סדרת חינוך
סדרת חינוךצילום: צביקה מור

האימון האישי בישראל

האימון האישי (coaching) התבסס בישראל בעשור האחרון והביא איתו שינויים חיוביים ויוצאי דופן להורים, אנשי עסקים, תלמידים, מורים, זוגות וזוגות שבדרך ואנשים נוספים רבים שרצו לעשות שינוי בחייהם וחיפשו מומחים בניהול תהליכי שינוי. עם ההצלחות הגדולות של האימון רבו הביקורות וביניהן הניסיון להקטין ולהגחיך את האימון בטענות שונות.

האימון – מקצוע מבוסס ומכובד במדינות רבות בעולם

במדינות רבות בעולם, מקצוע האימון מבוסס ומכובד, וארגונים וחברות גדולים וידועים כמו מייקרוסופט, פדקס, יבמ וג'נרל מוטורס, שוכרים שירותי אימון לקידומם העסקי-כלכלי ולבניית אקלים מיטבי של מערכות יחסים בין העובדים ובין העובדים להנהלה. לאימון יש ביסוס מחקרי הולך ומתפתח שרואה אותו כאחד ממקצועות הטיפול המבטיחים ביותר. לצערנו, המקצוע טרם הוסדר בחוק בישראל מסיבות שונות. הדרך להסדרת המקצוע בחוק ארוכה ומורכבת, אך ההשלכות של אי העיגון בחוק נוגעות למאמנים אנשי המקצוע וללקוחות גם יחד. למשל, קופות החולים לא מכירות באימון ואינן מכניסות אותו לסל הרפואה המשלימה וכד'. חברות הביטוח בדרך כלל לא מכירות באימון ולא משתתפות בו וכך הנטל נופל על משפחות, הורים ואנשים פרטיים.

לשכת המאמנים בישראל

מי שרוצה לבדוק את הנתונים בעצמו ולא להסתמך על שמועות והוצאת שם רע, ימצא בקלות ברשת את "לשכת המאמנים" וייחשף לעולם שלם של תוכן ותקן עבור המאמנים בישראל. "לשכת המאמנים" הינה האגודה המקצועית הגדולה בישראל עבור מאמנים. בין שאר תפקידיה, הלשכה קובעת תקנים ומסמיכה מאמנים בדרגות שונות לאחר בדיקות ופיקוח. כיוון שמקצוע האימון אינו מוסדר עדיין בחוק, ישנם מאמנים רבים בישראל ללא תקן של הלשכה וללא פיקוח. "הקוד האתי" של לשכת המאמנים הוא מסמך משפטי המחייב את כלל המאמנים – גם אלו שאינם חברי הלשכה. לצערנו, מאמנים שאינם חברי הלשכה, לבד ממה שהם חסרי תקן מקצועי, אינם חשים מחויבות למסמך זה שמחייב גם אותם על פי פסיקה תקדימית של בית משפט שפורסמה ב-2013. מצב זה גורם לזילות מקצוע האימון ואחראי על רבות מהביקורות השליליות כנגד המקצוע.

למען הגילוי הנאות, לא אכפת לי אם ימשיכו לראות את האימון כ"כלים" ו"עבודה שטחית". אם "הכלים" הללו מסייעים לאנשים להיות פעילים ויוזמים, בונים מערכות יחסים מספקות ויציבות, חווים את כל קשת הרגשות שלהם ושולטים בהם, להיות אפקטיביים וממוקדי מטרות, מרגישים וחשים את השליטה על החיים במקום האוטומטים שניהלו עד עכשיו – אין לי שום בעיה שיקראו לאימון "כלים" או כל שם אחר. מי שחשובה לו האמת והעובדות, מוזמן לחקור, ללמוד, לברר ולראות מה קורה באמת בקהילה המקצועית של המאמנים.

"האימון הוא כלים"

אני מבין שרוב האנשים שמכנים את האימון "כלים" במטרה להפוך אותו למשהו קטן וצדדי, לא יודעים באמת מהו אימון אישי משום שלא חוו אותו בעצמם ולא בררו מה הוא כולל. כל מי שעבר אימון – כמו שאימון צריך להיות מבחינת איכות המאמן והתכנים – יגיד לכם שהוא קיבל הרבה יותר מ"כלים". החיים שלו לא השתנו בזכות כמה "כלים" שקיבל מהמאמן, אלא בזכות האדם שהוא הפך להיות בעקבות האימון.

במילון מובאות מספר הגדרות ל"כלי" והרלוונטיות אלינו הן:

"מכשיר המיועד לביצוע פעולה מסוימת"

"דרך להשגת תכלית כל שהיא, אמצעי"

על פי הגדרה זו גם רופא, מהנדס, רואה חשבון ואדריכל משתמשים בכלים כלומר, באמצעים ספציפיים להשגת מטרותיהם. גם הפסיכולוג משתמש בכלים פסיכולוגיים בעבודתו עם המטופל. לכל תרופה יש פרוטוקול רפואי שמגדיר למה ולמי היא מיועדת וכיצד להשתמש בה, ובמהלך הבדיקה משתמש הרופא בכלים לבדיקת גרון, אוזניים, משקל ועוד. לכל טיפול פסיכולוגי יש פרוטוקול כללי המנחה את מבנה המפגשים ותוכנם, ופרוטוקול לכל התערבות בה יבחר הפסיכולוג להביא לחדר הטיפול. גם לאימון יש מודלים שונים ובתוך המודלים ישנם פרוטוקולים ליישום הכלים השונים.

אם זה רק לתת "כלים", אפשר לשלוח אותם במייל במחיר סמלי, והלקוח יתרגל אותם בעצמו. גם אם זה נער צעיר, אם הוא מוכן לבוא לאימון – סימן שיש לו מוטיבציה לשינוי, אז למה שלא יחסוך לעצמו זמן ולהוריו כסף? ואם תגידו שילד או מתבגר זקוק לליווי צמוד על מנת להטמיע בו את "הכלים" וההורים לא תמיד פנויים לזה, אז מבוגר שלוקח את עצמו לאימון ומקדיש ממיטב זמנו וכספו לאימון, כשהוא מלא מוטיבציה לשינוי והתקדמות, לא היה מרוויח זמן, נסיעות וטרחה לו היה נשאר בביתו ומתרגל את "הכלים" בזמן ובמקום שנוח לו?

הכלים של האימון מצויים ברשת לכל דורש בקבצים ובסרטונים. רבים מהם מונגשים בהשתלמויות וסדנאות קצרות. חלקם כל כך נפוצים עד שמורים בבתי ספר משתמשים בהם בשיעורי חינוך ובשעות הפרטניות. האם הייתם משלמים מאות שקלים לשעה למישהו שייתן לכם "כלים" לאפייה ובישול (מתכונים וטיפים), שמצויים ברשת לרוב כולל סרטונים מפורטים ביוטיוב?

"האימון – פסיכולוגיה בגרוש"

האימון לא מתיימר להחליף את הטיפול הפסיכולוגי הקלאסי, אך הוא בהחלט יכול לעזור לו להתמקד בחוזקותיו. כיום, לאחר שהאימון התבסס מאד בעולם עם מודלים ומתודות שונות, אין סיבה להיעזר בטיפול פסיכולוגי על מנת לייעל את הפרודוקטיביות בחיים, ליצור מערכות יחסים בריאות ומספקות ולהגדיל את הדימוי והערך העצמיים. חלוקת הגזרות בין האימון לטיפול הולכת ומתחדדת וממילא תורמת לציבור הרחב שיכול לפנות לכיוון המתאים לו ביותר. הנושאים הקשורים למעמקים יישארו בידי הטיפול הפסיכולוגי והתפקוד האפקטיבי והפרודוקטיבי יישארו בידי האימון. כמובן שישנן נקודות השקה. למשל, גם האימון יודע לעבוד עם אמונות, ערכים, חזון ומחשבות והרגלים שליליים. ויותר מהאימון הקלאסי, ה-NLP, יודע לעבוד היטב עם פוביות, תלות רגשית, החלטות מפתח, התמכרויות ואפילו טראומות.

"המאמנים הם אנשים מובטלים שחיפשו לעשות כסף בקלות"

מה שיפה בטענה הזו, שנשמעת לא מעט, הוא שאין בה שום הכללה... למען האמת, איני מכיר מאמן בעל דרגה ותקן עם ניסיון של אלפי שעות אימון שהיה מובטל. מעבר לזה, האם תקופת אבטלה היא סימן לחוסר מקצועיות של מאמן? כמו בכל תחום, אדם עם ראש על הכתפיים בוחר איש מקצוע לאחר שקיבל עליו מספר המלצות חמות ובדק היטב בידי מי הוא מפקיד את זמנו וכספו. באינדקס המאמנים שבאתר לשכת המאמנים תוכלו למצוא מעל אלף מאמנים עם תקן ולקרוא על הרקע, תחום ההתמחות והניסיון של כל אחד מהם. ספרו לי אם מצאתם שם מישהו מובטל וחסר השכלה.

"המאמנים גובים המון כסף למרות שלא למדו שנים"

הכל עניין של תמורה. אם הבן שלך לא קם בבוקר לבית הספר, לא מבצע מטלות לימודיות והופך לילה ליום ובזכות האימון הוא חזר לגמרי למסלול – זה שווה לך כל הון שבעולם. לילה בצימר עולה כ- 1200 שח ואנשים משלמים על זה בלי בעיה. למה 1200? החשמל, המים, הניקיון והכביסה, בקבוק היין והארנונה היחסית לא עולים על 300 שח ללילה. זה לא מה שהמאמן למד, זה מה שהמאמן יודע לעשות. מעבר לזה, מאמנים מקצועיים, ובמיוחד אלו שעוסקים באימון כעיסוק עיקרי ויחידי, אינם מפסיקים ללמוד לאורך השנים, אלא הולכים ומשתכללים במתודות שונות ומקבלים הדרכה בקביעות. בנוסף, מספר שנות הלימודים אינם התנאי להשתכרות גבוהה במשק. שאלו את רמי לוי ויצחק תשובה. ובעולם הטיפול וההתפתחות האישית, אם אתה טוב כלומר, יש לך יושר, מקצועיות, יחסי אנוש מעולים – תוכל להשתכר הרבה ומגיע לך.

"באימון אין התחייבות לתוצאות"

נכון מאד, כמו בכל מקצועות הטיפול וההתפתחות האישית. מטפל אינו יכול להתחייב לתוצאות כיוון שאין לו השפעה מלאה עליהן בדיוק כמו רופא שעם כל הידע והניסיון לא יכול תמיד להבטיח תוצאות רצויות. אך כיוון ששיטת האימון עובדת ונבחנה בכל העולם ונמצאה יעילה – הרי שאם המאמן מקצועי כנדרש ובעל ניסיון, והלקוח עושה את חובותיו, אין סיבה שהאימון לא יועיל. בנוסף, אין באימון שום סיכון מלבד הניסיון כמו בכל דבר שמנסים בהתחלה. בכל מקרה אל תסכים להתחייב למספר פגישות מסוים. באת וטוב לך – הישאר. לא מתאים לך – חפש מאמן אחר או לבדוק אם הבעיה אצלך. אך זכור תמיד את הכלל "נסה – מקסימום יצליח לך". אם לא תנסה, ודאי שלא תצליח.

"האימון הוא תהליך קצר באופן יחסי ולא ניתן להפיק ממנו תוצאות ארוכות טווח"

פעם חשבו שבשביל זיכרון של GB2 צריך חדר שלם ולא ייתכן פחות מזה כי לא היה ננו-טכנולוגיה בדמות הזיכרון נשלף/נייד. פעם חשבו שחימום אוכל לוקח 20 דקות על הגז כי לא היה מיקרוגל. פעם חשבו שטלפון נייד זה רק לעשירים ואחזקת קו טלפון צריכה לעלות מאות שקלים בחודש. אז העולם התקדם בטכנולוגיה וגם ביכולת לסייע לאנשים בשיטות וטכניקות מהירות, יחסית, גם לטווח הארוך. למשל, בטכניקת "ריפוי מהיר של פוביה" (נבנתה ע"י ד"ר ריצ'ארד בנדלר, אחד ממפתחי ה-NLP) ניתן לשחרר אדם מפוביה בתוך חצי שעה. לפני טכניקה זו, נדרשו לך עשרות פגישות טיפוליות על ספת הפסיכולוג. בנדלר הבין שכשם שהמוח למד את פוביה בשניה, כך הוא יכול להיפטר ממנה במהירות. וזה עובד. אין תוצאות ארוכות טווח? – שאלו מתאמנים שעשו תהליך משמעותי אצל מאמן מקצועי כיצד נראים חייהם לאחר שנים. כמובן, כמו כל דבר בחיים, נדרשת תחזוקה שוטפת.

"האימון עושה עבודה שטחית וטכנית"

טענה שנשמעת הרבה, ושוב על ידי אנשים שלא חוו אימון בעצמם. האמת היא שהאימון עושה את העבודה שהלקוח (=מתאמן) מבקש שהוא יעשה בשבילו. באימון, האג'נדה היא של הלקוח. נקודת המוצא היא שהלקוח הוא יצירתי ובעל משאבים. לכן, לפעמים האימון יהיה מעשי מאד ויתמקד ברמת הסביבה וההתנהגות, ולפעמים יהיה עמוק ביותר ויתמקד ברמת הערכים, האמונות והזהות.

ובכלל, מי אמר שרק עבודת עומק שנמשכת שלוש שנים טובה ויעילה עבור הלקוח?

מעשה בנער שחווה קשיים לימודיים וחברתיים בבית הספר כולל מקרי אלימות. בעקבות היעדרויות מהלימודים וחוסר המעש בבית התערערו יחסיו עם הוריו עד כדי מריבות על בסיס יומיומי. ברור שמצבו הרגשי הורע ביותר, במיוחד לאחר שהושעה מבית הספר. בעבר, נער כזה נשלח ישירות לספת הפסיכולוג, אך הפעם הנער הגיע לאימון. באמצעות ה"כלים" של האימון הנער חזר להופעה סדירה בבית הספר, שיפר את תפקודו הלימודי באופן דרמטי ואף התחבר למספר חברים חדשים שאיתם הוא מבלה בסוף השבוע ובחופשות. "הכלים" של האימון עזרו לו ללמוד להביע את צרכיו וקשייו מול הוריו, ויחד עם ה"כלים" שהוריו קיבלו באימון ההורים שלהם, החיים בבית הרבה יותר שמחים ורגועים מתמיד.

האם "הכלים" של האימון לא פעלו על הנער מבחינה רגשית? האם החזרה לתפקוד מלא ופרודוקטיבי לא תורמת למצב הרגשי ומרפאת אותו? האם "כלים" שבזכותם הנער יודע כיצד לדחות סיפוקים ולהכין מערכת במהירות וביעילות, כיצד לסדר זמן לשיעורי בית ולמידה למבחנים, כיצד ללמוד למבחנים באופן יעיל, כיצד לזהות ולהרגיש את הערך שבחייו וכיצד למלא את עצמו במוטיבציה וכיצד לבחון כל מאורע מכמה זוויות – לא פעלו עליו מבחינה רגשית?

האימון הוא פרופסיה שעומדת בזכות עצמה ובמקומות שונים בעולם הולך ומתבסס בסיס אקדמי-מחקרי לתקיפותו של האימון ותפיסת מקומו בעולם הטיפול. האימון קנה את הזכות להיות "התערבות קו ראשון" בזכות מיליוני הצלחות גדולות וקטנות בעולם כולו, בדמות אנשים, נשים וילדים שגילו את עצמם מחדש והכניסו לחייהם חשיבה חיובית, שמחה, פרודוקטיביות ומערכות יחסים מעולות.

הבו לי עוד אימון

הקסם של האימון נעוץ בשני מרכיבי המפתח שלו: תוצאות ומהירות. יש אומרים שהעולם כולו נהיה אינסטנט ולמסגרת זו נכנס גם האימון. הרשו לי להציע הסבר אחר. במשך שנים רבות הייתה קיימת האמונה ששינוי צריך לקחת הרבה זמן. לכן, אנשים רבים שנזקקו לעזרה נמנעו להיכנס לסאגה ארוכה ויקרה. לאותה אמונה הייתה אמונה חברה שסברה שמחשב צריך להיות בגודל של חדר גדול. אמונה נוספת באותה חבורה אמרה שטלפון נייד זה רק לאנשים עם חליפות ורכב מנהלים. אז העולם השתנה כידוע מבחינה טכנולוגית וגם בהבנה שלנו כיצד לסייע לאנשים במהירות יחסית. כיום, גם בעיות שנתפסו בעבר כחייבות טיפולים פסיכולוגיים ארוכים, כגון: פוביות, טראומות, התמכרויות, תלות רגשית ועוד, יכולות להיפתר במהירות יחסית על ידי הטכניקות המעולות והיעילות של ה-NLP.

אז אם ה"כלים" וה"שטחיות" האלה עזרו ועוזרים למיליוני אנשים, אמשיך להשתמש בהם ואודה על הזכות הגדולה להיות בין אלה שמבשרים את הבשורה הגדולה הזו לעולם.

(הכותב הוא מאמן בכיר (MCIL) ומדריך מוסמך NLP MASTER PRACTITIONER, חבר לשכת המאמנים מס' 2510 וחבר בועדה המקצועית של הלשכה, דוקטורנט לפסיכולוגיה באוניברסיטת קורדובה, ספרד)