בשבע מהדורה דיגיטלית

אל תחללו את שמה של השבת

הגורמים שהחליטו להחרים את מפעל פניציה בשל חילול שבת נושאים את שם השבת לשווא. יש פתרונות שיאפשרו את שמירת השבת. דעה

הרב מנחם פרל , י"א באייר תשע"ט

הרב מנחם פרל
הרב מנחם פרל
צילום: דוברות

שר הכלכלה הודיע כי הקצה 15 מיליון שקלים לפתור את בעיית מפעל פיניציה, אך הנושא רחב וראוי לדיון, שכן אין מדובר רק במפעל אחד אלא במציאות שצריך להתמודד איתה.

החרמת מפעל שמעסיק יהודים באזורי הפריפריה היא מעשה מכוער. כשהדבר נעשה לצורך קדושת השבת ושמירתה, יש בכך טעם מר יותר. את רוב ימיי אני מקדיש למען השבת ושמירתה במדינה. כך עשיתי בעת ששימשתי ראש מדור ההלכה ברבנות הצבאית, כך עשיתי כששימשתי בתפקיד רב מכבי האש וכך אני עושה היום כראש מכון צומת. השבת יקרה לי עד מאוד ושמירתה היא בנפשי, אבל איני יכול להחריש מול נשיאת שמה להרע.

לצד מרכזיותה של השבת בעולם היהודי, עומדת החובה לתמוך בדל ובחלש. במקום לתת דמי אבטלה לפועלים שמפרנסים בכבוד את משפחותיהם, נתאמץ ונמצא את הפתרונות שהמדינה היהודית מסוגלת לתת כדי לשמור על מקום עבודתם. התורה מצווה עלינו במפורש לרכוש מעמיתינו, אחינו בני עמנו, כך נפסק להלכה ויש אומרים שהדבר נכון גם כאשר אפשר לרכוש במחיר זול יותר מגוי. אי אפשר להבין את מי שבשם השבת רוצה לקנות בקבוקים מחו"ל, לפרנס נוכרים ולפגוע באחיו.

מדוע יצא הקצף דווקא על מפעל בירוחם, מקום שאינו משופע באזורי תעשייה ותעסוקה נרחבים? האם כל המקומות שבהם לא נשמרת השבת מוחרמים על ידי הגורמים הללו? נמל התעופה בן גוריון הרי סואן בשבת ואנשים אלה עושים בו שימוש רב. בגן החיות התנ"כי שפתוח בשבת מבקרים אלפים מציבור שחלק מנציגיו עומדים מאחורי המהלך, וגם מוצרי מלט ונייר אינם מוחרמים ורוב בתי החרושת לנייר ומלט פועלים גם בשבתות.

הבעיה בפיניציה ברורה: התנור שמייצר זכוכית במפעל עובד בטמפרטורות גבוהות מאוד, ולכן כיבויו והפעלתו אורכים כמה ימים. הפסקתו לפני כניסת השבת תביא להפסדים גדולים למפעל ועלולה להביא לקריסתו. לו היינו כולנו, אזרחי ישראל, נאמנים לתוצרת הארץ ומוכנים לשלם כ-30 אחוזים יותר על כל בקבוק, המפעל ועובדיו היו יכולים לשמור שבת. גם ביחס למצוות שנת השמיטה, קל מאוד לדרוש מתוך בתי המדרש לשמוט את הקרקעות לחלוטין ולהתמסר שנה אחת מתוך שבע ללימוד תורה. אך האם באמת אנחנו מוכנים לשלם יותר על התוצרת במהלך כל השנים כדי שהחקלאי יוכל לעשות זאת?

מאחר שעדיין איננו ערבים זה לזה ברמה כה גבוהה, הפתרון האמיתי הוא שבעל המפעל היהודי ימכור קצת יותר משביעית מהמפעל לנוכרי ויחתום איתו על הסכם משפטי שרווחי השבתות והחגים יהיו שייכים לגוי, ובימים אלו יועסקו נוכרים בלבד. כדי ליישם זאת יש להכשיר עובדים ברמה גבוהה, להשקיע משאבים כדי להגביר את האוטומציה, ולהשאיר בשבת מספר מינימלי של עובדים לפיקוח בלבד.

מבדיקה שערכתי עולה כי עובדים במפעל שביקשו לשמור שבת נתקלו במהלך עבודתם בסירוב לעבודה במשמרות בימות החול בלבד. הנהלה שמנצלת את הצורך של הפועלים בעבודה ומאלצת אותם לחלל שבת או להתפטר, לא יכולה להתרעם על כך שיש מי שמאלץ אותה לשמור שבת או להיסגר. אך כל אזרח במדינה היהודית, שחשובה לו שמירת השבת של העובדים ושל המדינה בכלל, צריך לתבוע מהממשלה החדשה למצוא פתרון הגון לייצור זכוכית (וגם מלט ונייר) בארץ בכלל, ובמפעל פיניציה בפרט. פתרון שיכבד את השבת, יכבד כל פועל שרוצה להתפרנס מיגיע כפיו גם אם הוא מעוניין לשמור שבת, וידחה את איומי החרמות.

הרב מנחם פרל הוא ראש מכון צומת