עורך דין. אילוסטרציה
עורך דין. אילוסטרציהצילום: iStock

נתחיל ונדגיש שני דברים חשובים. האחד, אין אפשרות לקבל תואר מומחה בתחום הרשלנות הרפואית ממוסד אקדמי או מלשכת עורכי הדין.

והשני, כללי האתיקה של עורכי הדין אוסרים על עורכי הדין לפאר את עצמם בשמות תואר כמו מומחה בתחום משפטי כזה או אחר.

אז למה כולם מחפשים מומחה לצורך הגשת תביעת רשלנות רפואית? למה בעצם לא להסתפק בעורך דין שעוסק בדיני נזיקין?

אלו שתי שאלות מצויינות וחשוב מאד להבין את התשובות ומשמעותן העמוקה. נתחיל ונסביר כי הטבע האנושי דוחף אותנו לחפש את נותני השירות הטובים ביותר בכל פעם שאנו נתקלים בצורך מסויים.

אדם שנתקל בבעיה מול רשויות המס יחפש את רואה החשבון הטוב ביותר ואדם שסובל מבעיה רפואית יחפש את המומחה הרפואי שהכי מתאים לפתרון מצבו הבריאותי עד להחלמה מלאה.

כך גם במקרה של טיפול רפואי שנכשל וגרם לנזקים. כולנו מבקשים את הטיפול המשפטי הטוב ביותר, במיוחד לנוכח עוצמת הפגיעה והאפקט שלה, ולכן זה אך טבעי לחפש ולשאוף לייצוג של מומחה בתחום.

תנו לנו לאחל לכל אחת ואחד מאתנו שלעולם לא נצטרך עורך דין מומחה בתחום הרשלנות הרפואית ושלעולם לא יגרמו לנו נזקים חמורים בשל טיפול רפואי רשלני וכושל.

ועדיין, ניסיון החיים מלמד שבכל שנה מוגשות בישראל יותר ויותר תביעות של אזרחים שנפגעו במסגרת טיפול רפואי באחד המוסדות הרפואיים בישראל. ככל שמקרי הרשלנות הרפואית מתרבים, כך ובהתאמה עולה הצורך בייצוג משפטי של עורך דין מומחה, לצורך טיפול משפטי ותביעת פיצויים מהגורמים שאחראיים למצב העגום שאילו נקלע המטופל, בעל כורחו.

עורך הדין עופר סולר, מבכירי עורכי הדין בישראל בתחום הרשלנות הרפואית, השיב לנו על השאלה: מה הופך עורך דין למומחה בייצוג נפגעי רשלנות רפואית?

הנושא של תביעות רשלנות רפואית הוא ענף ייחודי של תחום נזקי הגוף. העקרונות הבסיסים בתביעת רשלנות רפואית דומים לעקרונות שבבסיס תביעת נזקי גוף בגין, למשל, נפילה ברחוב.

מדוע אם כך כדאי בכל אופן במקרה של רשלנות רפואית לפנות אל עורך דין מומחה, בעל ניסיון ספציפי בייצוג נפגעי רשלנות רפואית?

אחד הגורמים המרכזים אשר קובעים את סיכויי התביעה להתקבל הוא חוות דעת המומחה הרפואי התומכת בתביעה. כידוע לפי תקנות סדר הדין האזרחי יש חובה לתמוך את התביעה בחוות דעת של מומחה רפואי.

בתביעות רשלנות רפואית מורכבות, כמו למשל תביעות בגין רשלנות רפואית בלידה, אשר גרמה לנזק ליילוד ולאם היולדת, לעיתים יש צורך במספר חוות דעת ובמספר תחומים רפואיים. למשל, מומחה בתחום הגניקולוגיה, מומחה בתחום נוירולוגית ילדים וכן מומחה בתחום נוירופסיכולוגיה.

עורך דין בעל ניסיון של שנים רבות ומומחיות ייחודית בתביעות רשלנות רפואית ידע אילו תחומי התמחות רפואיים יתאימו ביותר לחוות דעת בכל מקרה, וחשוב לא פחות, מיהו המומחה הרפואי המוכר והמתאים ביותר לכל מקרה ומקרה.

כך למשל בתביעות רשלנות רפואית בתחום רפואת הנשים והגניקולוגיה חשוב לבחור מומחה אשר יש לו ניסיון ומוניטין בתחום הספציפי בו עוסקת התביעה – יש מומחים בעלי ניסיון בניהול לידה ויש מומחים בעלי ניסיון בתחום של סקירת מערכות וכך, מומחים רפואיים בכל תת נושא הקשור להריון ולידה.

נקודות אלה אולי נשמעות פשוטות, אך משמעותן בסיכויי הצלחת התביעה רבת משקל.

עורכי דין אשר עוסקים בתביעות רשלנות רפואית באופן קבוע רוכשים הכרות מוקדמת עם שלל מאמרים רפואיים מובילים בכל תחום, הכרות עם ההנחיות הרפואיות והסטנדרט הרפואי המקובל בתחומים רפואיים המתפתחים ומתעדכנים תדיר בחידושים בעולם הרפואה.

הכרות זו עם התחום הרפואי כמובן לא באה להחליף את המומחה הרפואי אשר עורך חוות דעת, אולם היא בחלק לא מבוטל של המקרים יכולה לאפשר לעורך הדין לבחון בעין ביקורתית את חוות דעתו של המומחה הרפואי ולאתר קשיים וכשלים בה אשר הנתבעים עלולים לנצל בניהול הגנתם מפני התביעה.

עורך דין המתמחה בייצוג נפגעי רשלנות רפואית ידע לאיזה בית משפט כדאי להגיש את התביעה מבחינת הסמכות העניינית והאם היקף התיק מצדיק תביעה בבית המשפט המחוזי או בבית משפט השלום.

לדברי עורך הדין סולר, עניין נוסף הנוגע לערכאה המשפטית טמון בבחירת בית המשפט בו תוגש התביעה, מתוך היכרות מוקדמת עם ניסיונם המשפטי של השופטים בכל ערכאה ובכל בית משפט, שכן לזהות השופט שידון בתיק השפעה רבה על גובה הפיצויים שיפסקו במקרה שבו התביעה תתקבל.

לדבריו, בנקודה זאת אין תחליף לשאלת המומחיות של עורך הדין המייצג את התובע וניסיונו האישי בהופעה בבתי המשפט והיכרות עם פסקי הדין והשופטים, בכל מחוז ובכל בית משפט בישראל, שכן תביעות הרשלנות הרפואית על פי רוב מועברות לטיפול של אותם שופטים בעלי ניסיון מתאים, בכל בתי המשפט בישראל.

עורך הדין סולר סיפר כי ניסיונו האישי רב השנים (מעל 19 שנות ותק) מלמד כי אחוזי ההצלחות ופסיקות הפיצויים שנפסקות לזכות תובעים שיוצגו על ידי עורכי דין מומחים, שעוסקים אך ורק בתחום הרשלנות הרפואית, גבוהות לאין שיעור מתביעות מקבילות, בהן התובע יוצג על ידי עורך דין צעיר או כזה שעוסק בדיני נזיקין בכלל ובין השאר גם בתביעות רשלנות רפואית.

הבחירה בעורך דין מוכר ומנוסה בתחום הרשלנות הרפואית, עשויה לתת לכל תביעה, וגם לזאת החזקה ביותר, ערך מוסף שערכו הכלכלי לתובע רב ביותר.

מתחבר? טוב. לא מתחבר? כנראה שאתה לא במקום הנכון

גם אם הגעת לפגישה עם עורך דין מומחה שקיבלת עליו המלצות מדהימות, עדיין אין לזלזל בכימיה ובתחושת הבטן שלך לאחר הפגישה עם עורך הדין. אם יש תחושה שמדובר באדם שלא תצליח לתקשר עמו כראוי יש לכך משקל רב.

תביעות מורכבות אלו מערבות נושא רגשי, כאשר לעיתים גם תחושות של כעס ותסכול מלוות את ההליכים, לכן חשוב שעורך הדין יהיה לפי הבנתך אדם רגיש דיו וכזה שיש לך תחושת בטן מיידית טובה לגביו.

אף אחד לא רוצה למצוא את עצמו בתוך מאבק משפטי ארוך שנים, בייצוג של עורך דין "שאי אפשר לתקשר איתו". זה מתסכל, לא הוגן ולא ראוי.

בשיחה עם עורך הדין, חשוב להבין כי אתה ועורך הדין מבינים זה את זה ומסכימים בנושא מידת מעורבותך בתיק. באיזו רמה ותדירות תרצה לקבל עדכונים בתיק ולהיות שותף בהחלטות, כאשר חשוב להבין מראש ולוודא עד כמה עורך הדין מסכים לכך וישתף פעולה עם רצונך.

עוד נקודה שאינה כל כך ברורה לרוב התובעים וחשוב להעלותה על הכתב ולהסביר אותה, הנה אמינות ויושרה מקצועית. אז נכון שלא ניתן לתהות על קנקנו של אדם באופן מוחלט בפגישה אחת או שתיים, אך בטרם חתימה של הסכם שכר טרחה והתחלת הייצוג המשפטי ועדיין, שימו לב: עורך דין שמצייר ללקוח תמונה ורודה, 100% אחוזי הצלחה, תביעת מיליונים בטוחה, פיצויי מטורף ועוד כל מיני הבטחות ומצגי שווא, הוא לא עורך הדין שאתה רוצה לצידך.

חשוב להעביר ללקוח בצורה שקולה וברורה את כל הנתונים לגבי התביעה שלו, כולל הסיכונים הקיימים (וקיימים סיכונים בכל תביעה משפטית ללא יוצא מן הכלל) ומן הראוי שלא לפתח אשליות, לנפח סכומי פיצויי ולצייר תמונה אופטימית מדי. אם נתקלת בעורך דין שצייר ותיאור תביעת ענק עם 0 אחוזי כישלון, רוב הסיכויים שכדאי לך מאד לנסות ולמצוא חלופה לייצוג המשפטי שלך.

תיאור לא ריאלי שכזה, לרוב נובע בעיקר מהרצון של עורך הדין לעשות כסף ופחות ממומחיות משפטית ראויה בתחום הרשלנות הרפואית.

בכל שאלה נוספת הנוגעת לייצוג בתביעת רשלנות רפואית, ניתן לפנות ולהתייעץ באופן אישי עם עורך דין עופר סולר בטלפון: 072-334-0001 הנכם מוזמנים להתעדכן בעמוד הפייסבוק של המשרד