המסמך ששופך אור על הרצח ההיסטורי
המסמך ששופך אור על הרצח ההיסטוריצילום: מתוך המבשר

פרשת רצח פרופ' יעקב ישראל די האן בתקופת קום המדינה הסעירה את היישוב היהודי בארץ ישראל.

עיתון 'המבשר' חושף הבוקר (ו') מסמך של בית המכירות הפומביות "קינג דיוויד", השופך אור על מה שהוא רואה כ'אמת מושתקת' ועדות מצמררת של "ניסיונות טיוח, מוצלחים למרבה הצער, של הרצח הפוליטי הראשון בארץ ישראל, שבוצע נגד הקדוש רבי יעקב ישראל די האן הי"ד, מטובי עסקני 'אגודת ישראל' בירושלים", כלשון העיתון.

כותב המכתב הוא מי שעל חוקרים והיסטוריונים היה אחד ממבצעי הרצח, אברהם תהומי, שהיה מפקד בארגון ההגנה וממקימי האצ"ל. תהומי שלח את המכתב לעודד ארצי, חוקר והיסטוריון שחקר את הרצח. במכתב מגלה תהומי כי צמרת ההנהגה הישראלית דאז, עמדה מאחורי תכנון הרצח, ובראשם דוד בן גוריון ויצחק בן צבי.

"ההחלטה על זה נתקבלה בירושלים. ולא הייתה זו החלטת ההגנה בלבד", כותב תהומי. "יצחק בן צבי השתתף בהחלטה זו. כתבתי זאת בשעתו במכתב סודי ליהודה סלוצקי, אני התנגדתי לפרסום הדבר בגלל עמדתו החשובה של בן צבי. גם עכשיו מתנגד אני לפרסום הדבר כי אין ברצוני לתת חומר לאנשי אגודת ישראל נגד תנועת העבודה".

לפני חמש שנים, לציון 90 שנה להירצחו של פרופסור יעקב ישראל דה האן, נשא ח"כ מאיר פרוש נאום במליאה בעניינו במסגרת הצעה לסדר.

פרוש טען בדבריו בפני חברי הכנסת כי סיבת הירצחו של פרופ' דה האן היתה כיוון שהצליח למנוע מהציונים להיות הדוברים הבלעדיים בארץ.

בדבריו ציין כי אם אישים בכירים מהתנועה הציונית הרשו לעצמם לתת הנחיות לרצוח את פרופסור דה האן שייצג את היהדות החרדית לפני יותר מ – 90 שנה, "צריך לדעת ולזכור שהכנסת שמסמלת יותר מכולם את הריבונות ואת שיא שאיפותיה של התנועה הציונית, בחרה לפני יותר מ – 60 שנה לנשיא המדינה את יצחק בן צבי שמואשם כאחד מאדריכלי הרצח הנתעב הזה - כך מעיד אברהם תהומי לשלמה נקדימון שפרסם את הספר " דה האן – הרצח הפוליטי הראשון בארץ ישראל".