אין מקום לפשרות. ח"כ עודד פורר
אין מקום לפשרות. ח"כ עודד פוררצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חבר הכנסת עודד פורר, איש 'ישראל ביתנו', מגיב ביומן ערוץ 7 להאשמות המוטחות במפלגתו מכיוונן של השותפות הצפויות להיכלל בקואליציה הבאה וקובע כי מדובר בהאשמות שווא ולמעשה מפלגתו אינה דורשת הרבה אלא חמש דרישות עקרוניות בסיסיות שבלעדיהן אין סיבה להיכנס לממשלה הבאה.

"מדובר בחמש דרישות עקרוניות וכאשר יגידו עליהן כן, אפשר יהיה להתקדם. זה מאוד פשוט ולא צריך לעשות זאת מסובך. היינו ברורים על כך כבר בתחילת המו"מ", אומר פורר ופורט את הדרישות:

"נפתח במדיניות הביטחון, אנחנו רוצים שתקום כאן ממשלה ימנית לא כזו שמשלמת פרוטקשן לארגון טרור או מבליגה מול 700 רקטות ומתח בתקופת הארוויזיון אם חמאס יירה או לא. דרושה ממשלה עם מדיניות הכרעה ולא הסדרה. נקודה שנייה היא שאין סיבה שאזרחי ישראל שעלו לפני כמה שנים יישלחו לבדיקות DNA בידי הרבנים. זה לא צריך לקרות בשום מדינה דמוקרטית ובוודאי שלא במדינת ישראל. ישנה דרישת שכר מינימום לקשישים עניים. אנחנו לא רוצים לראות קשישים עניים בישראל. אין צודקת מהדרישה הזו".

מכאן עובר חבר הכנסת פורר למה שנראה על פניו כדרישה הבעייתית ביותר מבחינת המפלגות החרדיות: "חוק הגיוס עבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת כשישבו בה ליצמן גפני ופורוש שיצאו מהמליאה ולא התנגדו כי זו הייתה כבר פשרה. כעת מנסים לעשות פשרה על פשרה". דרישה נוספת היא ראשות ועדת הפנים של הכנסת, "שהיא בעינינו ועדה מאוד חשובה בעיקר לגבי התנהלות משרד הפנים מול אוכלוסית העולים. אלו חמש דרישות לא גבוהות מדיי, הגיוניות וסבירות בוודאי לממשלה שרוצה להיות ממשלת ימין".

על טענתו של חבר הכנסת ישראל אייכלר לפיה 'ישראל ביתנו' מחזיקה במדינה כולה כבת ערובה על אף היותה מפלגה קטנה, משיב פורר: "עם כל הכבוד לאייכלר, לא הוא קובע איך תיראה מדינת ישראל, בוודאי שלא בנושא הצבא שהוא צבא העם. אנחנו מייצגים ציבור ישראלי רחב שרוצה מדינה יהודית ודמוקרטית, אבל לא רוצה מדינה שנשלטת בידי החרדים. זו לא שאלה של כמה מנדטים כל אחד קיבל אלא שאלה של צביון המדינה".

כשנשאל מדוע מפלגתו מחליטה שלא לקיים מו"מ על דרישותיה ומחליטה להחרים את המגעים עד לקבלת חמש הדרישות, הוא משיב: "ניהלנו מו"מ בלב פתוח ונפש חפצה במשך חודש תוך שמדליפים נגדנו ומוציאים דברים מהמשא ומתן. רצינו למצות את המו"מ הזה בצורה אמתית, אבל אי אפשר גם ללכת נגדנו וגם לא לתת את הדרישות העקרוניות ששמנו בתחילת הדרך. אנחנו לא עומדים ב-24 השעות האחרונות ומפוצצים את המו"מ אלא באים שבועיים לפני ואומרים לליכוד שאלו דרישות עקרוניות, אנחנו רוצים לחתום איתכם אבל מהדרישות הללו כבר לא נוכל לזוז".

האם המשמעות היא שחמשת הסעיפים יתקבלו ואם לא הולכים לבחירות? פורר מניח שאכן כן. "אני מניח. אני לא רואה אופציה אחרת. לא נמליץ על אף אחד אחר להרכבת הממשלה ולא נתמוך בממשלה שלא נהיה חברים בה".

על הערכות ולפיהן קיים רצון מאחורי הקלעים מצידם של ליברמן ולפיד להקים ממשלה משותפת ללא החרדים, אומר פורר: "אני מציע שאת הדמיונות וההזיות ישאיר כל אחד לעצמו. אין אופציה כזו, היא לא על הפרק והיא לא תקרה".