הר הרצל
הר הרצלצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

עם הרב ציון כהן, הרב הראשי של אור יהודה ובעבר רב מועצת שער הנגב, שוחחנו על יחסה של החברה החרדית ליום הזיכרון לחללי צה"ל ועל התמיכה המורלית בתושבי הדרום כמי שכיהן כרב מועצה באזור שספג אז, כפי שהוא סופג כעת, רקטות וטילים.

"זו לא הפעם הראשונה. אנחנו מלומדים בהתקפות הרשע של שכנינו, שהיו שחשבו שאפר יהיה לעשות איתם הסכמים כאלה או אחרים", אומר הרב כהן זמן קצר לאחר ששוחח עם אמו, תושבת שדרות, על החוויה הקשה שעברה כתושבת העיר ביממה האחרונה.

"התפקיד שלנו הוא לתת תעצומות לצדיקים שיושבים בעוטף עזה, בשדרות ובכלל. החוסן הנפשי של האנשים הוא שמחזק. גם קיבוצי שער הנגב וגם תושבי שדרות ואשקלון שמחים על שהם יושבים כאן בארץ ישראל ויש להם אמונה חזקה בצדקת הדרך. אנחנו לא מפחדים מדרך ארוכה. אני מקווה שמקבלי ההחלטות יקבלו את ההחלטות הנכונות".

לדבריו "האמירה של אנשי הרוח צריכה להיות בחיזוק ומתן תעצומות ברגעי משבר. אנחנו לא אסטרטגים או אנשי צבא ולכן לא נכון שניתן הצעות כמו 'להיכנס בהם' וכו'. כאב לחייל שהתגייס במרץ האחרון, כאח לאנשי מילואים וכרב צבאי לשעבר אני סבור שלא נכון שנתערב. משום כך אני מתפלל שהקב"ה ינחה את מקבלי ההחלטות לעשות את הצעדים הנכונים תוך סיכון מינימאלי".

על יחסה של החברה החרדית והחברה הישראלית בכלל ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל התייחס הרב כהן מתוקף השתייכותו האישית והציבורית למגזר החרדי מחד ומאידך כרב הבא במגע עם כלל המגזרים וכמי שבנו התגייס בשבועות האחרונים לחטיבת הצנחנים.

"מזה שנים רבות אני מצטט את הגמרא על הרוגי מלכות שאין בריה יכולה לעמוד במחיצתם. חז"ל אמרו לנו את דרגתם של הקדושים שזכו להיהרג על קידוש השם. מזה שנים אני אומר שלא צריך לטרוח לנסיעה לקברי צדיקים במקומות מרוחקים. אנחנו עושים גם את זה, אבל מי שרוצה סיעתא דישמיא יכול ללכת לחלקה הצבאית, לאלה שחירפו נפשם ונהרגו על קדושת ה' והארץ", אומר הרב כהן ומזכיר דברים דומים שאמר לתלמידיו "הרב שלמה זלמן אויערבך זצ"ל, מגדולי הדורות הקודמים, שלא צריך להרחיק, אפשר ללכת להר הרצל ולהתפלל אל הקדושים".

"הכוח של עם ישראל היה באחדות וחבל שצריכים להגיע לרגעי משבר ואז רואים את הנשמה היהודית יוצאת זה אל זה. עלינו להרעיף אהבה זה לזה", מוסיף הרב כהן ומזכיר את דברי הרב חיים ויטאל שציין כי 'אהבה' בגימטריה 13 וכאשר מרעיפים יהודים אהבה זה אל זה הרי שהמספר מוכפל ומגיע ל-26, גימטריית שם הוי"ה, ומאידך שכינה שורה ביניהם.

"חללי מערכות ישראל זה חוצה מגזרים. גם החברה החרדית, שבשוליים שבה נשמעים קולות צורמים, היא חברה הטרוגנית שגם בה אין משפחה שאין בה חללים מאחת מהמלחמות. זה צורם ולא נעים לשמוע קולות של מי שלא מבינים שצריך לתת ביטוי של הכרת הטוב למי שחירפו נפשם ובזכותם התרבו ספסלים בבית המדרש וזכינו לעלות לציון, זכינו למה שאבות אבותינו לא זכו כשכספו לארץ ישראל. הרב עובדיה היה זועק על הכרת הטוב לריבונו של עולם על הוספת ספסלי בית המקדש. חזון הנביאים מתגשם והשממה פורחת. אסור לנו שלא נכיר בטובתו של רבש"ע. החיד"א כתב שמי שיודע להכיר טובה, רבש"ע לא יפסיק להרעיף עליו חסדים".

לתחושתו של הרב כהן ציבורים הולכים ומתרחבים בחברה החרדית מפנימים את הצורך להכיר בטובה שעשה הקב"ה לעמו ומשתחררים ממה שהוא מגדיר כ"התסביך זה של שלושת השבועות", אותן שבועות שבשמן מביעים הפלגים הקיצוניים במגזר החרדי את התנגדותם להקמת המדינה כאילו הייתה מרידה באומות ועליה בחומה. הרב כהן מזכיר ש"רבים בציבור החרדי הם צאצאים של ניצולי שואה, וככאלה הם יודעים להעריך ולהוקיר את המתנה הגדולה שנקראת ארץ ישראל. מפנימים ומבינים את דברי הרב עובדיה על הכרת הטוב".