערבים וריסוס כתובות בעלות תוכן פרובוקטיבי ומתריס, שכללו בין היתר את הביטוי "תג מחיר" וביטויים דומים.

מבצעי הפעולות ביקשו, בין היתר, לזרוע פחד ובהלה בקרב התושבים הפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון, מצד אחד, ולהעביר מסרים לכוחות הביטחון ולציבור במדינת ישראל בסוגיות ביטחוניות, מצד שני. הנאשם הקטין הורשע כי ביצע את חלקו בעבירות כתב האישום במסגרת חברות בארגון טרור.

בין היתר, לפי אחד האישומים, הקטין וקטין נוסף ביקשו להעביר מסר לגורמי הממשל במדינת ישראל, לפיו מעצר וחקירת החשודים בפרשת דומא לא יביא לסיכול פיגועי "תג מחיר", וקשרו קשר לבצע פיגוע כלפי האוכלוסייה הערבית. ביום 22.12.15 הגיעו השניים לבית בפאתי הכפר ביתילו, בו ישנו באותה עת בני זוג ובנם הפעוט בן ה-9 חודשים. הקטין האחר ריסס על קיר הבית את הכתובת: "נקמה ד"ש עצורי ציון". השניים ניפצו חלון סמוך, השליכו רימוני גז צה"ליים לתוך הבית, ונמלטו בריצה מהמקום, כשהם מודעים לעובדה כי הבית מאוייש.

לפי אישום נוסף, במהלך חודש נובמבר 2015, על רקע פיגועי טרור שבוצעו באותה עת נגד אזרחים יהודים, גמלה בליבם של השניים החלטה להוציא לפועל פיגוע נקמה, והם קשרו קשר לפיו יציתו מבנה בו שוהים פלסטינים. השניים הגיעו לבית משפחה בכפר מזרעה אל קבליה בו ישנו בני המשפחה וזרקו שני בקבוקי תבערה לבית ומיד לאחר מכן נמלטו מהמקום.

באישום אחר, הנאשם ואחרים נאשמו כי בתגובה לפיגוע בו נרצחו בני הזוג איתם ונעמה הנקין ז"ל, קשרו קשר לבצע פיגוע תגמול על הרצח. הארבעה יידו אבנים על רכבים פלסטינים, ניפצו שמשות רכב חונה וניקבו את צמיגיו ובהמשך הציתו רכב בכפר ביתילו. עוד מיוחס לנאשם ולאחרים כי הצטיידו במקלות עץ ונסעו לכיוון הכפר הפלסטיני ראס כרכר, במטרה להכות ערבי. לאחר שהבחינו במתלונן, יליד 1955, שעסק באותה עת בעבודה חקלאית, ריססו בפני המתלונן גז מדמיע והכו אותו באמצעות המקלות.

ביהמ"ש קבע כי "....די בעיון בעובדות כתב האישום כדי להביא למסקנה, כי הנאשם, יחד עם נאשם 2, פעלו בצוותא על מנת להוציא לפועל פיגועים קשים כנגד אזרחים ערבים בשל מוצאם, כאשר את שני הפיגועים החמורים ביותר... ביצעו בעצמם.... עולה תמונה ברורה של חבירה של השניים, אשר פעלו בדפוס שיטתי ומתמשך ממניעים אידיאולוגיים....שני הנאשמים ביצעו יחדיו מעשי אלימות חמורים במשך כשנה במסגרת אותה התארגנות, הכוללים יידוי בקבוקי תבערה לתוך בית מאוכלס באישון לילה, יידוי רימוני גז לעבר בית מאוכלס, יידוי אבנים לעבר רכבים נוסעים, הצתת רכבים והשחתתם, ותקיפה אכזרית של עובר אורח פלסטיני מבוגר באמצעות עזרים פוגעניים.. אין המדובר באירועים ספוראדיים, מנותקים, אלא ברצף של מעשי עבירה במרכזם הכוונה לפגוע בגוף וברכוש של פלסטינים אך ורק בשל מוצאם, כאשר זהותם הפרסונלית של קורבנות העבירה כלל לא הייתה ידועה לנאשמים." (פסקה 84-86)

עוד קבע ביהמ"ש כי "אימרות הנאשם בחקירות השונות מעידות על כך, כי מעשי האלימות כלפי גוף ורכוש נועדו כדי להשיג שינוי מדיניות (לעומת מטרות עברייניות) באמצעות הטלת פחד ואימה....כמו כן, אין מחלוקת, כי את מרבית העבירות והפעילות המתוארות בכתב האישום, ביצע הנאשם כפעולת תגמול לפיגועים שבוצעו כלפי יהודים או כמחאה על מדיניות הממשלה סביב פרשת דומא. בבית המשפט אכן הודה בכך, כי האידיאולוגיה שעמדה מאחורי הפעילות הייתה "לפגוע בערבים בגלל שהם פוגעים בנו"." (פסקה 89)

עוה"ד דן כהן ורעות אבירי מפרקליטות מחוז מרכז, שניהלו את התיק, מסרו, "בית המשפט קבע כי הנאשם ביצע עבירות אלימות ורכוש שבוצעו ממניע גזעני וכוונו נגד פלסטינאים ורכושם, אך ורק בשל השתייכותם הדתית או הלאומית, וכן קבע כי ביצע עבירות במסגרת ארגון טרוריסטי. הפרשה מדגימה כי רשויות החוק והאכיפה פועלות במלוא הנחישות למיגור פעולות אלימות המהוות פעולות טרור ועל רקע לאומני מובהק".

יצוין כי במסגרת הפרשה הורשעו בעבר 5 נאשמים, כל אחד לפי חלקו בביצוע העבירות, ונגזרו עליהם עונשי מאסר. ביניהם שותפו לעבירות של הנאשם, קטין בן 16 בעת ביצוע המעשים, שהורשע על פי הודאתו ונידון זה מכבר ל- 5 שנות מאסר. הפרשה נחקרה בידי שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל.