תלמידה. אילוסטרציה
תלמידה. אילוסטרציהצילום: iStock

התקופה שאחרי חג הפסח היא אחת העמוסות בשנת הלימודים. בגרויות ומתכונות, מבחני מעבר בין הקבצות, תקופת מבחנים לסטודנטים במוסדות האקדמיים.

עומס הלימודים מביא איתו גם עליה חדה בביקוש לשיעורים פרטיים ולכן חשוב להתכונן מבעוד מועד לעומס השיעורים והתלמידים.

רגע לפני שנתחיל בסקירת עצות וטיפים לבניית שיעורים פרטיים, חשוב להדגיש שכל תלמיד הוא מקרה נפרד ואין שיטה אחת שמתאימה לכולם. לכן, אנו נעבור על הכלים הבסיסיים הנדרשים למורה הפרטי, ובהתאם לתלמיד הספציפי, יש לבצע שינויים ועדכונים מתאימים.

השיחה הראשונה עם התלמיד

תלמידים והורים רבים מחפשים מורה פרטי ברגע האחרון - לפני מבחן חשוב, לאחר ירידה דרסטית בהישגים או אחרי מבחן ממש לא טוב. חשוב להדגיש לפונים כי כדי לראות שיפור בהישגים דרושה עבודה לאורך זמן - גם בשיעורים הפרטיים ולא פחות חשוב, בין השיעורים.

בשיחה הראשונה עם התלמיד מומלץ לברר את הדברים הבאים:

  • גיל - כדי להתאים את שיטת ההוראה.
  • חומר הלימוד - איזה חלקים התלמיד יודע ובמה הוא מתקשה.
  • מבחנים - מבחנים שבוצעו עד כה, מבחנים מתוכננים להמשך.
  • מורים פרטיים שלמד איתם בעבר - האם עבד בעבר עם מורה פרטי ומדוע זה לא הצליח.

כדאי מאוד לרשום את כל הפרטים בצורה מסודרת כדי שנוכל לבנות תוכנית עבודה - פירוט בסעיף הבא.

בניית תוכנית עבודה

לאחר ביצוע השיחה הראשונה, יש לעבור על כל הפרטים ולבנות תוכנית עבודה מסודרת.

כמה שיעורים פרטיים התלמיד צריך, מתי יתקיים כל שיעור, מה החומר המועבר בכל שיעור, איזה נושאים התלמיד צריך לתרגל בין השיעורים ועוד.

חשיבות תוכנית העבודה גבוהה בעיקר כשיש מטרה גדולה או מבחן גדול בסוף תהליך הלמידה, כמו לדוגמא, שיעורים פרטיים במתמטיקה לבגרות או שיעורים פרטיים באנגלית לקראת מבחן מיון ועוד.

כדאי מאוד להציג את תוכנית העבודה לתלמיד או להורה כדי לתאם ציפיות. טיפ חשוב נוסף הוא להדגיש את חשיבות התרגול בין השיעורים - למידה אך ורק בשיעור הפרטי בלי תרגול עצמי לא תביא להישגים הנדרשים.

מהלך השיעור

בתחילת כל שיעור מומלץ לברר עם התלמיד האם יש נושאים מהשיעורים הקודמים שלא הובנו עד הסוף וכן האם יש שאלות משיעורי הבית.

מבנה טוב לשיעור כולל הסבר תאורטי על הנושא, מספר דוגמאות של תרגילים עם פתרון מודרך, פתרון של שאלה אחת או שתיים ע"י התלמיד ושיעורי בית לתרגול עד השיעור הבא.

עוד המלצה שמיושמת ע"י מורים פרטיים רבים היא לעשות סיכום של הדברים שנלמדו במהלך השיעור ולשלוח את הסיכום לתלמיד - בצורה זו יוכל התלמיד לעבור שוב על ההסברים ולהיזכר בזמן התרגול.

בין השיעורים הפרטיים

גם לאחר שהשיעור הסתיים, עבודתנו כמורים פרטיים לא הסתיימה. מומלץ לעדכן את תוכנית העבודה והרישומים של כל תלמיד כדי שיהיה לנו למעקב.

בנוסף, כדאי לבדוק את ההתקדמות של התלמיד בין השיעורים - האם מסתדר עם שיעורי הבית, האם יש עוד שאלות שמונעות ממנו להתקדם עם התרגול.

בגילאי חטיבה ומטה - חשוב לערב גם את ההורים ולעדכן אותם בשיעורי הבית והתרגול שאתם מצפים לו בין השיעורים הפרטיים.

לסיכום

עברנו על כלים בסיסיים עבורכם, מורים פרטיים, בביצוע והכנת שיעורים פרטיים - מהנקודה הזו אתם יכולים להמשיך.

ההשקעה, העבודה המסודרת וההקשבה שלכם לצורכי התלמידים יעזרו לכם לקחת את העקרונות שעברנו עליהם לכדי מימוש בהכנת שיעורים פרטיים איכותיים שיעזרו לתלמיד להגיע למטרה הרצויה.