מוטי אלמוז
מוטי אלמוזצילום: דובר צה"ל

עמיטל בראלי, מנכ"ל ארגון חותם, תוקף את הנתונים שפורסמו בגלי צה״ל המראים כי בתוך 5 שנים הוכפל מספר הבנות הדתיות שהתגייסו לצה"ל.

לדבריו, הנתונים שמציג צה"ל הם "מכובסים", "לא רק שמדובר בכותרת ממוחזרת מלפני שנה וחצי, לדעתי יש פה שיא גינס חדש לשנת 2019 בכל מה שקשור לפייק ניוז. לא רק שאין עלייה בכמות הבנות הדתיות שמתגייסות, יש פה לראשונה בחמש שנים האחרונות שינוי מגמה של ירידה".

"כנראה מרוב לחץ מהנתונים אז מישהו שם החליט לנסות להכניס את כולנו לאיזה סוג של תעמולה כהמשך של הקמפיין המתמשך של גיוס בנות", ציין.

בראלי הסביר איך לטענתו עובדת השיטה. "צריך לשים לב שצה"ל באופן שיטתי מפרסם את הנתונים לא באחוזים של כמה בנות דתיות מתגייסות אלא במספרים מוחלטים. כמות הבנות שהתגייסו בשנת 2018 הן אותה כמו בדיוק של בנות שהתגייסו גם בשנת 2017.

״כלומר, כמות הבנות באופן מוחלט לא צמחה בכלל אך מה שכן צמח זה כמות הבנות בחמ"ד, אם אתה מסתכל על כמות הבנות המתגייסות מתוך בוגרות החמ"ד אז אתה רואה שיש ירידה, אומנם קלה, אך ירידה באחוז הבנות שמתגייסות ולכן הכותרות הבומבסטיות האלה הן ציניות אחת גדולה ופייק ניוז שאין כדוגמתו".

מרכז המחקר והמידע של הכנסת פרסם לפני כשנה וחצי דו"ח המעלה שאלות קשות על הנתונים שמפרסם צה"ל. לדברי בראלי, "הדו"ח השווה את הנתונים שהצבא מסר לאורך השנים עם נתונים אחרים שהיו בידו מכל מיני מסגרות אחרות, והדו"ח של הכנסת קבע שיש טיוב של הנתונים, כלומר במילים פשוטות כיבסו את הנתונים ושינו אותם לפי הצרכים של צה"ל. זו קביעה חד משמעית של מרכז המחקר והמידע של הכנסת. במילים פשוטות הוא קובע שצה"ל במקום למסור לנו נתונים על דברים חשובים הפך להיות משרד היח"צ הגדול במדינה שמנסה לקדם את האג'נדות שלו ולפי זה הוא מתעל את הנתונים".

"אני אתן דוגמה מאוד פשוטה", המשיך בראלי, "שמרכז המידע והמחקר מביא אותה, באופן שבו דו"צ סופר את ההגדרה המאוד פשוטה שנקראת בת דתית. בעבר הקריטריון היה מאוד מאוד פשוט, כל מי שהייתה בוגרת החמ"ד נכנסה לקריטריון של בת דתית. דו"צ שינה את השיטה וקבע שגם בת שהיא לא בוגרת חמ"ד תכנס לתוך הנתונים האלה של בת דתית, הווי אומר שגם בת חילונית שהכריזה במהלך השירות הצבאי שלה מכל מיני סיבות שהיא דתייה, כגון שרצתה לא להתאמן בצומות, או כל מיני דברים אחרים שהיה לה חשוב שיכירו בה כחיילת דתית, אז היא פתאום נכנסה גם כן לספירה".

בראלי סיפר מתי חל השינוי. "זה קרה בהדרגה במהלך שנת 2017, אולי קצת לפני כן, וזה צבר תאוצה במשך השנים. לכן הנתונים שהצבא מפרסם הם לא בהכרח מדויקים".

למרות הביקורת קשה על ההתנהלות של צה"ל הרב בראלי נשאר אופטימי. "מאוד קשה לקבל את זה שדו"צ משחק קצת בנתונים, זה נראה שהאידיאולוגיה שלו זה לעשות חינוך מחדש לציבור הדתי לאומי. אבל אני חושב שאנחנו צריכים בסופו של דבר לתת קרדיט מאוד גדול והערכה גדולה לבנות הדתיות שלא מתרשמות מהקמפיינים המתמשכים האלה שמושקע בהם הון עתק ובסופו של דבר רואים שהן מצביעות ברגליים והן רוצות לשרת שירות משמעותי את המדינה ואת החברה ומבינות שהצבא זה לא המקום המתאים כדי לשרת את השירות הזה".

לדבריו, "הן קשובות לנשיות שבהן והן מבינות שהאופי המיוחד שבהן לא בא לידי ביטוי בשירות צבאי. רוב המוחלט של הבנות הדתיות, למעלה מ-75% , בוחרות לתת את התרומה המשמעותית שלהן במסגרת השירות הלאומי, שהיא המסגרת היותר מהתאימה. זה יפה לראות שלמרות המאמצים הכבירים, גם של דו"צ וגם של כל מיני עמותות שמנסות לזרות חול בעיני הציבור, בכל זאת הבנות הדתיות שומרות על העקרונות והערכים שלהן שאתם הן מגיעות".