מה חיפשו לוחמי יהל"ם בלב תל אביב?דובר צה"ל

זה היה עוד ערב שגרתי לכאורה במרכז הארץ. אלפי הנהגים שנסעו בכבישי תל אביב בדרכם הביתה לא יכלו להעלות בדעתם מה קורה באותם הרגעים ממש, עשרות מטרים מתחתיהם.

לוחמי "יהל"ם" פושטים על מנהרות החשמל של מחוז גוש דן במטרה להשתלט על חוליית מחבלים חמושה שחדרה אליהן, כחלק מתרגיל חסר תקדים שהובילה יחידת העילית של חיל ההנדסה הקרבית.

"הלוחמים נדרשו לסרוק פירים רחבים, לאתר כוח אויב, ובמידת הצורך לרדת בגלישה לעומקים משתנים", מספר סגן מפקד יחידת יהל"ם, סא"ל א'. "בנוסף לתרגול של תנועה מאובטחת בתוך המנהרה, תוך שימוש בכל האמצעים העומדים לרשותם, כמו רובוטים וציוד מיגון, הם נדרשו לחלץ נפגעים שנמצאים בתוך פירי המנהרה".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

הלוחמים מתפצלים לשני כוחות, כל אחד מהם סורק אגף אחר של המתחם התת-קרקעי, וכעבור זמן קצר, מצליחים השניים לפרוץ את דרכם אל תוך המנהרה. "דימינו מגוון מצבים שבהם הם עלולים להיתקל בזמן אמת", מדגיש סא"ל א'. "בין השאר, לחימה בפירים תת-קרקעיים, סריקה והשמדה של מנהרות והיתקלות עם אויב חמוש. הצוותים גם תרגלו את יכולות הטיפוס, הגלישה והחילוץ במטרה לחלץ כוחות שנפצעו במהלך אותה ההיתקלות".

"נדרשנו להילחם בתווך התת-קרקעי תוך כדי תנועה וסריקת המנהרות בעזרת כל הפלטפורמות שיש להם, ולבסוף לחלץ פצועים מבטן האדמה אל מחוצה לה", מוסיף סגן מפקד היחידה. "הכוח הצליח להתגבר על האתגר המרכזי בתרגיל - המרחב הגדול, יחד עם סיכונים כמו גובה המנהרה והאויב האורב, והפעיל את כל האמצעים הקיימים כדי למנוע את סיכונו".

סגן מפקד היחידה חוזר ומדגיש כי הדבר העיקרי עליו לוחמיה אמונים הוא ההתמודדות עם הבלתי צפוי. "בעשור האחרון, אל מול התקדמות האויב, ישנה קפיצת מדרגה ביכולותינו לאתר, למפות ולהשמיד מנהרות, ובעיקר להבין מה קורה מתחת לפני השטח - תרתי משמע".

באימון שלפנינו, קביעה זו באה לידי ביטוי בצורה הברורה ביותר, כשלפני כניסתם למנהרה, הפעילו הלוחמים את הרובוט המתקדם רונ"י (רובוט נישא ייעודי), המכיל מצלמות תרמיות ומא"כיות (מגביר אור כוכבים). בעזרתו, הם קיבלו את תמונת המצב מעומק המנהרה עוד לפני שנכנסו אליה, ויכלו להיערך מבעוד מועד.

במבט לאחור, כך מסכם סא"ל א' בתום התרגיל, שיפרה היחידה משמעותית את מוכנותה מאז מבצע "צוק איתן" באופן ניכר בשטח: "היום, אני יכול לומר בבטחה שמול כל מנהרה שתגיע לשטח ישראל - כוחות יחידת יהל"ם יהיו שם כדי לאתר ולהשמיד אותה".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל