מה עשויה להיות הסיבה להתרסקות?

הגורם להתרסקות המטוס האתיופי יכול להיות הכול, כולל פיגוע. ד"ר פרימן מספר על חברת טיסה אמינה והתמודדות עם אתגרים ביטחוניים.

שמעון כהן , ג' באדר ב תשע"ט

מטוס של "אתיופיאן איירליינס"
מטוס של "אתיופיאן איירליינס"
צילום: רויטרס

בעקבות התרסקות מטוס חברת 'אתיופיה איירליינס' ובו 149 נוסעים ושמונה אנשי צוות, שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ד"ר יונתן פרימן מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטה העברית, על השימוש הישראלי במטוסי החברה, על רמת הבטיחות במטוסיה ועל הסיכוי שמאחורי ההתרסקות עומדים גורמי טרור כאלה ואחרים.

על החברה עצמה אומר ד"ר פרימן כי "מדובר באחת החברות הגדולות, אם לא הגדולה ביותר באפריקה, החברה עם הכי הרבה יעדים באפריקה, כך שגם ברמה הבינלאומית היא חברה מאוד מאוד גדולה. זו חברה שהיא גם הגשר עבור ישראלים לאפריקה. ישראלים טסים בה גם לקניה. היא הייתה החברה האפריקנית הראשונה שרכשה את המטוסים החדישים של 'בואינג'".

בדבריו מעיר ד"ר פרימן כי על פי חלק מהדיווחים, אותו מטוס שהתרסק היה לפני ימים אחדים בישראל. לדבריו מדובר במטוסים אמינים של חברה אמינה הרוכשת מטוסים אמינים וטייסיהם אמינים וטובים כפי שניתן להבחין בכך גם שם.

"ישראלים מעדיפים את החברה הזו גם בגלל שהיא מגיעה להרבה מקומות באפריקה, אבל גם בגלל שהחברה היא חלק מ'סטאר ליין', שזה אחד משלושת שיתופי הפעולה הבינלאומיים של חברות תעופה. מדובר בשיתוף פעולה שכולל גם חברות אמריקאיות מובילות", הוא אומר ומבהיר כי שיתוף פעולה זה משמעותי גם עבור הנוסעים המבקשים לבצע חילופי טיסות וממילא מקבלים שירות נוח יותר.

על השימוש הישראלי במטוסי החברה ובשירותיה, אומר ד"ר פרימן כי בהקשר זה ניתן למצוא ישראלים רבים העוסקים בייעוץ ביטחוני באתיופיה, דרום סודן ובקניה. ישראלים אלה עוברים דרך אדיס אבבה בדרכם למדינות האחרות. כמו כן הוא מזכיר את הפריחה העסקית של השנים האחרונות בין אתיופיה לישראל, פריחה הכוללת מיזמי חקלאות רבים המצריכים טיסות של ישראלים לאתיופיה, ואלה בוחרים בשירותיה של 'אתיופיה איירליינס'.

"מבחינת ייעוץ ביטחוני יש גם הרבה אתגרים של טרור, גם באתיופיה וגם בקניה הגובלות אחת בשניה. כך שנצטרך לראות מה המניע להתרסקות שאירעה דקות אחרי ההמראה באדיס אבבה, ולא ניתן לשלול גם את האפשרות הביטחוניות. אני מניח שגם ישראל בוחנת את הדברים מקרוב". פרימן מדגיש בדבריו כי "כרגע כול הסיבות יכולות להיות, החל מרקע טכני שנבדק על ידי חברת 'בואינג', גם טעויות אנוש וגם סיבות ביטחוניות. הגבול שם בין אתיופיה לקניה יש בו אתגרים רבים מול גורמים איסלאמיים קיצוניים ולא ניתן לשלול כרגע גם סיבות ביטחוניות ואני משוכנע שהדברים נבחנים כעת".

"זו חברה מאוד אמינה. היו מקרים בעבר, אבל בתקופה המחודשת זו חברה שיש לה ציוד מודרני והיא דוגלת בשקיפות, ולכן גם שחררו מהר מאוד מספרי טלפונים לבירורים ונתוני מידע, בוודאי אם אנחנו משווים את זה ל'מלזיה איירליינס' ושני האירועים האחרונים, כולל היעלמות המטוס שעד היום לא ברור מה קרה שם. שם לא שחררו מידע ואף אחד לא ידע מה קורה".

להערכתו האירוע לא יביא להתרסקות החברה, אך יוביל להתמודדות עם אתגרים מורכבים, בין השאר משום היותה החברה הדומיננטית ביותר ביבשת אפריקה.

ובמידה ויתברר שמדובר בפיגוע, האם הדבר יביא ישראלים לבחור בחברות טיסה אחרות בדרכם לאפריקה? "אין הרבה אופציות. כמדומני אין הרבה חברות, אם בכלל. אל-על טסה רק לדרום אפריקה, וכשישראלים רוצים להגיע ליבשת אפריקה זה נעשה ברוב מוחלט של המקרים דרך חברות זרות כולל של 'אתיופיה איירליינס', ולכן אם יש כאן עניין ביטחוני זה עלול לפגוע ביחס של ישראלים לחברה הזו ואולי יעדיפו חברות אירופאיות או אמריקאיות או לטוס באל-על ולא להסתמך על חברה זרה".