הרב יוסף נואם ביום העיון
הרב יוסף נואם ביום העיוןצילום: דוברות

הרבנות הראשית לישראל ערכה השבוע (שלישי) יום עיון מיוחד לעורכי ובודקי בחינות ההסמכה לרבנות ולדיינות שעורכת הרבנות הראשית.

ביום העיון השתתפו כ- 60 רבנים ודיינים האמונים על עריכת ובדיקות הבחינות, זאת לקראת המעבר למתכונת בחינות חדשה שתחולתה תהיה בהדרגה במועד הבחינה הקרוב ובתוך כשנה תכנס לתוקף באופן סופי.

המתכונת החדשה נקבעה בעקבות בחינה מעמיקה שערך נשיא מועצת הרבנות הראשית, הראשון לציון הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף, יחד עם מועצת הרבנות הראשית. בבחינה עלה הצורך להתאים את מבחני הרבנות הראשית לנושאים היותר מעשיים בהלכה שרבנים ודיינים נדרשים אליהם בתוקף תפקידם במהלך כהונתם כרבנים אזוריים ומורי הוראה.

את יום העיון פתח הרב יוסף בדברי ברכה והסביר את מהות השינויים שנערכו במתכונת הבחינות. "המטרה של מבחני הרבנות הראשית היא לתת הסמכה לתלמידי חכמים שבקיאים בעיון, בפוסקים ובכלי השולחן ולא רק להסמיך אנשים בעלי ידע בלבד. לכן המתכונת החדשה של הבחינות מתמקדות יותר בעיון, ובבחינת הידע שיש לנבחן בשאלות מעשיות שעולות על שולחן הרב המקומי או הדיין מידי יום."

מנכ"ל הרבנות הראשית הרב משה דגן סקר בפני הרבנים את פרטי המתכונת החדשה והוראות המעבר לנבחנים הנמצאים באמצע הליכי הבחינות לקראת זכאותם להסמכה. הרב דגן הדגיש כי הוראות המעבר גובשו מתוך תפיסה של מניעת פגיעה מהנבחנים הרבים שעמדו בדרישות ההסמכה השונות לפי המתכונת הקודמת.

בנוסף, חידד מנכ"ל הרבנות הרב דגן את הנהלים ודרש מבודקי הבחינות לסיים את בדיקת המבחנים בזמן, לצורך עמידה ביעדים של החזרת תוצאות הבחינה בתוך כ-90 יום ממועד הבחינה.

לצד השינויים בחומר הנלמד והדרישה להעמקת הידע של הנבחנים הוחלט במועצת הרבנות הראשית על ביצוע הקלות מסוימות בהליכי הבחינות כדוגמת מעבר ל- 11 בחינות במקום 13 בחינות להסמכה לרב-עיר וכן הורדת גיל הבחינה ל-21 במקום גיל 22 שהיה נהוג עד היום.