הנגשת העיר העתיקה
הנגשת העיר העתיקהצילום: קובי פינקלר

ירושלים העתיקה וחומותיה הן אתר מורשת עולמי של אונסק"ו והמקום המתוייר ביותר במדינת ישראל עם כ-10 מיליון מבקרים מדי שנה.

עכשיו הבינו סוף סוף גם את הצורך להנגיש את העיר לבעלי מוגבלויות כשההנגשה באה להקל על העומס ברחובות הראשיים ולאפשר גם למשתמשי עגלות (כולל עגלות ילדים), כסאות גלגלים ובעלי מוגבלויות אחרות לבקר באתרי התיירות של העיר, בהתבסס על ריבוי השימושים במרחב: מסחר, הולכי רגל, עגלות, רכבים, ילדים ותיירים, תוך התאמת המבנה הטופוגרפי וההיסטורי של רחובות העיר לתנועת רכבי חירום ואמצעי עזר לניידות.

בסך הכל, הונגשו כ-4 ק"מ של רחובות ברובעים המוסלמי, הארמני והנוצרי והותקנו כ-2 ק"מ מצטברים של מאחזי יד לצד גרמי מדרגות, המהווים כ-60% מכלל הדרכים הציבוריות.

באי העיר יכולים מעכשיו לתכנן את דרכם המונגשת באמצעות אפליקציה ייעודית וחינמית בשם נגישות ירושלים-העיר העתיקה | Accessible JLM-Old City (ב-8 שפות) המאפשרת ניווט בזמן אמת בין הסמטאות והאתרים.

ראש עיריית ירושלים משה ליאון מסביר שהעיר העתיקה בירושלים חשובה למיליארדים בעולם במשך אלפי שנים "כעת אני גאה לומר כי העיר העתיקה של ירושלים נגישה למיליארדים נוספים בזכות פרויקט נגישות ייחודי לירושלים, וסוללים את הדרך לערים עתיקות נוספות ברחבי העולם."

הפרוייקט כולל גם הנגשה מרחבית אל העיר העתיקה

כל שערי העיר מונגשים כעת, ובנוסף ניתן להגיע לעיר העתיקה גם באמצעות השאטל החינמי "חופשי לעיר העתיקה" היוצא ממתחם התחנה עד לשער האשפות וחזרה על בסיס יומי (כולל שאטל מונגש לכיסאות גלגלים).

מבקרי העיר העתיקה יכולים גם להוריד ללא תשלום סיורים קוליים מודרכים במסלולים מונגשים באפליקציית "סיורים קוליים בעיר העתיקה".