פומפאו ונתניהו
פומפאו ונתניהוצילום: רויטרס

מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, פרסם היום (רביעי) את דו"ח זכויות האדם לשנת 2018 והוא כולל לראשונה התייחסות לרמת הגולן ויהודה ושומרון כשטחים ישראלים.

על פי הדו"ח רמת הגולן אינה מוגדרת כשטח כבוש אלא כשטח "בשליטה ישראלית".

המלים כיבוש גם לא מוזכרות לראשונה בכל הקשור ליהודה ושומרון ועזה.

גורם בממשל האמריקני הבהיר לערוץ 7 כי "המדיניות שלנו לגבי רמת הגולן לא השתנתה. השתמשנו בכותרת אחרת בדו"ח זכויות האדם כדי להתייחס למונחים הגיאוגרפיים המוכרים לגבי האזור עליו נכתב הדו"ח".

באיחוד מפלגות הימין מגיבים לדו"ח של מחלקת המדינה האמריקנית. "אנו מברכים את הנשיא טראמפ על ההכרה היסטורית בריבונותה של מדינת ישראל ברמת הגולן לצד האמירה הברורה שאין עם כובש בארצו בשטחי יהודה ושומרון. עם זאת אסור שהאמירה הזו תסנוור את עינינו".

"כשתונח תכנית המאה של טראמפ על השולחן רק חברי איחוד מפלגות הימין יהיו היחידים שמחוייבים באמת לדאוג לומר לא לוויתור על שטחי מולדת ולא לעקירת ישובים ואלפי משפחות מביתם", אמרו במפלגה.

יו"ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ, הגיב בפסימיות להודעת מחלקת המדינה. "עכשיו כבר ברור, מחלקת המדינה האמריקאית מחממת מנועים לקראת פרסום תוכנית טראמפ שתביא את ׳טפטוף׳ הקאסמים לכפר סבא. רק תוצאות מערכת הבחירות יקבעו את גובה המחיר שתשלם ההתיישבות ביהודה ושומרון".

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן אמר, "אני מברך על החלטת מחלקת המדינה האמריקאית להכיר בגולן וביהודה ושומרון כחלק ממדינת ישראל. מסתבר שכשמתאמצים מספיק לשכנע בצדקת דרכנו - יש תוצאות. ככה צריך להיות וככה מדינת ישראל תמשיך - להאמין בצדקת דרכה ובזכותנו על הארץ הזו עד להחלת ריבונות מלאה בכל ארץ ישראל".

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ' קרא לנתניהו לפעול להחלת ריבונות ביו"ש. "אדוני ראש הממשלה נגמרו התירוצים. הגיע זמן ריבונות. במשך שנים מדינת ישראל מתמודדת עם השקר הזה שקוראים לו כיבוש. שקר שמבוסס על הנחות יסוד מוטעות ואנטי ישראליות. שקר שאנחנו דורשים לעקור מהשורש. עם ישראל וארץ ישראל שזורים זה בזו משחר ההיסטוריה, כל תיאור אחר הוא פשוט שקר".

"בהודעה הזו של מחלקת המדינה האמריקנית נפתח חלון הזדמנויות שיש לנצלו. הציבור הישראלי כבר מזמן הבין את זכותינו על הארץ ומתיישר לימין. אדוני ראש הממשלה, ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות. תקבל את מלוא הגיבוי מהרוב המוחלט של הציבור הישראלי. הגיע זמן ריבונות", דברי סמוטריץ'.

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, אמרה, "ידידתנו הגדולה ארה"ב ממשיכה להתייצב לצד האמת ההיסטורית. העובדה שההגדרה "שטח כבוש" נעדרת ממסמך רשמי של מחלקת המדינה היא צעד חשוב ליחסי החוץ של ישראל ולעתיד ההתיישבות".

"מדובר בהישג של ראש הממשלה ושל פעילותנו במשרד החוץ בקדנציה האחרונה. אני מברכת על המהלך ובטוחה שנראה בעתיד מדינות נוספות מתייצבות לצידה של ישראל", הוסיפה חוטובלי.

מועמד הליכוד, השר לשעבר גדעון סער, הוסיף כי ההודעה "היא ההוכחה שהדרך הנכונה והנחושה של הליכוד סופה לנצח. גם בימים קשים עמדנו ואמרנו בקול ברור: עם ישראל אינו כובש בארצו. חזרנו לנחלת אבותינו. נמשיך לשמור על ארץ ישראל וליישבה".

יו"ר מפלגת חד"ש- תע"ל, ח"כ איימן עודה גינה את הודעת ארה"ב. "טראמפ ונתניהו מנסים להכחיש, וגם במפלגות המרכז נוטים לגמגם, אבל בגדה המערבית, בעזה ובירושלים המזרחית יש כיבוש. ושום ניסוח לא יצליח לשכתב את ההיסטוריה".