הגדת המנהגים
הגדת המנהגיםצילום: הוצאת קורן

ארבע הגדות חדשות הוציאה לאור בימים אלו הוצאת 'קורן'.

הראשונה היא הגדת 'מסורת הרב', הגדה עם ביאורים מאת הרב סולוביצ'יק בעריכת תלמידו הרב גנק. השילוב של דברי אגדה והלכה והגות וחינוך במבט עכשווי מאת אחד מגדולי הדור, כשהם מועברים באופן מבריק ומרגש כהסברים לנוסח העתיק של ההגדה, ממלאים את תפקידם באופן מלא בהעברת המסורת הלמדנית-מחשבתית של הרב סולוביצ'יק לתלמידיו ותלמידי תלמידיו, ולרבים שדמותו משמשת להם כמגדלור רוחני.

השנייה היא 'הגדת המנהגים'. היא 'תופסת מרובֶה' – יש בה תיאור קצר ובהיר של מנהגי העדות השונות בכל פסיעה וכל צעד במהלך ההגדה, כולל ביאורים היסטוריים ולשוניים והלכתיים בשפה קצרה וברורה, בשילוב תמונות רבות ותרשימים, עבודת צוות משובחת של אנשי הוצאת 'קורן'.

דוגמא קטנה: בקריאת ההלל מזכירים העורכים שמנהג תימן כדעת הרמב"ם שהקורא קורא חצי פסוק וכולם משיבים אחריו 'הללויה', והם משבחים את המנהג הזה שמחזק את השיתוף וההקשבה של כל המסובים, במקום הקריאה האוטומטית-מונוטונית לפי המנהג המקובל.

הגדה של פסח - הסיפור המצויר
הגדה של פסח - הסיפור המצוירצילום: הוצאת קורן

הגדה נוספת נקראת 'הגדה ללא גבולות'. היא מאוירת ע"י שלושה אומנים עם מוגבלויות – אחד עם תסמונת דאון, אחד עם אוטיזם ואחד עם ניוון שרירים, בשיתוף הצוות של קורן. מרגש ומכבד, ועוזר לאדם לצאת בליל הסדר מן המֵצרים שלו, ולהבין מה עיקר ומה טפל בחיים, ועד כמה חייו תלויים בריבונו של עולם וברצונו שלו ולאו דווקא בכללים חברתיים נוקשים.

הרביעית היא 'הגדה של פסח – הסיפור המצויר'. זו הגדה שנוצרה ע"י צוות של מומחים, שבנוסף לטקסט השלם בעמוד הימני היא מצוירת כולה בשיטת הקומיקס בעמוד השמאלי, בשילוב של עבר והווה, רצינות וחיוך, והסברים הלכתיים ותוכניים באופן קל וזורם וחווייתי.

יש בה תועלת גדולה לחבר אל תוכן ההגדה גם קטנים וגם אדישים, שלא יוכלו להישאר שווי נפש מול הקומיקס המשובח הזה. העמוד האחרון מצייר לנו את ארבעת הדורות שכנגדן דיברה תורה – המודע, המרדן, התמים, וזה שבסופו של דבר יאיר את הנתיב.