שגריר פולין בישראל מארק מגירובסקי
שגריר פולין בישראל מארק מגירובסקיצילום: Yonatan Sindel/Flash90

בית משפט השלום בתל אביב שחרר בצהריים (רביעי) למעצר בית את אריק לדרמן, בן 65 תושב הרצליה פיתוח, שירק אמש על השגריר הפולני בישראל, מארק מגיירובסקי.

לדרמן טען כי ביקש באדיבות מהשומרים בשגרירות להיכנס למבנה אך הם סירבו ואף כינו אותו בכינויי גנאי. להגנתו הוסיף כי בעת היריקה לא ידע שהאדם שלעברו ירק היה השגריר.

מחקירת האירוע עולה כי האירוע התרחש ברחוב הסמוך לשגרירות ליד החניון שבו נוהג להחנות החשוד את רכבו. החשוד הלך במרכז הכביש עם ידיים שלובות לאחור לאט וכאשר הגיע רכב השגריר זה צפר לו שיזוז מהכביש מה שלא מצא חן בעיניו.

לאחר אותה צפירה הוא התקרב לרכב, הכה על גגו בעוצמה וכאשר השגריר הוציא את מכשיר הטלפון הסלולרי שלו על מנת לצלם את האירוע פתח החשוד את דלת הרכב וירק עליו.

החשוד טוען כי לא ידע שזה השגריר הפולני ולטענתו הוא הגיע למקום על מנת לברר פרטים על עניין החזרת רכוש ואז אחד השומרים שלא אפשר לו להכנס קרא לו ג'ידי "יהודון".

בהחלטתו כתב השופט: "אין ספק, שמעשה של תקיפה ויריקה כלפי אישיות דיפלומטית בישראל, ראויה לכל גנאי והיא מעוררת תחושה של בושה של אזרחי המדינה כלפי אותו אדם שכל חטאו הסתכם בכך שפנה אל החשוד בדרך שלא נראתה לאחרון. למרות האמור, עסקינן בשאלת מעצר של אדם נטול עבר פלילי אשר בראי מעצרו לא היה מתבקש אלמלא הרגישות הנובעת מזהות הקורבן. בעניין זה, וחרף הפן שציינתי לעיל, אינני סבור שהתיק מצדיק מעצר לצורכי חקירה".

במשרד החוץ הגיבו לתקרית ואמרו, "הנושא נמצא בחקירת משטרה. משרד החוץ מביע הזדהות מלאה עם השגריר הפולני וזעזוע לנוכח האירוע".

משרד החוץ הפולני זימן את השגרירה הישראלית במדינה, אנה אזארי, ובשיחה שתתקיים עימה תימסר לה בקשה רשמית להגברת האבטחה על השגרירות מצד ישראל.

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, גינה את האירוע. "אני מודאג מאוד נוכח המתקפה הגזענית על שגרירנו בישראל. פולין מגנה בחריפות את המעשה התוקפני והמונע משנאת זרים. לעולם אסור לגלות סובלנות לאלימות נגד דיפלומטים או נגד כל אזרח אחר", כתב בחשבון הטוויטר. נזכיר כי בימים האחרונים עלתה המתיחות בין שתי המדינות על רקע ביטול ביקור של משלחת ישראלית רשמית בפולין וכן אמירות של ראש הממשלה עצמו נגד השבת רכוש יהודי שנגזל בשואה.