תרגיל תרחיש חטיפה באוגדת איו"שדובר צה"ל

אנשי מטה חטיבת עציון ישנו שנת ישרים לאחר עוד יום עמוס בפעילות הביטחון השוטף השגרתית. בשעה 05:44 לפנות בוקר בדיוק, התעוררו מפקדי החטיבה מההתראה לה חיכו במשך מספר ימים - ולמעשה לא ידעו מתי תגיע.

לאחר סריקת כוח של חטמ"ר שומרון בנקודה בגזרתם, נמצא רכב נטוש ובו סימני גרירה מלאים בדם. לאחר הבירורים המתאימים, הוכרז האירוע כחטיפה – וכך נפתח לו תרגיל הפתע האוגדתי.

"אנחנו מבינים מיד שיש בנו צורך על מנת למנוע מהחוטפים להגיע לגזרתנו", משחזר סגן מפקד חטיבת עציון, סא"ל שלומי ממן. "אנחנו פורסים כוחות לשם חסימות ושליטה על הצירים, אך נודע לנו מהר מאוד שבתרחיש אותו אנחנו מתרגלים – החוטפים כבר חצו לאזורנו".

באותו הזמן במרחב חטיבת יהודה, מזוהה רכב נטוש נוסף עם סימני דם וירי. מפקד החטיבה מכריז על חשש לחטיפה אחרת, שעלולה להוות המשך לאותו האירוע. בתום בירורי שב"כ ומודיעין, מובן כי הרכב שייך לסוחר אמל"ח, ובעצם מדובר בתרחיש המקביל לחטיפה. בעל הרכב נמצא, נעצר ונחקר - והמושכות חוזרות לעציון.

תרחיש החטיפה לא זר לחטיבת עציון. לפני קרוב לחמש שנים כוחות החטיבה ערכו חיפושים אחר שלושת הנערים החטופים במסגרת מבצע "שובו אחים". "המפקדים מאז המבצע התחלפו, אך כולנו זוכרים היטב עד כמה מצב כזה הוא מורכב", מעיד הסמח"ט. "מדובר בסיטואציה מתגלגלת. לרוב לא יודעים באותו הרגע שהדבר קורה ומגלים זאת כשמקבלים דיווח על נעדר. לכן, צריך ברגע שמקבלים את הידיעה, להתחיל להבין לאחור מה השתלשלות האירוע והציר של המחבלים – וזו גם הפעולה הראשונה שנקטנו".

"כבר לפנות בוקר, כשאנחנו מבינים שהמחבלים אכן נמצאים בגזרתנו וקיבלנו את הפרטים על החייל החטוף, אנחנו מקפיצים כוחות לזירה עצמה ומתחילים למצוא בה קצי חוט", הוא ממשיך. "אנחנו מנסים להבין מה בדיוק קרה ומסתייעים בכוחות מיוחדים, כמו איתור נעדרים (אית"ן), "עוקץ", גדוד האיסוף "ניצן" ויחידת שלדג ומסוקיה. נעזרים בכל מי שיכול לתת מידע רלוונטי".

לצד פעולות אלו ומאמצי השב"כ והימ"מ, המקבילים לאנשי החטמ"ר, מתחיל המצוד בשטח אחר החוליה עד לנקודת המפנה הראשונה – מציאת רכב שרוף במרחב תקוע. "גדודי הבט"ש, פלוגות מג"ב, המפח"ט וגששים שריכזנו בכל גזרות החטיבה – כולם מתחילים בסריקות ובסגירת כל היציאות מהכפרים ומבית לחם", מסביר סא"ל ממן. "הפעימה הראשונה כוללת סריקות למטרת מרדף, כלומר איתור המחבלים בנקודות החיפוש, והפעימה השנייה היא ניסיון לשחזר ולהבין איזה מסלול עברו המחבלים עד לנקודה בה מצאנו לבסוף את הרכב, כדי להבין לאן הם נמלטו ואיך ממשיכים מכאן".

"בחרנו לתרגל תרחיש חטיפה כי הוא המורכב ביותר ומגיע עד הדרג המדיני", מציין ראש מטה אוגדת איו"ש וממתכנני התרגיל, אל"ם דרור שפיגל. "כדי ליצור את התרגול המקיף ביותר, עירבנו בדבר גם את הגורמים העומדים בקשר מול משפחת החטוף - מחלקת הנפגעים באכ"א ויחידות המו"מ המטכ"ליות אשר הגיעו לביתו, דיברו עם אשתו ותחקרו אותה על צעדיו האחרונים. פרט לכך, המשטרה והשב"כ סיפקו לנו את כל היכולות שברשותם והכול התבצע ממש כמו במצב אמת, לרבות עמידה בזמנים".

האווירה בחפ"ק האחוד של מפקדת החטיבה, אשר נפרש בשטח, מקצינה ומרגיעה בהתאם למתרחש. כוחות חוברים נוספים – לוחמי יחידת "עוקץ" וכלביהם, "דובדבן" ויחידת "מרעול", המתמחה באיתור נעדרים והוקמה בעקבות חטיפת שלושת הנערים בקיץ 2014 – מתווספים למשוואה ויש להוביל אותם כעת למוקדים הרלוונטיים.

"צריך לתפקד כאן עם עשר ידיים בו זמנית", מדגיש הסמח"ט. "המנהלת מזרימה ידיעות האויב, אבל את הפעולות המבצעיות בשטח אנחנו מנהלים באופן עצמאי. חשוב להחליט מה הכי חשוב כרגע – חסימות או מרדף, לשלוח את הגששים דרומה או צפונה, אם יש צורך בכוחות גלויים או סמויים. הדילמות פוגשות אותנו בכל עת ואנחנו פותרים אותן בכל פעם מחדש".

נקודת המפנה השנייה, לאחר מציאת הרכב השרוף שהתגלה בעזרת מידע מודיעיני שהציתו החוטפים, מגיעה כשנחשפים ממצאים נוספים בגזרה – כיפה, מדים, ציצית, כתמי דם, ומאוחר יותר גם נשק בתוך בור מים. "קיבלנו מידע מודיעיני מכריע על מצבו של החטוף, שסייע לנו להבין גם את מצב החוטפים", מפרט הסמח"ט. "הבנו שהם יצטרכו סיוע ולא יחזיקו עוד זמן רב. בזכות רמזים נוספים, הגענו גם לאנשי מפתח בדרך לחוטפים - בגזרה שלנו ובגזרות מקבילות".

"לקחנו את היכולות שיש לאוגדה, לשב"כ ולימ"מ, נעזרנו בגופי המודיעין השונים והשתמשנו באמצעים טכנולוגיים מתקדמים", מעיד ראש מטה אוגדת איו"ש, אל"ם שפיגל. "השילוביות הזו אפשרה לנו לתרגל עם האנשים בכיוונים שלא חשבו עליהם. הטכנולוגיה הוכיחה את עצמה וסייעה להם להתחקות אחר המעורבים ואמצעיהם".

לפי אל"ם שפיגל, בפתיחת יומו הראשון של התרגיל, עבדו הכוחות בצורה רחבה עד שקיבלו את המידע המודיעיני, וכך הלכו וצמצמו את מרחב החיפוש יותר ויותר. בלילה, תרגלו השב"כ והימ"מ את יכולותיהם במרחב הכפרים הרלוונטיים. "צריך לחבר את הנקודות כמו שצריך, וזה מתגלגל", הוא מסביר. "אמרנו לכוחות: 'הכול פתוח'. ממש כמו בחדר בריחה - צריך לפתור את התעלומה. הם יכולים להגיע לכל פרט שירצו במשוואה בכל דרך שיירצו, וללא ספק ניכרת פה התאמת ה'חימוש למטרה' המאפשרת לאנשי האוגדה להגיע לתוצאות כאלה".

יום שני לתרגיל – והאירועים הצדיים מתרבים בזמן המרדף אחר החוטפים, שלפי הערכת המצב עדיין נמצאים בחטמ"ר עציון. בחטיבה השכנה, "שומרון", מוכרז על דקירת שוטר, ובחטיבת "בנימין" מתבצע ירי מרכב חולף, ללא נפגעים. באותו הלילה, לאחר שהחטמ"רים תפעלו את האירועים המתרחשים בגזרתם, התחילו הפעולות האקטיביות לתפיסת החוטפים ולהשבת החטוף - שעדיין מנוהלות באזור חטמ"ר עציון.

"לאחר המעצרים שביצענו בלילה הראשון לתרגיל, שכללו תחקורים של הסייענים והמעורבים בחטיפה, אנחנו יודעים דרך המודיעין והשב"כ היכן החטוף והחוטפים", מצהיר סמח"ט עציון, סא"ל ממן. "אנחנו פושטים על העיר בית לחם ביחד עם כוחות מיוחדים בהובלת הימ"מ, ומבצעים משימת השתלטות על מרחב הימצאותה של החוליה. נחזיר את האדם החטוף, בכל מצב שלא נמצא אותו, בחזרה אלינו ונעצור את המחבלים".

ואכן, הפעולה מתבצעת. כפי שתוכנן, החוליה נעצרת והחטוף שב בבטחה לשטח חטיבת "עציון". "התועלת באימוני פתע היא תרגול המציאות היום-יומית שלנו בחטמ"ר. השגרה כאן היא מ-0 ל-100", מסכם הסמח"ט את התרגיל לאחר משימת התפיסה המוצלחת. "בשגרת הבט"ש והגנה על הצירים, מתעסקים קבוע עם טרור עממי. הפיגועים קורים ללא התראה מוקדמת, מה שמאלץ את המפקדים לקבל החלטות בזמן מהיר ולהתאים את המערכת לכך".

"אני מקווה שלא נתמודד עם תרחיש חטיפה לעולם, אבל אני יודע לומר היום שאם אירוע כזה יקרה – אנחנו יודעים להסתכל על כל הגופים הרלוונטיים – המשטרה, השב"כ וכל בעלי התפקידים, ולדעת מי יחבור אלינו, מה המשימות הצפויות להם וכיצד זה מתנהל", מדגיש סא"ל ממן. "זה אחרת כשאני פוגש אותם בשיתוף פעולה בין-גופי מאשר בזמן פקודה".

הרמ"ט, אל"ם שפיגל, מבטיח להמשיך לשמור על ההיערכות המבצעית: "האוגדה מתכננת להמשיך בתרגילים הללו, מתוך ההבנה כי אלו האימונים שמדמים הכי טוב את תמונת המצב בשטח. הצוותים תרגלו באופן יוצא מן הכלל את שיתוף הפעולה שלהם עם הגופים האזרחיים וגופי הביטחון המקבילים להם".

בפתח חג הפסח, כשברחבי איו"ש נערכים לאבטח את כל מוקדי התיירות והטיולים באזורים השונים, נראה שאין עדות טובה יותר מאשר התרגיל שלפנינו כדי להוכיח את יכולת הכוחות להתמודדות עם מגוון תרחישים, לרבות הקיצוניים שבהם. "טרור פוגש צבא, אזרח פוגש שגרה", מבהיר סמח"ט עציון בשעת הסיום של התרגיל. "בשורה התחתונה, התושבים והמבקרים בגזרה צריכים לדעת שאנחנו מוכנים לכל מה שיופיע בדרכנו - גם באופן הכי לא צפוי".