אחמד טיבי ואיימן עודה
אחמד טיבי ואיימן עודהצילום: פלאש 90

מה חושב יו"ר חד"ש תע"ל אחמד טיבי על קמפיין הליכוד 'ביבי או טיבי?' ומדוע בשלב זה לא יתמוך בכחול לבן? ענת דוידוב שוחחה עמו ב-103fm.

"אנחנו רוצים להפיל את נתניהו אך כחול לבן הודיעו שהטלפון הראשון שיעשו אחרי הבחירות הוא לליכוד. אנחנו נגד ממשלת אחדות. אני לא מתרשם ממי שמתפאר מכמה פלסטינים הוא הרג וכמה בתים הוא הרס. נחכה לתוצאות הבחירות ונחליט".

אתה מודאג מהשיח בימים האחרונים?

"חד משמעית. הוא פוגע בציבור שלי. בעצם המאבק לשיווין הופך לאיום על הימין. בפועל הוא מאיים גם על יהודים דמוקרטיים שרוצים בחיים משותפים ובשיווין לכולם. לאחרונה מצאתי את עצמי כמועמד מוביל לראשות הממשלה בעל כורחי. כוונתו של ראש הממשלה היא להסית ולעשות דה לגיטימציה לחברי הכנסת הערבים, למפלגות הערביות ולציבור הערבים. כאילו יש מצביעי סוג ב' וג' שצריך להיזהר מהם. מי שמבטל את חזון לשתי המדינות מוביל למדינה אחת שתהיה או מדינת אפרטהייד או מדינה אחת דמוקרטית כשהרוב יכריע מי יהיה ראש הממשלה. אני בעד רעיון שתי המדינות. ביבי אמר את נאום בר אילן וגנץ עוד לא אמר".

אני חושבת שהשיח היום הוא על מי יותר שונא את הערבים.

"נכון, על מי יותר נזהר, מי יותר מסית ונגרר. מדברים על גוש וחוסם וגוש נחסם. אנחנו נהיה גוש חוסם של גזענות, הדרה ואפליה. כל מי שיהיה איתנו בגוש הזה – נעבוד איתו יחד".

טיבי התייחס גם לדו"ח מבקר המדינה על מצב התחבורה במדינת ישראל והבהיר שביישובים הערביים המצב עוד הרבה יותר גרוע: "קיימים פערים גדולים בין שתי האוכלוסיות בכל הנוגע לתשתיות כבישים, תשתיות תחבורה ציבורית ושירותי התחבורה הציבורית. בכל ממשלות ישראל תמצאי טיפול לקוי ללא תוכניות אב בנוגע לתחבורה בישובים הערבים. גם בתוכנית צמצום הפערים של הממשלה הנושא לא הושלם. בתקופת ממשלת רבין הייתה השקעה ניכרת. עקב תשתית התחבורה הציבורית הלקויה יש עלייה בתחבורה הפיראטית".

אני רואה כמה בגוש דן סובלים מהתחבורה הציבורית ותוהה איך התחבורה משפיעה על התעסוקה של האוכלוסייה הערבית?

"אני עמדתי בראש ועדה בכנסת לתעסוקת ערבים, לרבות נשים. זה פוגע באופן ישיר בשירות התעסוקה. שיעור הערבים המועסקים בשירות הציבורי הוא כ-10%, פחות מ-30% מהנשים הערביות מועסקות במשך. הסטריאוטיפ שנשים ערביות לא רוצות לעבוד הוא לא נכון, הם מאוד רוצות לעבוד אך זקוקות לכלים".