נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיותצילום: מאיר ועקנין, פלאש 90

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נאמה בכנס של עמותת המשפטנים ישראל-גרמניה בנירנברג, והביעה דאגה מרומזת מפגיעה בעצמאות מערכת המשפט הישראלית.

''השמירה על עקרון העצמאות ואי התלות של השופטים היא, אפוא, מאבני היסוד בכל משטר דמוקרטי", אמרה חיות.

''ההיסטוריה מלמדת כי הטמעת הערך של כבוד האדם בקווי המתאר של כל חברה אנושית, אינה יכולה להישען על טקסט משפטי בלבד. היא מותנית במהות היחסים המתקיימים בין הפרט לשלטון.

''היא מותנית ביחסים שמקיימים הפרטים בחברה בינם ובין עצמם מתוך מחויבות עמוקה ועקבית לכבודו של כל אדם באשר הוא אדם. ולא פחות מכך, היא מותנית בדרך שבה ניתן לאכוף את זכויות האדם בחברה'', הוסיפה.

נאום הבכורה של יו"ר כחול לבן בני גנץערוץ הכנסת

אתמול התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לטענות נגדו על כוונה לפגוע במערכת המשפטית במהלך כהונת הממשלה הבאה.

"המדיניות שלי תמיד הייתה לשמור על בית משפט חזק ועצמאי, אך אין זה אומר בית משפט שהוא כל-יכול. בתקשורת מתפרסמות הדלפות מגמתיות ופרשנויות מעוותות שכוללות הצעות לא נכונות. כל זה נעשה כדי לזרוע פחד, כדי לבלום את השבת האיזון הדרוש בין הרשויות בישראל", כתב נתניהו בחשבון הטוויטר שלו.

הוא הוסיף כי "האיזון הזה דרוש כדי להעביר חוקים שנפסלו או עוכבו בעבר. אלה חוקים שהציבור מצפה מאיתנו להעביר: גירוש משפחות מחבלים, עונש מוות למחבלים וחוק להוצאת מסתננים. אני נחוש לפעול ללא מורא למענכם, אזרחי ישראל. זאת הסיבה שבחרתם בי".

יו"ר כחול-לבן, בני גנץ, תקף את נתניהו בנאום הבכורה שלו בכנסת. "בשקט בשקט אנחנו מאבדים מדיי יום עוד פיסת מישראל ומחברת המופת שאנחנו רוצים וצריכים להיות".

"אחרי שנלחמתי נגד אויבים שביקשו למחות אותנו מעל פני האדמה אני בא היום להיאבק נגד האיום החדש שנשקף לנו: איום על תפקודה של המערכת הדמוקרטית ומוסדותיה המשפטיים והחוקתיים".

"כמות החשדות שמנסים להדחיק באמצעות הסכמים פוליטיים מעידים כי שלטון החוק אינו מעניין כלל את העומד בראשה של הממשלה הקיימת ושל זו המסתמנת. כמות המאמצים המוקדשים לקידום פסקת ההתגברות וחוק החסינות כדי לכונן לו קואליציה של מבצר משפטי, מעידה כי הוא, נתניהו, מציב עצמו לפני הכל", טען גנץ.