אחת התמונות שהוצגה בתערוכה
אחת התמונות שהוצגה בתערוכהצילום: סטודנטים בקורס במכללת לוינסקי לחינוך

במכללת לוינסקי לחינוך הוצגה תערוכה משותפת של בוגרים עם צרכים מיוחדים וסטודנטים במכללת לוינסקי לחינוך, שלומדים יחדיו בקורס משותף במכללה שנקרא "משיתוף להשתתפות".

בתערוכה הוצגו עבודות משותפות של משתתפי הקורס, בהן צילומים, וידאו ארט ושירים.

ד"ר רחלי פלד, מרצה ומדריכה פדגוגית בתכנית לתואר ראשון בחינוך מיוחד במכללה, מובילה זה חמש שנים קורס אקדמי יחודי שבו לומדים יחדיו סטודנטים לחינוך מיוחד ובוגרים עם מוגבלות שחיים בקהילה.

השיעורים מתנהלים כסדנה דינמית המשלבת אמצעי הבעה שונים כגון מוזיקה, צילום והסרטה, והם מהווים לדבריה קרקע פורייה לביטוי רגשי וחברתי של משתתפי הקורס.

אלעד תגר בן ה-27 השתתף בקורס. תגר מאובחן על הספקטרום האוטיסטי (תסמונת אספרגר) ומתגורר בהוסטל של בית אקשטיין ברעננה, והוא הציג בתערוכה שיר שכתב.

"זוהי השנה השלישית שבה אני משתתף בקורס", הוא שיתף, "בשנתיים הראשונות הקורס עסק במוזיקה והשנה למדנו על Photo Voice. זה מיוחד מאוד עבורי לתראות א הסטודנטים לומדים יחד איתי ועם החברים שלי. אני אשמח להשתלב בקורס דומה גם בשנה הבאה. השיר שכתבתי במסגרת הקורס מתאר מעבר דירה והתחלה חדשה".

הקורס לווה במחקר שבדק את האופן שבו הלמידה המשותפת השפיעה על עמדות המורים לעתיד בנושא שילוב והכלה ואת האופן שבו החוויה המשותפת תרמה לפיתוח זהותם המקצועית. מהמחקר עולה כי לחוויה האישית המערבת מגע וקשר עם אנשים שיש להם מוגבלות ישנו ערך משמעותי בתהליך ההכלה בכלל ובפיתוח זהותם של סטודנטים להוראה בפרט.

חוויית ההשתתפות בקורס אפשרה לסטודנטים היכרות קרובה עם העוצמות של אנשים עם צרכים מיוחדים, עם האתגרים העומדים בפניהם ועם האתגרים של הסטודנטים עצמם. חלק מהסטודנטים דיווחו כי המפגש השוויוני בסדנה הקל עליהם לחוש אמפתיה כלפי תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות שהם מלמדים בהן.

ד"ר אורלי הבל, ראש התוכנית לתואר ראשון בחינוך מיוחד במכללה, ציינה "כדי שהמורים והסטודנטים לעתיד יפתחו הוראה מכילה תרתי משמע, חשוב לחשוף אותם כבר בזמן לימודיהם לתואר ראשון בחינוך והוראה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים במנעד רחב של לקויות, הן בבתי הספר, הן בקהילה".

לדבריה, "רק דרך החשיפה, ההתנסות וההתמודדות נוכל להפחית את תחושות התסכול והכעס של המורים במפגש עם אוכלוסיות אלה ולהגביר את תחושת המסוגלות האישית אשר תעצים את ההכלה, את האמפתיה ואת ההתמודדות בשטח".