הכתרת הרב קון
הכתרת הרב קוןצילום: Alessandro della ValleKeystone-SDA

הרב מיכאל קון הוסמך לתפקיד רב הקהילה היהודית של קנטון ברן שבשוויץ, הכולל את ערי ברן ובייל.

בשונה מרבנים שגדלו בקהילות שבתפוצות, קון גדל בארץ והוא בוגר מכון שטראוס-עמיאל מבית רשת אור תורה סטון אשר מכשיר רבנים לשליחות בתפוצות.

קון הגיע ביחד עם אשתו דורית לקהילה בברן וכבש את ליבם של בני הקהילה, ורק לפני מספר חודשים הוא נבחר פה אחד על ידי חברי הקהילה כרב ראשי של העיר ברן והעיר ביל.

הרב קון, בן ה-34, עוסק בימים אלו בעיקר בעבודה עם בני נוער וילדי הקהילה, מבקר קשישים וחולים או דואג לצרכיהם של משפחות בשכול. גם אשתו הרבנית דורית עוסקת בחיזוק היהדות בקהילה. היא עושה פעילויות לצעירים, מכינה נערות לבת המצווה ומעבירה שיעורים בראש חודש.

הרב סיפר כי את ההחלטה לעזוב הכל ולעבור לשוויץ קיבל לאחר היוועצות עם דורית, שאמרה לו שזו הזדמנות שאסור לפספס. בשנת 2016, אחרי לימודים במכון שטראוס-עמיאל שהכין אותו לאתגר, הוא הגיע לראשונה לברן ומונה לעוזרו של רב הקהילה היהודית. הפרויקט הראשון שעשה בהצלחה היה הקמת המסעדה הכשרה הראשונה בברן, עיר הבירה, אשר גם היום מושכת אליה לא רק מקומיים אלא גם תיירים.

הרב קון אינו רב טיפוסי. בעוד שבערים רבות באירופה בהן נאספים יחד יהודים, הם יעדיפו לחבוש כובע על מנת שלא לעורר את גל האנטישמיות, הרב קון מתעקש לחבוש כיפה לראשו. גם הכיפה שבחר לא טיפוסית ויש עליה לוגו של מועדון ספורט נוער מקומי, והרב מודה שבזכותה מזדמן לו לפטפט עם מכרים אקראיים ברחוב.

בשבוע שעבר התקיימה ההכתרה המרגשת של הרב קון לתפקיד רב הקהילה. בטקס נכח ראש העיר ברן, נציגי בית הדתות, השגריר הישראלי יעקב קידר וכן הרב אליהו בירנבוים, ראש מכון שטראוס-עמיאל. בסיום הטקס, הרב בירנבוים נתן "כתב הכתרה" לרב מיכאל קון וכן כיסה אותו בטלית ובירך אותו בברכת הבנים תוך כדי שירה והתרגשות גדולה בקהל.

ראלף פרידלנדר, נשיא JGB, אמר: "הרב מיכאל קון חרג מהציפיות שלנו, לא רק מהישגיו הניכרים, אלא גם מדרכו החביבה והמנצחת , מלא הומור ואמפתיה". הרב בירנבוים בירך את הרב קון ואמר: "הרב חייב להיות כמו סולם: רגליים על הקרקע, הקצה העליון בשמים, חולם ובעל חזון. כל זה ממלא את מיכאל קון".

הרב קון הודה למשתתפים בטקס הכתרתו: "במהלך השנתיים וחצי האחרונות, הצלחתי להתחבר עם ההיסטוריה העשירה של הקהילות האלה. אני בר מזל מספיק כדי לעמוד על הכתפיים של הענקים", אמר. "זה נוגע ללב להיות חלק מקהילה עם הרבה חברים שתרמו כל כך הרבה".