מדבקת פרח 'דם המכבים' מתעוררת לחייםעמותת "דם המכבים"

מיזם חדש של עמותת "דם המכבים" פועלת להחלפת מדבקת פרח דם המכבים המוכר מיום הזיכרון בסיכה של הפרח עצמו ומשיק השנה פיילוט שבו יופצו כ-30,000 סיכות ברחבי הארץ ובחו"ל.

בעמותה מספרים כי משנת 1955, פרח דם המכבים משמש בצורה רשמית כסמל הלאומי של יום הזיכרון, בהשראת המסורת המערבית של ענידת פרחי זיכרון. נכון להיום, אגף ההנצחה של משרד הביטחון מפיץ כארבע מיליון מדבקות של תמונת הפרח. המדבקה נוצרה כתחליף הכרחי היות וכפרח בר, עדין ומוגן שגדל רק בארץ, הפרח מעולם לא היה נגיש לקטיפה וענידה המונית. עד היום. עמותת "דם המכבים", שהוקמה ע"י שלושה יזמים ישראלים עמלה בשנתיים האחרונות על פיתוח שיטת גידול אשר תאפשר להחליף את המדבקה המוכרת בפרח עצמו.

בעמותה מציינים כי על פי האגדה, כל טיפה מדמם של המכבים שנפלה ארצה - נספגה, השרישה והצמיחה מהאדמה את צמח דם המכבים ופרחו האדום עד. האגדה מקשרת בין העם לארץ, בין דורות הנופלים והמקריבים, ובעיקר- בין הכאב שבשכול לצמיחת ותקומת המדינה. לא פלא שדם המכבים, הפורח לקראת יום הזיכרון, נבחר לסמל הלאומי של יום עצוב ומעצים זה כבר מימיה הראשונים של המדינה. דיוקן הפרח הסמלי הוא זה שלפני הפריחה, כשהחופות האדומות טרם נפתחו כסמל לצעירים ולצעירות שנקטפו באיבם.

"מטרתנו היא להחיות את הסמל האורגני של פרח דם המכבים ולהפיצו בסיוע העונדים במרחב הציבורי," מסביר אחד ממיסדי העמותה, אריאל מרסקי. "מעטים הנושאים שנשארו נקיים ממחלוקת בשיח הציבורי בימים אלה. זכרון יקירנו הנופלים, חייהם ומורשתם- לא פעם מחזירים אותנו, בארץ ובתפוצות, אל התקווה ואל המשותף, אל היופי ואל הטוב שבארצנו ועמנו. בעזרת המיזם שלנו אנו מקווים לזכור ולהזכיר לכולנו את החיבור העמוק של העם היהודי ובני מיעוטים אזרחי מדינת ישראל, שקשרו כולם את גורלם יחד."