הרב יאיר וייץ
הרב יאיר וייץצילום: מכון הר הרכה

הספר על חומש בראשית, ראשון בסדרה על חמשת חומשי התורה, מביא את סיפורי המקרא במלואם, שואף להבליט את הערכים המודגשים בתורה שבכתב ולתת מרכזיות לסיפור הפסוקים כהווייתם עם דגש על הפשט.

הרב יאיר וייץ, מחבר הספר, מספר כיצד נולד אצלו הרעיון: "הרגשתי שיש חסרון מסוים בספרי הילדים המצויים כיום על פרשות השבוע. ישנה נטייה לשזור מדרשי חז"ל רבים לאורך הסיפור, באופן ה'מאלץ' את הספר לוותר על סיפורם של פסוקים רבים, ולעיתים גם השמטת נושאים שלמים המסופרים בתורה. עיסוק מרובה במדרשים שנועדו להוות נדבך נוסף על גבי התורה שבכתב, עלול לבוא על חשבון ערכים שפסוקי התורה עצמם מבליטים באופן משמעותי. דוגמה מובהקת לכך היא מרכזיותה של ארץ ישראל, הכוללת את קיום המצוות השלם עם ערכי העבודה והחריצות. נושא שחשוב כל כך להדגיש אותו, במיוחד בדורנו. דווקא ההסתכלות הרחבה על כל דברי התורה מאפשרת ללמוד את הערכים העולים ממנה".

הרב יאיר מצא דרך יצירתית להביא מדרשי חז"ל ותוספות של מפרשי התורה בתוך הספר, תוך הקפדה על יצירת הבדל בינם לבין פשט הפסוקים, הטקסטים כתובים בצבעים שונים כך שהקורא יכול להבין בעצמו מה המקור לכל דבר.

"בקרב ילדים שגדלו על הספרים הקיימים, נוצר לעיתים טשטוש וקושי להבחין ולזהות מה כתוב בתורה ומהו מדרש חז"ל. יש סיבה לכך שדברים מסוימים נכתבו בתורה ודברים אחרים לא נכתבו והובאו במדרשים. יש כאן מסר שהתורה רוצה להעביר".

הרב וייץ מבהיר כי הספר נכתב לילדים בגילאי בית ספר יסודי וחטיבה, אך גם מבוגרים יהנו לעיין בו וללמוד דברים חדשים. "הקוראים בספר יוכלו לדעת את המסופר בפרשות השבוע באופן מלא. גם קטעים שלעיתים בוחרים לדלג עליהם מובאים בספר, בשפה מכובדת ונקייה, תוך שימוש בביטויים שמופיעים בתורה, באופן המאפשר להורים לבחור אם להרחיב בנושא בהתאם להחלטתם".

גם לאיורים שמלווים את הקורא, הוקדשה מחשבה רבה. אורי לרמן, המאייר, מספר: "בתחילה עלתה שאלה לגבי איור האבות, האם ניתן לצייר אותם וכיצד, בסופו של דבר השתדלנו לא לנסות ליצור תווי פנים ספציפיים, אלא ליצור יותר תדמית חזותית ולשדר כבוד לדמויות".

החשיבה הגיעה עד לפרטים הקטנים, הצוות בדק מה הבגדים שמתאימים לתקופה, למזג האוויר ולנוף התואם את מיקום ההתרחשות. לעיתים יש נטייה לקחת טקסטורה וצבעים של תרבויות אחרות, ולהלביש אותם על הדמויות, ואילו כאן נעשתה עבודה כדי לגלות עד כמה שניתן מה אכן תואם את התקופה. לרמן מעלה נקודה חשובה נוספת, "היה לנו חשוב גם לאייר את דמויותיהן של האימהות, שהן יהיו מיוצגות בספר כפי שהן באות לידי ביטוי בתורה עצמה".

"בדרכה של תורה" על חומש בראשית וספרים נוספים מבית מכון הר ברכה נמכרים עכשיו בהנחה משמעותית לרגל חודש הספר.

לפרטים נוספים ולרכישת הספר לחצו כאן

בדרכה של תורה
בדרכה של תורהצילום: מכון הר ברכה