להכיל את כולם בחג
להכיל את כולם בחגצילום: נתי שוחט, פלאש 90

חג הפסח כבר ממש כאן ובעוד כולם מאחלים חג כשר ושמח יש מי שעבורו השמחה בחג היא משימה מעט יותר מורכבת.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על המורכבות הזו עם הד"ר שי חן-גל, פסיכולוג ראשי ברשת בתי האבות 'עמל ומעבר'.

"חצי מהעם שמח ונרגש וחצי נכנס לעצב ודיכאון או מנסה לברוח מאווירת החג", אומר ד"ר חן-גל ומציין כי הקבוצה המתקשה לשמוח בערב החג מוצאת את עצמה לא פעם מעדיפה שלא להגיע לאירוע המשפחתי, "להתחלות", להתכנס בחברת מספר חברים או אף לטוס לחו"ל לימי החג ובלבד שלא להופיע לאירוע.

בדבריו מציג ד"ר חן-גל מספר אוכלוסיות שעבורן השמחה בחג היא משימה לא פשוטה: "מי שאיבדו אדם יקר להם, לשבת בערב החג ולהיזכר בכיסא שיקירם לא יושב עליו זה קשה עבורם", הוא מציין קבוצה אחת ומזכיר כי בעוד ביומיום השגרה אינה מאפשרת להתמקד בזכרון היקיר שאיננו, הרי שבערב החג קל יותר להיזכר בו, והדברים מתחדדים אל מול התחושה שבערב חג אין לגיטימציה חברתית לתחושת עצב, ובדיוק משום כך תחושות העצב, הגעגועים והבדידות עולים.

אוכלוסיה נוספת שהחגיגיות המשפחתי קשה לה היא "אוכלוסיות המתקשים ליצור זוגיות מסיבות שונות, מבחירה או מסיבות חיצוניות. יש באווירת החג לחץ חברתי ומשפחתי להתחתן וכו' והאווירה הזו מקשה עליהם ויוצרת תחושת לחץ".

ד"ר חן-גל מספר על גל של פניות לפסיכולוגים אחרי החג בעקבות אותן תחושות קשות הנגרמות מהאינטרקציות המשפחתיות של השהייה יחד. "השהות יחד גורמת לנו להתמודד עם קונפליקטים שצפים עם הכעסים וחוסר שביעות הרצון". עוד הוא מציין כי הדברים באים לידי ביטוי גם באחוז הגירושין והפרידות שעולה מיד אחרי החג לצד הפניות לעזרה מקצועית.

אז איך מתמודדים עם הרגישות הזו? "הדבר החשוב הוא לתת לגיטימציה לתחושות האלה. אנחנו מנחים הורים לדבר עם ילדים על מי שלא נמצא איתנו, לתת תחושה שיש מקום לעצב ולגעגוע וזה בסדר להרגיש בדידות".

לדבריו עצם ההבנה שסיטואציה משפחתית של ערב חג יכולה להביא לתחושות שליליות נותנת לגיטימציה גם למי שקשה לו והדברים באים לידי ביטוי בקשר המשפחתי סביב שולחן החג שכן "להגיד שזה בסדר להיות עצוב זה לא מספיק".

בדבריו מוסיף חן-גל ומציין כי למשפחות המארחות רווקים ורווקות מומלץ להכין את האורחים האחרים ולהבהיר שהנושא רגיש עבור הרווק או הרווקה והם מתבקשים שלא ללחוץ ולא לתת הערות, גם לא מצחיקות. שיחות מקדימות עוד טרם החג יכולות לשנות בו את האווירה לאין ערוך.