איילת שקד
איילת שקדצילום: פלאש 90

רגע לפני הבחירות, יו"ר הימין החדש שרת המשפטים איילת שקד חתמה היום (שלישי) על מינוי שני דיינים חדשים לבית הדין לעררים, המטפל בין היתר בבקשות של מסתננים להימנע מהוצאתם מהארץ.

שני הדיינים מחזיקים בעמדות שמרניות ולאומיות.

דיין אחד, חנניה גוגנהיים, מתגורר בבנימין, והיה בעבר עורך דין בפורום המשפטי למען ארץ ישראל. הדיין השני, שלמה ויזן, הוא גיסו של עו"ד דורון ניר צבי, המייצג פעמים רבות את מתיישבי יהודה ושומרון בבתי המשפט.

על בית הדין לעררים נמתחה בעבר ביקורת נוקבת מצד גורמי ימין שונים, שטענו כי הדיינים הקיימים מגלים סלחנות יתר כלפי מסתננים ומעכבים את הוצאתם מהארץ בניגוד לעמדת המדינה. ההערכה היא כי הדיינים החדשים יחזקו את האגף השמרני ויקשו משמעותית על מסתננים המבקשים להישאר בישראל.

המינויים נחתמו באישור היועץ המשפטי לממשלה, למרות שמדובר בתקופת בחירות. מדובר במהפכה של שקד שמצטרפת לששת המינויים שחה בבית המשפט העליון, כאשר השופט אלכס שטיין הוא גולת הכותרת של מינוייה. בחודשים הספורים שהוא בתפקיד כבר נתן החלטות שמרניות חדות אשר סותרות את תורת האקטיביזם השיפוטי של אהרון ברק. מעבר לכך, שקד הביא לשיא את מספר המינויים לבתי המשפט בישראל, ומספר המינויים שלה עומד על 334, המהווים כשליש מכלל שופטי ישראל.

לדברי שקד, "בשורת פסיקות בג"ץ פגע בטיפול המדינה במסתננים. בית הדין לעררים משמש פעמים רבות הכתובת של המדינה כדי להוציא מסתננים בלתי חוקיים מישראל. אני בטוחה שהדיינים החדשים יבדקו בכל הליך את החוק ואת טובת המדינה. לתושבי דרום תל אביב מגיע שהמסתננים יעזבו את ישראל".

הפורום המשפטי בירך על מינויים של שני דיינים לבי"ד לעררים לפי חוק הכניסה לישראל. "הסוגיות שעומדות לפתחו של בית הדין נוגעות לליבת זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, שכן העררים המוגשים לבית הדין הם לפי חוק הכניסה לישראל, ומעלים שאלות כבדות משקל בנוגע לכניסה לישראל ולשהות בה".

"תפקידם חשוב גם משום שהם מהווים ערכאת ערעור ראשונה בזכות על החלטותיה של רשות האוכלוסין וההגירה, החלטות שמשפיעות בהכרח על חייהם של המערערים. מטעמים אלה חשוב היה למנות דיינים בהקדם על מנת שלא לפגוע בעבודת בית הדין. המועמדים שנבחרו הם אנשי מקצוע ראויים, שבוודאי ידעו להוביל את שני ערכי המדינה - יהודית לצד דמוקרטית - בהכרעותיהם", נמסר.