ארכיון
ארכיוןצילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

אמנון שומרון, יועץ אסטרטגי במשרד זליגר-שומרון שעבד בבחירות האחרונות עם משה פייגלין, מנתח בערוץ 7 את התוצאות המאכזבות מבחינת הציונות הדתית.

"בציבור שלנו יש תפיסות מגוונות החל מהלייטים וכלה בחרד"לים. אין אצלנו אוטוריטה רוחנית מוסרית, הציבור עצמאי בקבלת ההחלטות לטוב ולרע. בניגוד לחרדים ולש"ס הציונות הדתית התחלקה החל מכחול לבן, אורלי לוי, ליכוד, ימין חדש ואיחוד מפלגות הימין".

מפלגת זהות קיבלה 120 אלף קולות, הימין החדש 140 אלף ואיחוד מפלגות הימין עם 160 אלף קולות, ''ביחד היינו יכולים להגיע להרבה מנדטים, אבל בנפרד כמעט וגם איחוד מפלגות הימין לא היה עובר את אחוז החסימה והיינו נשארים ללא אף מפלגה".

שומרון מעריך שאחרי עידן בנט ושקד הבייס של הציונות הדתית יחזור למפלגות האם, "ההקמה של הימין החדשה נבעה מביטחון עצמי מופרז, הם חשבו גם לקחת קולות מציבורים נוספים. בסוף הם הבינו שהפוטנציאל היחיד שלהם זה למשוך קולות מהציונות הדתית. הלקח הוא שצריך ללכת כמה שיותר מאוחדים, לצערי הזיכרון קצר ועד הפעם הבאה ישכחו את זה. להערכתי רבים שהצביעו לימין החדש יחזרו בבחירות הבאות לחיק הציונות הדתית".

לדבריו שקד תוכל להשתלב בליכוד, מה שהוא לא יכול לומר על בנט, "לאיילת זה אפשרי אבל במקרה של בנט הרבה פחות. בנט הצטייר לאורך התקופה כמאוד לעומתי לנתניהו. היו לו מאבקים וחוסר הערכה מאוד מוחצנים, שקד פחות".

שומרון שייעץ למפגלת "זהות" בבחירות, בהחלט מאוכזב, "זהות לא מוגדרת כמפלגה ציונית דתית. רוב המצביעים שלה הגיעו מהאגף הימני הלא דתי. אתמול הייתי בהרמת כוסית של 'זהות' והגיעו לשם 300 אנשים כדי לעבור על הקלפיות ולבחון אם היו טעויות כי יש הרבה טענות. אנשים הגיעו מכל הארץ עם הלפטופ וכל אחד קיבל פרוטוקולים כדי להשוות בין הפרוטוקול לתוצאות שהוזנו.

"היו שם כל סוגי עם ישראל, החל ממזוקנים עם כיפות גדולות לצד חבר'ה הכי חילונים ואני לא מדבר על דתל"שים אלא על חילונים שהצביעו בעבר לשמאל ומרכז. יש כאן באמת חיבור מרתק ועולם ערכים חדש ולא מוכר עם מכנה משותף של רצון לחירות. היה כאן מהלך מרהיב והסקרים נתנו תחושה טובה אבל התוצאות מאכזבות מאוד. אני מניח שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה".