הרב יוני לביא
הרב יוני לביאצילום: סיגל בדלוב

כנס מיוחד לרגל השקת הספר 'היי, הרב' שכתב הרב יוני לביא, הכנס יעסוק בשאלה האם התורה עוברת מסך?

בשיחה עם ערוץ 7 סיפר הרב לביא על הדרך הנכונה להעביר את התורה גם דרך הכלים הרבים שיש לנו בעולם הטכנולוגי המתקדם ועל החובה שיש בידינו לעשות זאת.

הרב לביא מציין, "כאנשים מאמינים, מבחינתנו כל התקדמות טכנולוגית זה דבר חיובי שדוחף את העולם קדימה, המשימה שלנו זה לרתום אותה לדברים יותר משמעותיים וכאן יש לנו אתגר איך להשתמש בעולם המסכים לדברים טובים ומשמעותיים יותר".

לדבריו, "היום רוב השאלות שמגיעות לרבנים זה דרך הוואטסאפ, כולל מכל מיני אנשים שלא היו שואלים באף דרך אחרת, יש בזה ברכה גדולה, האנונימיות שזה מאפשר, הנגישות שכל אחד צמוד נון-סטופ אל המכשיר וכשעולה שאלה הוא יכול מיד לשאול".

עם זאת, הרב לביא גם מסייג את ההתלהבות מהמדיום, "כמובן שאין תחליף לקשר אישי, ל'עשה לך רב', מישהו פנים אל פנים שמכיר אותך ואתה יכול להתחבר לאישיות שלו, אבל עדיין הכלי הזה של עולם המדיה זה כלי עוצמתי ביותר שאחנו חייבים להשתמש בו".

בהקשר זה מציין הרב לביא את החשש שאנשים ימצאו במדיה וברשת תחליף לרב. "יש חשש כזה, לכן אני תמיד משתדל לא לעשות קיצורי דרך. לפעמים בני נוער שואלים אותי כל מיני שאלות באמונה וכדומה ואני מחזיר להם את השאלה ושואל אותם מה קראת עד היום, מה עשית בשביל לקבל תשובה? אני לא מוכן להגיד לאנשים את השורה התחתונה, אני חושב שצריך לאתגר, צריך להעביר לאנשים שיש משהו מטעה בהצפת המידע ש'הרב גוגל' מציף אותך, לא תמיד זה באמת הדבר שמתאים לך ומתאים למקרה הספציפי הזה".

על הספר החדש מספר הרב לביא, "הכל זה שיחות אמיתיות שהיו לי בשנים האחרונות עם אנשים ובני נוער ואני חייב להודות שאת הדברים הכי מעניינים ואינטימים אני לא יכול לפרסם אבל לעדיין מה שכן אפשר לפרסם הוא מרתק. זה נוגע בכל מערכות החיים ומתברר שגם בדרך הזו אפשר להעביר מסרים עמוקים ולתת לאנשים מענה".

"כשמישהו רוצה להתייעץ איתי אני אף פעם לא אגיד לו תעשה כך או אחרת, אני רוצה שהוא יקבל את ההחלטה. אני יכול לעזור לו לחשוב יותר נכון על השאלה, להצביע על שיקולים מסוימים ומתוך זה הוא יקבל את ההחלטה, ויש אנשים שאני רואה את התפקיד שלי בעיקר לחבר אותם לאנשי מקצוע שהם לא היו הולכים אליהם בלי זה", מציין הרב.

הרב לביא הביא דוגמא, "זוג צירף אותי לקבוצת וואטסאפ שהם הקימו, הם התחתנו לפני כמה חודשים והנושא היה איפה עושים את ליל הסדר. היו שם ממש פיצוצים סביב השאלה הזו והרגשתי שהתפקיד שלי זה לעזור להם לראות אחד את המקום של השני כי כל אחד הסתכל בעיקר מנקודת המבט שלו. מעבר לזה זהיתי שהוויכוח הזה הוא קצה קרחון של הרבה מאוד וויכוחים שיש להם ולכן המלצתי להם שילכו למפגש או שניים עם יועץ זוגי שיעזור להם לעשות סדר בזוגיות שלהם".

בסיום סיכם הרב לביא, "למרות שהכלי הזה הוא יחסית שטחי, אני חושב שהלל הזקן אמר לנו כלל כשאותו גוי ביקש ממנו ללמוד את כל התורה על רגל אחת. במילים אחרות, אותו גוי ביקש ממנו שישלח לו את התורה במסרון או בציוץ בטוויטר והלל הזקן נענה לעניין ואמר לו מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך והשאר לך תלמד ואני חושב אנחנו יכולים וחייבים להשתמש בכלי הזה כמיטב יכולתנו וזה יהיה הפתח ואידך זיל גמור. אנחנו צריכים לחבר אנשים, בטח היום שאנשים קשה להם לצאת מהבית ורובצים מול מסך חייבים להשתמש בכלי הזה כדי להגיע עד אליהם, לכיס שלהם ולחבר אותם".