שייח' ג'עברי
שייח' ג'עבריצילום: לשכת המסחר והתעשייה יהודה ושומרון

איש העסקים הפלסטיני השייח׳ אשרף ג׳עברי הודיע היום (שלישי) במסיבת עיתונאים שערך כי ישתתף ב"סדנה הכלכלית" שמקיים הממשל האמריקאי בעוד כחודש בבחריין.

בכך הפך ג'עברי לנציג הפלסטיני הראשון, בשלב זה, שאישר את השתתפותו באופן רשמי. ג'עברי, בעל עסקים בתחומי המזון והרכב, הינו אחד מראשי חמולת ג'עברי בחברון, אחת החמולות הערביות הגדולות בעיר.

ג'עברי הוזמן לסדנה מתוקף תפקידו כיו״ר תחום הפיתוח הפלסטיני בלשכת המסחר והתעשייה ביהודה ושומרון (JSC), העוסקת בקידום עסקים בין ישראלים לפלסטינים.

"לעתים מרוב עיסוק ביוזמות גדולות שוכחים את האנשים הקטנים. יש עשרות אלפי בעלי עסקים, גם בצד הפלסטיני וגם בצד הישראלי, שרוצים לעבוד יחד ולשתף פעולה. לא בסיסמאות גדולות ובהכרזות אלא בחיים האמיתיים של היומיום. עבור האנשים האלה הקמנו לפני שנה וחצי את לשכת המסחר והתעשייה יהודה ושומרון ומאז סייענו לעשרות אנשי עסקים, ישראלים ופלסטינים, להתחבר ולקדם יחד יוזמות עסקיות שונות. לאור זה, החלטתי להשתתף בוועידה בבחריין בכדי לתת דחיפה נוספת קדימה למגמה הזאת, שבאה לענות על צורך אותנטי שעולה מהשטח", אמר ג'עברי והוסיף, "מאז שהודעתי שאני שוקל בחיוב את ההזמנה קיבלתי מאות פניות של תמיכה של בעלי עסקים פלסטינים. בכוונתי להיות הקול שלהם בוועידה הזאת".

אבי צימרמן, שותפו הישראלי של ג'עברי בראשות לשכת המסחר והתעשייה ביהודה ושומרון (JSC), הוסיף, "אנו שמחים שהממשל האמריקאי החליט להתחיל לקדם את יוזמת השלום שלו דווקא במהלך עסקי-כלכלי. הדבר הזה מהווה הכרה בחשיבות הפעילות שלנו ואות לכך שההכרה הזאת - לה שותפים חלקים הולכים וגדלים בצד הישראלי והפלסטיני - חודרת יותר ויותר לשיח הבינלאומי. העוצמה של יוזמות עסקיות משותפות לישראלים ולפלסטינים נובעת מכך שהם תולדה של המציאות כפי שהיא ולא של הכרזות גדולות ותכניות גרנדיוזיות. ובסוף אין דבר חזק יותר מהחיים עצמם".

את הסדנה הכלכלית בבחריין שתתקיים ב-25-26 ביוני, ואשר מכונה בפי מארגניה "סדנת שלום ושגשוג", יארח המלך בחריין חמאד בן עיסא אל-חליפה במשותף עם הממשל האמריקאי. עד עתה הודיעו שרי הכלכלה של בחריין ושל סעודיה כי ישתתפו בסדנה. לעומת זאת, הרשות הפלסטינית הודיעה כי תחרים אותה. את ההזמנה להשתתף בסדנה קיבל ג'עברי לפני כשבוע ישירות ממזכיר האוצר האמריקאי סטיב מנושין. בימים האחרונים הודיע ג'עברי כי הוא שוקל את השתתפותו בחיוב וכי בטרם ישיב באופן רשמי בכוונתו להוועץ בחבריו בקהיליה העסקית הפלסטינית. את הקשר בין הממשל האמריקאי לבין ג'עברי ולשכת המסחר יצרה אגודת הידידות ישראל-ארה״ב (USIEA) בראשות הת'ר ג'ונסטון.

ההזמנה מגיעה בהמשך לפורום כלכלי ישראלי-פלסטיני שהתקיים לפני ארבעה חודשים בירושלים ואורגן על ידי אגודת הידידות ישראל-ארה״ב (USIEA) ולשכת המסחר, בהשתתפות ראשי רשויות מאיזור יהודה ושומרון ועשרות מוחתארים פלסטיניים, במטרה לקדם שיתופי פעולה בדרג המקומי והמוניציפלי. בפורום השתתף גם השגריר האמריקאי דיויד פרידמן שאמר בנאומו כי "פתרונות פוליטיים הם חשובים, אך חתיכות נייר אינן יוצרות שלום. יחסים יוצרים שלום. השקעות יוצרות שלום. חברויות יוצרות שלום. זה השלום שיחזיק מעמד, זה סוג השלום שהוא בר קיימא".